Waarom andere wielen
Wat is de reden om te investeren in andere wielen? Zowel voor racefietsen als MTB?
Is er snelheidswinst? Enzo ja, over hoeveel spreken we dan?
Is het vooral comfort?
Merkt een amateur die max 150km per week rijd dit ook?
Ik hoor het graag!
Is er snelheidswinst? Enzo ja, over hoeveel spreken we dan?
Is het vooral comfort?
Merkt een amateur die max 150km per week rijd dit ook?
Ik hoor het graag!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Comfort zit in de banden. Aerodynamische wielen zijn sneller, ik eens een test gezien waar ze het over 35 watt bij 40km/h hadden. Dat is dan tussen de 10 en 15% minder hard trappen.
Lichtere en stijvere wielen merk je direct bij het aanzetten en lichter merk je goed bij het klimmen. Als je ergens het verschil voelt in beter versnellen of klimmen dan is het bij de wielen en de banden.
Lichtere en stijvere wielen merk je direct bij het aanzetten en lichter merk je goed bij het klimmen. Als je ergens het verschil voelt in beter versnellen of klimmen dan is het bij de wielen en de banden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Looks
Maak joe woar
Omdat het kan.
Je haalt veel meer uit je banden.
Snelheidswinst is marginaal.
Snelheidswinst is marginaal.
Omdat ik het enkel zou doen om meer snelheid te halen. Ik kan momenteel niets slechts zeggen over de wielen die eronder staan. Maar als ik investeer in een nieuwe set, dan moet er ook een merkbaar verschil zijn voor mij. En dat is dus snelheid omhoog. Voor de rest kan ik niets bedenken waarom ik dit zou moeten veranderen.
Als de snelheidswinst met nieuwe wielen 0,5 km/u is dan is het al helemaal niet de moeite.
Als de snelheidswinst met nieuwe wielen 0,5 km/u is dan is het al helemaal niet de moeite.
Ik zou me over de snelheid geen illusies maken, in een lange tijdrit met hoge snelheden is er wat winst te halen t.o.v. aerodynamisch slechte wielen, maar het blijft marginaal.
De berijder en z'n zithouding hebben by far veel meer invloed.
Worden er geen wedstrijden gereden (en ligt de gem. snelheid dus aanzienlijk lager) , dan maken wielen (qua prestatie) vrijwel niets uit, zelfs een winst van 0,5 km/u zit er echt niet in.
Qua rijcomfort/weggedrag is er vaak wel wat te halen door relatief brede velgen te gebruiken met 23-25 mm banden die daarmee op lagere druk dan voor een paar jaar gebruikelijk kunnen worden bereden.
We zien wereldwijd het aanbod in deze velgen (17-19 mm inwendig) snel toenemen en het is IMO een zinnige "upgrade" over de oude smalle velgjes.
De berijder en z'n zithouding hebben by far veel meer invloed.
Worden er geen wedstrijden gereden (en ligt de gem. snelheid dus aanzienlijk lager) , dan maken wielen (qua prestatie) vrijwel niets uit, zelfs een winst van 0,5 km/u zit er echt niet in.
Qua rijcomfort/weggedrag is er vaak wel wat te halen door relatief brede velgen te gebruiken met 23-25 mm banden die daarmee op lagere druk dan voor een paar jaar gebruikelijk kunnen worden bereden.
We zien wereldwijd het aanbod in deze velgen (17-19 mm inwendig) snel toenemen en het is IMO een zinnige "upgrade" over de oude smalle velgjes.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Wat voor nieuwe set zou het worden? As je nu met een 0,8 mm hoge velg rijd en 78 spaken en die vervangt door hoge Enve's of HED's dan ga je zeker harder. Hoeveel harder hangt af van de power (watt) die je levert. Het verschil is kleiner bij 150 watt dan bij 300.JaCop schreef:Omdat ik het enkel zou doen om meer snelheid te halen. Ik kan momenteel niets slechts zeggen over de wielen die eronder staan. Maar als ik investeer in een nieuwe set, dan moet er ook een merkbaar verschil zijn voor mij. En dat is dus snelheid omhoog. Voor de rest kan ik niets bedenken waarom ik dit zou moeten veranderen.
Als de snelheidswinst met nieuwe wielen 0,5 km/u is dan is het al helemaal niet de moeite.
Maak joe woar