stuur verhogen, kabels te kort
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 22 aug 2016 07:36
Hoi,
vorig jaar o.a. voor mijn dochter een racefiets gekocht. NU wil zij graag haar stuur hoger hebben. Voor spacers was geen ruimte meer, dus had ik voor haar een verstelbare stuurpen gekocht. Toen ik die echter er op gezet had, merkte ik dat de kabels naar de shifters en remmen erg strak stonden en zelfs de stuurbewegingen hinderden. De kabels konden ook geen kant op omdat het stuurlint er omheen gewikkeld zat. Dus de verstelbare stuurpen er maar weer er af gehaald.
Is dit normaal als je het stuur hoger gaat zetten? Of moet ik eest het stuurlint er af halen, dan de stuurpen erop en daarna het stuurlint weer aanbrengen.
vorig jaar o.a. voor mijn dochter een racefiets gekocht. NU wil zij graag haar stuur hoger hebben. Voor spacers was geen ruimte meer, dus had ik voor haar een verstelbare stuurpen gekocht. Toen ik die echter er op gezet had, merkte ik dat de kabels naar de shifters en remmen erg strak stonden en zelfs de stuurbewegingen hinderden. De kabels konden ook geen kant op omdat het stuurlint er omheen gewikkeld zat. Dus de verstelbare stuurpen er maar weer er af gehaald.
Is dit normaal als je het stuur hoger gaat zetten? Of moet ik eest het stuurlint er af halen, dan de stuurpen erop en daarna het stuurlint weer aanbrengen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Nou het is niet meer dan logisch dat je kabels strakker komen te staan als je het stuur verderweg (lees: hoger) plaatst.
Afhankelijk van hoe groot het verschil is, kan je een aantal dingen doen:
- Stuurlint insnijden, zodat de kabels meer vrijheid krijgen. de komen dan als het ware eerder onder het stuurlint vandaan. Je zou met electratape nog wat kunnen wikkelen voor het afwerken van je stuurlint.
- Je kunt het stuurlint helemaal weghalen.. de boel afstellen, en terug het lint erop wikkelen. Eindresultaat is nagenoeg gelijk aan 1e methode, want je zult meer ruimte moeten bieden aan de kabels als het stuur hoger gezet wordt.
- Het kan ook zijn dat de wijziging zo ingrijpend is, dat je kabels uberhaupt te kort zijn voor deze afstelling. Daar kan je vrij weinig aan doen, anders dan nieuw buiten en binnenkabels aanleggen. Stuurlint moet je dan ook weghalen, kabels doen, en stuurlint terug (of nieuw lintje erom).
Afhankelijk van hoe groot het verschil is, kan je een aantal dingen doen:
- Stuurlint insnijden, zodat de kabels meer vrijheid krijgen. de komen dan als het ware eerder onder het stuurlint vandaan. Je zou met electratape nog wat kunnen wikkelen voor het afwerken van je stuurlint.
- Je kunt het stuurlint helemaal weghalen.. de boel afstellen, en terug het lint erop wikkelen. Eindresultaat is nagenoeg gelijk aan 1e methode, want je zult meer ruimte moeten bieden aan de kabels als het stuur hoger gezet wordt.
- Het kan ook zijn dat de wijziging zo ingrijpend is, dat je kabels uberhaupt te kort zijn voor deze afstelling. Daar kan je vrij weinig aan doen, anders dan nieuw buiten en binnenkabels aanleggen. Stuurlint moet je dan ook weghalen, kabels doen, en stuurlint terug (of nieuw lintje erom).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Kabels zijn te kort, sturen gaat slechter het is de fiets van je dochter, vernieuw de kabels, of laat dit doen. Dit lijkt me niet iets om lang over te twijfelen.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Kabels vervangen lijkt me de beste optie. Zie de adviezen hierboven. Dat is niet ingewikkeld en je kunt het zelf doen als je eerst even naar het filmpje op Youtube hebt gekeken. Kabels vervangen mag sowieso periodiek gedaan worden.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16481
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Als k de vraag lees van TS zou ik me als TS zijnde niet wagen aan zelf kabels vervangen.
Je moet toch een minimum aan technisch inzicht hebben.
Niet slecht bedoeld he maar het is een fiets voor zijn dochter
Je moet toch een minimum aan technisch inzicht hebben.
Niet slecht bedoeld he maar het is een fiets voor zijn dochter
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 22 aug 2016 07:36
Bedankt allemaal voor het advies. We zullen eerst eens kijken wat we kunnen bereiken met het insnijden van ht stuurlint. Werkt dat niet, dan gaat de fiets naar de fietsenwinkel om de kabels te laten vervangen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Nieuwe rem- en schakel kabels kosten samen €10,- en max een uurtje van je tijd. Het enige gereedschap wat je nodig hebt is een kabelkniptang en misschien een vijl. Meeste van de tijd zit (voor de complete leek) nog in het opnieuw afstellen van de derailleurs, maar met YouTube en geduld kun je heel ver komen.
Geen idee wat de gemiddelde fietsenmaker hier voor vraagt? 15 minuten en wat extra marge op de kabels, dus misschien €30,-? Dan voelt je fiets doorgaans ook weer als nieuw.
Geen idee wat de gemiddelde fietsenmaker hier voor vraagt? 15 minuten en wat extra marge op de kabels, dus misschien €30,-? Dan voelt je fiets doorgaans ook weer als nieuw.
Bij een FM moet je minstens rekenen op het dubbele.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
€60,- voor kabels vervangen ?havana schreef:Bij een FM moet je minstens rekenen op het dubbele.
Vind het altijd een heerlijk klusje om zelf te doen. Biertje erbij, het liefst buiten en na afloop het zelfvoldane gevoel dat ik een stukje vakwerk afgeleverd heb .
Inkoop is letterlijk een tientje, €4eu voor de schakelkabels en €6 voor schakelkabels van Shimano. Doe het ongeveer eens per jaar (ca. 7-8dkm).