Body vervangen...?
- TheTourist
- Forum-lid
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29
Hallo,
de laatste tijd hoor ik een tik als ik na even freewheelen weer druk zet op de pedalen. Een eerdere tip van dit forum heeft ertoe geleid dat ik de boel goed schoongemaakt heb. Daarna was het beter (zij het nog niet helemáál weg, af en toe nog een tikje). Maar afgelopen heb ik de Ronde van Arnhem gefietst, en toen ik gisteravond de fiets wilde pakken voor een rondje draaiden mijn pedalen ineens gewoon door! M.a.w. de palletjes vielen totaal niet in de tandjes! Dus, weer losgehaald en toen bleek dat het alweer vies en plakkerig was.
Tijdens het opnieuw schoonmaken schoot er achter één van de draadjes los waarachter de palletjes zitten. Wel weer teruggefriemeld maar één palletje veert nu dus niet of nauwelijks. Desondanks alles schoon weer teruggeplaatst en 50 km gaan fietsen. Ging prima, maar wel weer (logisch ook) die tik.
De vraag: wat moet ik hiermee? Is het te repareren? Of moet de body vervangen worden? Zo ja, welke moet ik dan hebben?? En, hoe krijg ik de body eraf?
Wat summiere info en foto's:
Betreft een Shimano 10 speed. De wielen hebben tegen de 10.000 km gelopen. Ik heb ze ca 6 jaar geleden gekocht bij een zelfbouwer in België (DVL Bikes, bestaat inmiddels niet meer). Geen idee wat voor naven het zijn, ik weet alleen dat hij toen zei dat er industriële naven in de wielen zaten.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, wil graag met een goed gevoel LBL fietsen volgende week...
de laatste tijd hoor ik een tik als ik na even freewheelen weer druk zet op de pedalen. Een eerdere tip van dit forum heeft ertoe geleid dat ik de boel goed schoongemaakt heb. Daarna was het beter (zij het nog niet helemáál weg, af en toe nog een tikje). Maar afgelopen heb ik de Ronde van Arnhem gefietst, en toen ik gisteravond de fiets wilde pakken voor een rondje draaiden mijn pedalen ineens gewoon door! M.a.w. de palletjes vielen totaal niet in de tandjes! Dus, weer losgehaald en toen bleek dat het alweer vies en plakkerig was.
Tijdens het opnieuw schoonmaken schoot er achter één van de draadjes los waarachter de palletjes zitten. Wel weer teruggefriemeld maar één palletje veert nu dus niet of nauwelijks. Desondanks alles schoon weer teruggeplaatst en 50 km gaan fietsen. Ging prima, maar wel weer (logisch ook) die tik.
De vraag: wat moet ik hiermee? Is het te repareren? Of moet de body vervangen worden? Zo ja, welke moet ik dan hebben?? En, hoe krijg ik de body eraf?
Wat summiere info en foto's:
Betreft een Shimano 10 speed. De wielen hebben tegen de 10.000 km gelopen. Ik heb ze ca 6 jaar geleden gekocht bij een zelfbouwer in België (DVL Bikes, bestaat inmiddels niet meer). Geen idee wat voor naven het zijn, ik weet alleen dat hij toen zei dat er industriële naven in de wielen zaten.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, wil graag met een goed gevoel LBL fietsen volgende week...
Canyon Aeroad CF SLX 7.0
hoi,
Ik weet niet hoe vettig je de boel had gemaakt, maar eigenlijk mag het niet vies worden. Uiteraard mag de olie wel wat verkleuren, maar er mag geen zand of zo in zitten. Als dat zo is, dan sluit je body niet helemaal goed af. Das sowieso al niet goed.
Er kunnen 2 situaties zijn:
1) Je hebt vet gebruikt ipv olie. Dan plakken de palletjes vast, bewegen ze niet snel genoeg terug en slaat je pedaal dus over
2) Je hebt wel de goede olie gebruikt en dan zijn de palletjes versleten, ook al zie je het er amper aan af.
Bij optie 2 kun je de palletjes misschien vervangen. Ik weet alleen niet wat voor merk body het is. Wellicht geen Shimano, want de meeste Shimano bodies die ik zie zijn niet zo versleten aan de buitenkant van de body.
