Naar Noorwegen fietsen tijdens winter
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 mar 2017 15:51
Hallo allemaal!
Wij zijn twee studenten, 20 en 21 jaar. We hebben het idee gekregen om tijdens de volgende kerstvakantie naar Bergen (Noorwegen) te fietsen vanaf Eindhoven. Echter weten we niet zeker of dit haalbaar is. We zullen hieronder ons plan toelichten.
We hebben allebei een racefiets uit 1985, ongeveer. Beide fietsen hebben weinig tot geen versnellingen. We willen de tocht binnen 2 weken doen, waarbij we wel een boot van Denemarken naar Noorwegen pakken. Onderweg zullen wij buiten slapen onder een tarp en slechts af en toe binnen in een Airbnb o.i.d. Een ruwe planning geeft aan dat we ongeveer 150 km per dag moeten fietsen. Omdat het geen tourfietsen zijn hebben we geen plek voor fietstassen en moeten we het dus doen met 2 rugzakken. Daarnaast hebben we allebei geen noemenswaardige tourfietservaring of goede conditie op dit moment.
Onze vraag aan jullie is dus of dit haalbaar is? Zo ja, hebben jullie nog tips?
Of moeten we dit gelijk uit ons hoofd halen??
Wij horen graag jullie gedachten!
Wij zijn twee studenten, 20 en 21 jaar. We hebben het idee gekregen om tijdens de volgende kerstvakantie naar Bergen (Noorwegen) te fietsen vanaf Eindhoven. Echter weten we niet zeker of dit haalbaar is. We zullen hieronder ons plan toelichten.
We hebben allebei een racefiets uit 1985, ongeveer. Beide fietsen hebben weinig tot geen versnellingen. We willen de tocht binnen 2 weken doen, waarbij we wel een boot van Denemarken naar Noorwegen pakken. Onderweg zullen wij buiten slapen onder een tarp en slechts af en toe binnen in een Airbnb o.i.d. Een ruwe planning geeft aan dat we ongeveer 150 km per dag moeten fietsen. Omdat het geen tourfietsen zijn hebben we geen plek voor fietstassen en moeten we het dus doen met 2 rugzakken. Daarnaast hebben we allebei geen noemenswaardige tourfietservaring of goede conditie op dit moment.
Onze vraag aan jullie is dus of dit haalbaar is? Zo ja, hebben jullie nog tips?
Of moeten we dit gelijk uit ons hoofd halen??
Wij horen graag jullie gedachten!
Mijn eerste gedachte is dat ik het een koude onderneming vind. Maar petje af bij het idee. 150 km per dag is behoorlijk veel dus ik zou heel veel duurtraining doen. Daar is op dit forum al heel veel over geschreven, gebruik de zoekfunctie goed.
Daarnaast zie ik wel een praktisch bezwaar. In de winter naar Noorwegen met zo weinig spullen mee. Ik zie even voor me wat er gebeurt als het gaat regenen bij winterse temperaturen. Dan word je doornat en ijskoud. Zeker niet ongevaarlijk. Daar helpt geen kleding meer tegen. Bovendien moet je maar afvragen of je de natte kleding snel weer droog krijgt met het onderdak dat jullie voor ogen hebben. Dat lijkt me nog wel een uitdaging.
Daarnaast zie ik wel een praktisch bezwaar. In de winter naar Noorwegen met zo weinig spullen mee. Ik zie even voor me wat er gebeurt als het gaat regenen bij winterse temperaturen. Dan word je doornat en ijskoud. Zeker niet ongevaarlijk. Daar helpt geen kleding meer tegen. Bovendien moet je maar afvragen of je de natte kleding snel weer droog krijgt met het onderdak dat jullie voor ogen hebben. Dat lijkt me nog wel een uitdaging.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Ik heb er zelf totaal geen ervaring mee, maar het lijkt me wel een leuke ondernemen.
150km per dag is op zich wel veel, maar er is niemand dat zegt dat je dit op 5 continue moet doen. Je kan, volgens mij, gerust 1 uurtje aan 20 gemiddeld rijden, even rusten, terug een uurtje of 2 aan 20, dan heb je al bijna de helft (toch al 60 km en dan heb je ongeveer 3 uur gefietst). Maar als voorbereiding duurtraining zou inderdaad wel aan te raden zijn.
