goedemorgen,
op mijn huidige fiets zit een shimano di2 met cranck 39-53 in combinatie met een 11 speed 25-11 cassette.
om een langere tijd in de bergen te fietsen vindt ik dit verzet te zwaar. kan ik hier " eenvoudig" een andere combinatie op laten maken. wat raden jullie me aan?
ander verzet
-
- Forum-lid
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 02 jul 2012 22:19
beetje puzzelen met verzet tabellen http://home.earthlink.net/~mike.sherman/shift.html
ik ben zelf van 12-25 met 39/53 naar 12-25 met 36/48 gegaan, het is geen snel verzet voor groeps activiteiten, maar ik fiets veel solo. bij het afdalen kom ik te kort. met valsplat is het heerlijk om lang op het (kleine)grote blad te blijven. en het verschil van groot naar klein is niet zo enorm als bij compact of semi compact.
hoe is je cadans? en wanneer je klimt? en na +100km? neem dat ook mee als je een verzet kiest.
heeft je crank een BCD van 110 of 130mm?
ik ben zelf van 12-25 met 39/53 naar 12-25 met 36/48 gegaan, het is geen snel verzet voor groeps activiteiten, maar ik fiets veel solo. bij het afdalen kom ik te kort. met valsplat is het heerlijk om lang op het (kleine)grote blad te blijven. en het verschil van groot naar klein is niet zo enorm als bij compact of semi compact.
hoe is je cadans? en wanneer je klimt? en na +100km? neem dat ook mee als je een verzet kiest.
heeft je crank een BCD van 110 of 130mm?
Iets meer info zou beter zijn voor advies.
Als je al met een 53-39 en 11-25 over lands wegen rijdt dan neem ik aan dat je redelijk tot goed kan trappen.
Hoe is je conditie en heb je al meer ervaring met klimmen?
Waar ga je rijden ,je hebt bergen van 1km á 22% en 25km á 6%.
Als je al met een 53-39 en 11-25 over lands wegen rijdt dan neem ik aan dat je redelijk tot goed kan trappen.
Hoe is je conditie en heb je al meer ervaring met klimmen?
Waar ga je rijden ,je hebt bergen van 1km á 22% en 25km á 6%.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 02 jul 2012 22:19
nog iets extra info.
ik kan redelijk fietsen. conditie is aardig, heb alpe d huez meerdere malen gedaan tot 6 x per dag en rijdt dit jaar drie marmottes en in aanloop iedere week een ritje. fiets ongeveer 8000 km per jaar op verschillende fietsen. ik heb alleen een broertje dood aan te zwaar klimmen, dan knalt mn hartslag omhoog en als ik geen tandjes meer over heb ben ik niet blij. ik reed hiervoor een domane met een triple, tot 30/30 waardoor ik met een hogere cadans kon klimmen. snelheid in het klimmen vindt ik niet zo belangrijk, wel dat ik comfortabel als een diesel door kan stomen. optimale cadans ligt dan tussen 60 en 70. ook vindt ik het niet zo belangrijk om zo heel snel te dalen door mee te trappen, ik kom liever heel beneden.
ik kan redelijk fietsen. conditie is aardig, heb alpe d huez meerdere malen gedaan tot 6 x per dag en rijdt dit jaar drie marmottes en in aanloop iedere week een ritje. fiets ongeveer 8000 km per jaar op verschillende fietsen. ik heb alleen een broertje dood aan te zwaar klimmen, dan knalt mn hartslag omhoog en als ik geen tandjes meer over heb ben ik niet blij. ik reed hiervoor een domane met een triple, tot 30/30 waardoor ik met een hogere cadans kon klimmen. snelheid in het klimmen vindt ik niet zo belangrijk, wel dat ik comfortabel als een diesel door kan stomen. optimale cadans ligt dan tussen 60 en 70. ook vindt ik het niet zo belangrijk om zo heel snel te dalen door mee te trappen, ik kom liever heel beneden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Op je huidige fiets zal 38 voor de kleinste mogelijkheid zijn vanwege de steek. (ik verwacht namelijk met een 39 53 setting een steek van 130) Achter zal 30 of wellicht 32 het grootst mogelijke tandwiel zijn.
Wil je nog lichter trappen zal je voor een nieuwe crank moeten monteren met compact steek, dan kun je daar een 34 steken.
Wil je nog lichter trappen zal je voor een nieuwe crank moeten monteren met compact steek, dan kun je daar een 34 steken.
Op een moderne Shimano-crank (met vier armen en schroeven voor de kettingbladen) kan je gewoon 50-34 kettingbladen plaatsen. Lang leve de innovatie van Shimano. Achter een cassette tot 28 of tot 32, maar daar heb je officieel een derailleur voor nodig met een langere kooi (Shimano noemt dat GS, ook wel medium genoemd. Als je een beetje handig bent, is een SS om te bouwen tot GS voor een euro of 40 aan onderdelen).
hahaha, lang leve sram ze hebben rare streken zoals geen 18 in de cassette.....athhretjt schreef:Op een moderne Shimano-crank (met vier armen en schroeven voor de kettingbladen) kan je gewoon 50-34 kettingbladen plaatsen. Lang leve de innovatie van Shimano.
ik heb twee spiders in de schuur. een met 39-53 op een 130BCD spider.
en een met bcd 110 48-36. een spider kost 20euro en hoef dus geen nieuwe crank aan te schaffen.
dit is niet altijd zo, volgens mij de oudere groepen (voor 2012)hebben dit niet.