Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Linker shifter Ultegra 6700 werkt niet

PetiK
Forum-lid

PetiK 09 apr 2017 20:30

Gisteren tijdens Veenendaal - Veenendaal weigerde mijn linker shifter (Ultegra 6703 - shifter heeft drie klikjes maar gebruik het op een dubbel) dienst. Hierdoor gaat de ketting niet meer van het buitenblad af. Als ik terug probeer te schakelen hoor ik geen klik. In de shifter en bij de derailleur lijkt het alsof de kabel niet 'pakt'.

Klein onderzoekje via o.a. Google en dit forum leerde mij dat het voor deze shifter een veelvoorkomend probleem is. Een oplossing zou het aandraaien van de inbus-bout achterop de shifter kunnen zijn die het boeltje bij elkaar houdt (https://www.youtube.com/watch?v=yluBRlqllUE&t=176s)

Heb de boel uit elkaar gehaald. Inderdaad blijkt dat dit inderdaad het geval was (bout zat los en rechthoekig moertje zat los in shifter), dus dacht ik dat dit de oplossing was.

Helaas gebeurt er nog steeds niets als ik terug wil schakelen. Heb alles weer terug gemonteerd maar euvel is hetzelfde. Iemand hier ervaring mee en wellicht suggesties wat probleem en oplossing zouden kunnen zijn?

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 09 apr 2017 22:58

Onlangs linker 6703 shifter die jarenlang ongebruikt was gebleven met dunne smeerolie (met penseel) weer werkend gekregen.

Rob71
Forum-lid

Rob71 10 apr 2017 10:04

Voel je wel dat je binnenkabel losser als je aan de binnenkabel trekt tijdens het klikken? Of dat hij de kabel juist strakker spant als je de andere kant op klikt?
Ik zou je shifter sowieso even goed met wat siliconen of zo inspuiten. Just in case.

gr
Rob

PetiK
Forum-lid

PetiK 10 apr 2017 10:22

Neen, kabelspanning verandert niet als ik klik. Hiermee bedoel ik ook dat de kabel niet 'pakt'.
Schoonmaken en opnieuw smeren had ik als eerste al geprobeerd maar zonder succes. Aan versleten kabels kan het ook niet liggen, zowel binnen- als buitenkabel zijn nog geen half jaar oud.

Rob71
Forum-lid

Rob71 10 apr 2017 10:58

Dan moet je shifter uit elkaar. Zoals eerder gezegd werd kan het helpen dat je alles goed schoonmaakt, oliet en weer in elkaar zet. Of er is echt iets te veel slijtage opgetreden.

Dan nog hebben sommige FM's slijtage onderdelen liggen van shifters etc, maar de meesten zullen je een nieuwe shifter verkopen omdat ze het spul gewoon niet hebben liggen.

gr
Rob

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 10 apr 2017 11:10

Dat geldt niet voor Shimano shifters, spare parts worden ook door Shimano niet geleverd.; het zijn in principe weggooionderdelen.
Spoelen met WD40 en hopen dattie los komt zijn de opties.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Rob71
Forum-lid

Rob71 10 apr 2017 14:45

Weet ik. Je kunt ze niet los kopen. Maar grotere FM's kunnen complete kisten kopen met spareparts... De vraag is of ze het willen, want er gaat te veel tijd in zitten van het maken. En daarnaast is het ook nog eens zo dat ze de helft never nooit gebruiken. Dus is het een commerciele afweging om zo'n kist vaak niet te kopen. Zeker kleinere FM's kopen zoiets niet.

gr
Rob

dickw
Forum-lid

Gebruikersavatar dickw 10 apr 2017 16:22

Met WD40 schijn je inderdaad wel veel te kunnen bereiken.
https://www.youtube.com/watch?v=49lAdo_vUX4

alien
Forum-lid

alien 10 apr 2017 17:00

Rob71 schreef:Weet ik. Je kunt ze niet los kopen. Maar grotere FM's kunnen complete kisten kopen met spareparts...
Niet van de interne schakelmechanismen van shimano STI's. Kun je nog zo groot zijn: wat Shimano betreft zijn die niet reparabel en onderdelen worden niet verkocht.
Vorsprung durch Pedantik

PetiK
Forum-lid

PetiK 10 apr 2017 21:13

Dit was dus toch de fix:

https://www.youtube.com/watch?v=v23tclM9cKg

Zelfde als filmpje in mijn OP maar deze is iets duidelijker.
Ik had dit dus hersteld maar heb daarna blijkbaar de kabel niet helemaal goed terug gezet. Stom. :oops: Nu werkt het wel.

Helaas had ik al een ST-6800 als vervanging aangeschaft :lol: . Die gaat maar weer in de verkoop dan.

Dank voor de reacties.

Rob71
Forum-lid

Rob71 10 apr 2017 22:38

@alien. Dan hebben wij ooit een hevel uit elkaar gehad als spare, want heb er een keer bij 1 vervangen. Zelfde kist zaten ook de palletjes van de body, etc Is wel n paar jaar geleden alweer

Gr Rob

PetiK
Forum-lid

PetiK 12 apr 2017 10:54

Nog even voor diegenen die mogelijk met dit probleem te maken hebben of krijgen.

Het gaat om dit rechthoekige moertje wat in dit model niet geborgd is en los kan raken. Lag bij mij volledig los in de shifter. Je kijkt in het 'gat' waar de remhendel hoort te zitten:

Afbeelding

Dit is de inbus bout waarop het moertje zit. Dit zit aan de achterkant van de shifter, die je dus van je stuur moet halen om erbij te komen:

Afbeelding

Overigens is het probleem bij model 6800 aangepakt aangezien de inbus daar wel geborgd is.

Plaats reactie