Wat zakken en tassen betreft:
Je hoeft niet noodzakelijk een tourfiets te hebben, om veel mee te sjouwen:
http://www.cyclingabout.com/complete-li ... facturers/
In elk geval; ik wil er wel een verslag van zien, moest je van plan zijn om deze online te gooien. Altijd leuk om zulk avontuur te volgen.
Veel succes ermee!
150km per dag is op zich wel veel, maar er is niemand dat zegt dat je dit op 5 continue moet doen. Je kan, volgens mij, gerust 1 uurtje aan 20 gemiddeld rijden, even rusten, terug een uurtje of 2 aan 20, dan heb je al bijna de helft (toch al 60 km en dan heb je ongeveer 3 uur gefietst). Maar als voorbereiding duurtraining zou inderdaad wel aan te raden zijn.
Wat zakken en tassen betreft:
Je hoeft niet noodzakelijk een tourfiets te hebben, om veel mee te sjouwen:
http://www.cyclingabout.com/complete-li ... facturers/
In elk geval; ik wil er wel een verslag van zien, moest je van plan zijn om deze online te gooien. Altijd leuk om zulk avontuur te volgen.
Veel succes ermee!
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Poeh, ik vind uitdagingen opstellen vaak wel mooi. Maar dit idee is met wat gezond verstand niet echt uitvoerbaar. Alles kan natuurlijk, met een sterke wil en een portie geluk. Maar ik zou dit niet op deze manier doen.
- Het is koud en nat, je krijgt het dus moeilijk warm. Buiten overnachten lijkt me daarbij extreem onverstandig.
- Je hebt amper daglicht tegen die tijd.
- Noorwegen ligt tegen die tijd vol met sneeuw, pekel, split of een combinatie daarvan.
- Noorwegen heb je geen fietspaden, je zult langs de autowegen moeten rijden. Niet verwachten dat de vluchtstroken sneeuw en ijsvrij gemaakt zijn.
Mijn advies zou zijn om het niet te doen.
Suggesties:
- Doe het in de zomer.
- Zorg voor een volgbus. Jullie zijn student, dan zijn er vast nog wel 1 of 2 gekken die 2 weken willen roadtrippen met een camper oid. Dan heb je in ieder geval droge slaapplaatsen... voor wat het waard is.
- Overnacht in hostels/jeugdherbergen of via vrienden op de fiets of warmshowers oid.
- Trek er meer dan 2 weken voor uit.
- Het is koud en nat, je krijgt het dus moeilijk warm. Buiten overnachten lijkt me daarbij extreem onverstandig.
- Je hebt amper daglicht tegen die tijd.
- Noorwegen ligt tegen die tijd vol met sneeuw, pekel, split of een combinatie daarvan.
- Noorwegen heb je geen fietspaden, je zult langs de autowegen moeten rijden. Niet verwachten dat de vluchtstroken sneeuw en ijsvrij gemaakt zijn.
Mijn advies zou zijn om het niet te doen.
Suggesties:
- Doe het in de zomer.
- Zorg voor een volgbus. Jullie zijn student, dan zijn er vast nog wel 1 of 2 gekken die 2 weken willen roadtrippen met een camper oid. Dan heb je in ieder geval droge slaapplaatsen... voor wat het waard is.
- Overnacht in hostels/jeugdherbergen of via vrienden op de fiets of warmshowers oid.
- Trek er meer dan 2 weken voor uit.
Hoeveel uur daglicht heb je? En wil je in het donker fietsen? in de sneeuw langs de autoweg...? Ik denk dat je blij mag zijn als je 5 uurtjes per dag kunt fietsen, mag je nog doortrappen ook!svvander schreef:Ik heb er zelf totaal geen ervaring mee, maar het lijkt me wel een leuke ondernemen.
150km per dag is op zich wel veel, maar er is niemand dat zegt dat je dit op 5 continue moet doen. Je kan, volgens mij, gerust 1 uurtje aan 20 gemiddeld rijden, even rusten, terug een uurtje of 2 aan 20, dan heb je al bijna de helft (toch al 60 km en dan heb je ongeveer 3 uur gefietst). Maar als voorbereiding duurtraining zou inderdaad wel aan te raden zijn.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
M.i. een riskante onderneming waarbij het weer je grootste vijand zal worden, en onderkoeling op je bagagedrager zit.
