Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

stuur verhogen, kabels te kort

jbazelmans
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2016 07:36

jbazelmans 17 mar 2017 13:42

Hoi,

vorig jaar o.a. voor mijn dochter een racefiets gekocht. NU wil zij graag haar stuur hoger hebben. Voor spacers was geen ruimte meer, dus had ik voor haar een verstelbare stuurpen gekocht. Toen ik die echter er op gezet had, merkte ik dat de kabels naar de shifters en remmen erg strak stonden en zelfs de stuurbewegingen hinderden. De kabels konden ook geen kant op omdat het stuurlint er omheen gewikkeld zat. Dus de verstelbare stuurpen er maar weer er af gehaald.

Is dit normaal als je het stuur hoger gaat zetten? Of moet ik eest het stuurlint er af halen, dan de stuurpen erop en daarna het stuurlint weer aanbrengen.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 17 mar 2017 13:45

Een plaatje doet wondren, maar dikke kans dat je gewoon langere kabels zult moeten monteren.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 mar 2017 13:49

Nou het is niet meer dan logisch dat je kabels strakker komen te staan als je het stuur verderweg (lees: hoger) plaatst.
Afhankelijk van hoe groot het verschil is, kan je een aantal dingen doen:
- Stuurlint insnijden, zodat de kabels meer vrijheid krijgen. de komen dan als het ware eerder onder het stuurlint vandaan. Je zou met electratape nog wat kunnen wikkelen voor het afwerken van je stuurlint.
- Je kunt het stuurlint helemaal weghalen.. de boel afstellen, en terug het lint erop wikkelen. Eindresultaat is nagenoeg gelijk aan 1e methode, want je zult meer ruimte moeten bieden aan de kabels als het stuur hoger gezet wordt.
- Het kan ook zijn dat de wijziging zo ingrijpend is, dat je kabels uberhaupt te kort zijn voor deze afstelling. Daar kan je vrij weinig aan doen, anders dan nieuw buiten en binnenkabels aanleggen. Stuurlint moet je dan ook weghalen, kabels doen, en stuurlint terug (of nieuw lintje erom).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

woes
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 dec 2014 15:13

woes 17 mar 2017 14:17

Ik weet niet precies hoe ver je omhoog gaat, maar let erop dat je ook 'fatsoenlijk' naar links en rechts moet kunnen sturen, zonder dat de kabels daarbij voor een belemmering zorgen.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 17 mar 2017 21:04

Kabels zijn te kort, sturen gaat slechter het is de fiets van je dochter, vernieuw de kabels, of laat dit doen. Dit lijkt me niet iets om lang over te twijfelen.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16481
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 mar 2017 21:07

:like: :winkthumb:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 mar 2017 11:19

Kabels vervangen lijkt me de beste optie. Zie de adviezen hierboven. Dat is niet ingewikkeld en je kunt het zelf doen als je eerst even naar het filmpje op Youtube hebt gekeken. Kabels vervangen mag sowieso periodiek gedaan worden.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16481
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 mar 2017 17:43

Als k de vraag lees van TS zou ik me als TS zijnde niet wagen aan zelf kabels vervangen.
Je moet toch een minimum aan technisch inzicht hebben.
Niet slecht bedoeld he maar het is een fiets voor zijn dochter :-)
I know myself like no one else
Nothing to defend

jbazelmans
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2016 07:36

jbazelmans 20 mar 2017 08:03

Bedankt allemaal voor het advies. We zullen eerst eens kijken wat we kunnen bereiken met het insnijden van ht stuurlint. Werkt dat niet, dan gaat de fiets naar de fietsenwinkel om de kabels te laten vervangen

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 20 mar 2017 13:26

Nieuwe rem- en schakel kabels kosten samen €10,- en max een uurtje van je tijd. Het enige gereedschap wat je nodig hebt is een kabelkniptang en misschien een vijl. Meeste van de tijd zit (voor de complete leek) nog in het opnieuw afstellen van de derailleurs, maar met YouTube en geduld kun je heel ver komen.

Geen idee wat de gemiddelde fietsenmaker hier voor vraagt? 15 minuten en wat extra marge op de kabels, dus misschien €30,-? Dan voelt je fiets doorgaans ook weer als nieuw.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28013
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 mar 2017 13:28

Bij een FM moet je minstens rekenen op het dubbele.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 20 mar 2017 13:31

havana schreef:Bij een FM moet je minstens rekenen op het dubbele.
€60,- voor kabels vervangen :shock:?

Vind het altijd een heerlijk klusje om zelf te doen. Biertje erbij, het liefst buiten en na afloop het zelfvoldane gevoel dat ik een stukje vakwerk afgeleverd heb :lol: .

Inkoop is letterlijk een tientje, €4eu voor de schakelkabels en €6 voor schakelkabels van Shimano. Doe het ongeveer eens per jaar (ca. 7-8dkm).

Plaats reactie