Waarom specifiek naar Bergen in het winterseizoen ?
Waarom specifiek naar Bergen in het winterseizoen ?
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben
Er gebeuren wel meer vreemde dingen in de winter:
https://www.rovaniemi150.com/rov300/
Ga eens te raden bij de gasten die hier aan deelnemen. Of bij de randonneurs die hier een eigen topic hebben en in de winter ook 200 km aan een stuk rijden. Lees ook het handboek Mariniers eens door. Goretex-kleding. Alles dubbel uitvoeren. Zorgen dat je warm en droog blijft. Altijd reserve overhouden. Tegenslag incalculeren. Accepteren dat er dingen fout gaan en stuk gaan.
Als je dat aan kunt, dan is het haalbaar.
Maar met het weer kun je enorme pech hebben. Kou is m.i niet je grootste probleem. Nat worden en niet meer opdrogen wel.
https://www.rovaniemi150.com/rov300/
Ga eens te raden bij de gasten die hier aan deelnemen. Of bij de randonneurs die hier een eigen topic hebben en in de winter ook 200 km aan een stuk rijden. Lees ook het handboek Mariniers eens door. Goretex-kleding. Alles dubbel uitvoeren. Zorgen dat je warm en droog blijft. Altijd reserve overhouden. Tegenslag incalculeren. Accepteren dat er dingen fout gaan en stuk gaan.
Als je dat aan kunt, dan is het haalbaar.
Maar met het weer kun je enorme pech hebben. Kou is m.i niet je grootste probleem. Nat worden en niet meer opdrogen wel.
- Neem voldoende verlichting mee
- Probeer (bijna) elke dag ergens binnen te slapen, zeker als je weinig mee kan nemen
- Zoals hierboven ook aangegeven, het hoeft niet achter elkaar. Neem voldoende pauzes. Zeker als je 2 weken elke dag moet fietsen, kan dat aan het einde bar zwaar worden.
- Rond Bergen is het vrij heuvelachtig, laat jullie fietsen goed nakijken en vraag aan een specialist of je eventueel een iets kleiner verzet kan (laten) monteren
En zoals al genoemd, Noorwegen heeft geen fietspaden, veel regen, veel wind en veel sneeuw. Daardoorheen fietsen is niet altijd even prettig. Misschien is een startmoment rond maart/april of oktober makkelijker, hoewel er ook dan al wel echt winterse omstandigheden kunnen zijn.
- Probeer (bijna) elke dag ergens binnen te slapen, zeker als je weinig mee kan nemen
- Zoals hierboven ook aangegeven, het hoeft niet achter elkaar. Neem voldoende pauzes. Zeker als je 2 weken elke dag moet fietsen, kan dat aan het einde bar zwaar worden.
- Rond Bergen is het vrij heuvelachtig, laat jullie fietsen goed nakijken en vraag aan een specialist of je eventueel een iets kleiner verzet kan (laten) monteren
En zoals al genoemd, Noorwegen heeft geen fietspaden, veel regen, veel wind en veel sneeuw. Daardoorheen fietsen is niet altijd even prettig. Misschien is een startmoment rond maart/april of oktober makkelijker, hoewel er ook dan al wel echt winterse omstandigheden kunnen zijn.
afzien, kou, ellende, pech, bevroren vingers, natte kleding, uitputting, honger, koude voeten, regen, sneeuw, donker, ijsregen, tegenwind, nog meer kou, nog meer ellende,......
Echt een strak plan dit
Ik kan me niet voorstellen dat je er ook maar een greintje plezier uit gaat halen. Je krijgt alleen maar een bak ellende over je heen en niemand heeft medelijden met je.
Echt een strak plan dit
Ik kan me niet voorstellen dat je er ook maar een greintje plezier uit gaat halen. Je krijgt alleen maar een bak ellende over je heen en niemand heeft medelijden met je.
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Slapen onder een tarp en alleen een rugzak mee is behoorlijk spartaans.
Waren laatst een paar Amerikaanse toerskiërs die zoiets hebben gedaan en en dat viel vies tegen. Is een aardig filmpje van.
-
- Forum-lid
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
- Locatie: Groningen
Ik wil geen spelbreker zijn, maar ja, dit moet je uit je hoofd halen.
Fietsen rond het vriespunt vergt voorbereiding, materiaal en ervaring. Ik heb Northwave Celsius Arctic winterschoenen, volgens de fabrikant geschikt tot -25 graden maar in januari was 200km bij -3 het zelfs met heatpacks (die maar 3 uur meegaan) op het randje. De GribGrab Nordic handschoenen hielden ook niet over. Je lijf hou je met drie goeie laagjes wel warm, maar owee als je even echt moet stoppen (wat eten, lekke band, noem het maar), dan verkleum je totaal.
Sommige wegen in Noorwegen zijn gesloten in de winter, weet je of je route begaanbaar is? En als de weg open is dan heb je dikke kans dat (delen) niet schoon zijn maar dat er een laag harde sneeuw of ijs op ligt. Geen probleem voor volvo's met spikes in de banden, glibberen en glijden op je fiets als je geen spijkerbanden hebt (laat staan smalle race bandjes).
Je schrijft dat je geen conditie hebt en geen ervaring met fietstoeren. Dus ook geen ervaring wat het is om met een "gewone" rugzak met pak 'm beet 10kg op je rug uren achter elkaar te fietsen (niet fijn is een understatement). Je schrijft niet over ervaring die je wel hebt, maar heb je ervaring en (lichtgewicht/compact) uitrusting om te bivakkeren als het flink onder nul is?
Deze tocht in de zomer doen is al een uitdaging (met jullie ervaring), in de winter is het gekkenwerk. IMO.
Fietsen rond het vriespunt vergt voorbereiding, materiaal en ervaring. Ik heb Northwave Celsius Arctic winterschoenen, volgens de fabrikant geschikt tot -25 graden maar in januari was 200km bij -3 het zelfs met heatpacks (die maar 3 uur meegaan) op het randje. De GribGrab Nordic handschoenen hielden ook niet over. Je lijf hou je met drie goeie laagjes wel warm, maar owee als je even echt moet stoppen (wat eten, lekke band, noem het maar), dan verkleum je totaal.
Sommige wegen in Noorwegen zijn gesloten in de winter, weet je of je route begaanbaar is? En als de weg open is dan heb je dikke kans dat (delen) niet schoon zijn maar dat er een laag harde sneeuw of ijs op ligt. Geen probleem voor volvo's met spikes in de banden, glibberen en glijden op je fiets als je geen spijkerbanden hebt (laat staan smalle race bandjes).
Je schrijft dat je geen conditie hebt en geen ervaring met fietstoeren. Dus ook geen ervaring wat het is om met een "gewone" rugzak met pak 'm beet 10kg op je rug uren achter elkaar te fietsen (niet fijn is een understatement). Je schrijft niet over ervaring die je wel hebt, maar heb je ervaring en (lichtgewicht/compact) uitrusting om te bivakkeren als het flink onder nul is?
Deze tocht in de zomer doen is al een uitdaging (met jullie ervaring), in de winter is het gekkenwerk. IMO.
En kijk eens hier: http://www.shanecycles.com/category/win ... e-touring/
Niet dat Zuid-Noorwegen te vergelijken is met Lapland/Canada, maar dit is het soort voorbereiding dat je nodig bent voor serieus winterfietsen (en het geeft een idee van het worst-case scenario). Zelf ga ik 's winters redelijk vaak een weekendje weg (2/3 dagen fietsen, 100-150 km per dag, ook bij lage temperaturen en nattigheid), maar ik ben altijd blij als ik 's avonds kan opwarmen in een jeugdherberg of B&B.
Niet dat Zuid-Noorwegen te vergelijken is met Lapland/Canada, maar dit is het soort voorbereiding dat je nodig bent voor serieus winterfietsen (en het geeft een idee van het worst-case scenario). Zelf ga ik 's winters redelijk vaak een weekendje weg (2/3 dagen fietsen, 100-150 km per dag, ook bij lage temperaturen en nattigheid), maar ik ben altijd blij als ik 's avonds kan opwarmen in een jeugdherberg of B&B.