Wat betreft het "draadje" zoals jij het noemt. Dat is een veer. Ik weet niet precies waarom hij niet meer veert, maar als het als een Shimano is, kun je de veer wat draaien. Dat alle 3 de palletjes onder de veer zitten. Als er eentje maar half onder zit, dan veert die inderdaad niet en zal hij het dus niet doen. Dan heb je al een grotere kans op doorslaan.
groeten,
Rob
Ik weet niet hoe vettig je de boel had gemaakt, maar eigenlijk mag het niet vies worden. Uiteraard mag de olie wel wat verkleuren, maar er mag geen zand of zo in zitten. Als dat zo is, dan sluit je body niet helemaal goed af. Das sowieso al niet goed.
Er kunnen 2 situaties zijn:
1) Je hebt vet gebruikt ipv olie. Dan plakken de palletjes vast, bewegen ze niet snel genoeg terug en slaat je pedaal dus over
2) Je hebt wel de goede olie gebruikt en dan zijn de palletjes versleten, ook al zie je het er amper aan af.
Bij optie 2 kun je de palletjes misschien vervangen. Ik weet alleen niet wat voor merk body het is. Wellicht geen Shimano, want de meeste Shimano bodies die ik zie zijn niet zo versleten aan de buitenkant van de body.
Wat betreft het "draadje" zoals jij het noemt. Dat is een veer. Ik weet niet precies waarom hij niet meer veert, maar als het als een Shimano is, kun je de veer wat draaien. Dat alle 3 de palletjes onder de veer zitten. Als er eentje maar half onder zit, dan veert die inderdaad niet en zal hij het dus niet doen. Dan heb je al een grotere kans op doorslaan.
groeten,
Rob
- TheTourist
- Forum-lid
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29
Voor zover ik weet rijd ik Shimano ja. Zit in ieder geval een Shimano cassette op.Jeefp schreef:Is dit wel een Shimano?
Canyon Aeroad CF SLX 7.0
- TheTourist
- Forum-lid
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29
Zou kunnen dat het rubbertje niet helemaal goed zat na de laatste keer.Rob71 schreef:hoi,
Ik weet niet hoe vettig je de boel had gemaakt, maar eigenlijk mag het niet vies worden. Uiteraard mag de olie wel wat verkleuren, maar er mag geen zand of zo in zitten. Als dat zo is, dan sluit je body niet helemaal goed af. Das sowieso al niet goed.
Het zijn bij mij, voor zover ik het goed zie, 3 losse ijzeren draadjes, 1 per palletje. Ik zie niet hoe ik een en ander strakker zou kunnen draaien.Rob71 schreef: Wat betreft het "draadje" zoals jij het noemt. Dat is een veer. Ik weet niet precies waarom hij niet meer veert, maar als het als een Shimano is, kun je de veer wat draaien. Dat alle 3 de palletjes onder de veer zitten. Als er eentje maar half onder zit, dan veert die inderdaad niet en zal hij het dus niet doen. Dan heb je al een grotere kans op doorslaan.
Ik heb het idee dat D-Force wielen van dezelfde meneer is die achter DVL zat. Heb hem een mailtje gestuurd over welk soort body benodigd is. Hoop dat het lukt.
Canyon Aeroad CF SLX 7.0
- TheTourist
- Forum-lid
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29
Tenzij die hele kleine gaatjes bedoeld zijn voor een hele kleine imbussleutel? Dan zou het wel kunnen ja. Thuis maar eens bekijken.Bianchi-Ber schreef:Het zijn bij mij, voor zover ik het goed zie, 3 losse ijzeren draadjes, 1 per palletje. Ik zie niet hoe ik een en ander strakker zou kunnen draaien.
Canyon Aeroad CF SLX 7.0
- TheTourist
- Forum-lid
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29
Nee staat geen merk op. Heb inmiddels al wel antwoord van D-Force. Inderdaad voormalig DVL. En hij heeft nog wat van deze bodies liggen. Dus ik probeer vanavond nog even die draadjes aan te draaien. Lukt dat niet dan bestel ik een nieuwe.Rob71 schreef:Staat er geen merk op de naaf. Kun je anders een foto van de naaf zelf posten?
gr
Rob
Dan alleen nog even ontdekken hoe ik die body eraf krijg.. Bij filmpjes op Youtube zie ik kleine imbusboutjes of afgevlakte kanten om een steeksleutel te gebruiken. Bij mij is het helemaal rond en glad.
Canyon Aeroad CF SLX 7.0
Dat hoeft niet hetzelfde te zijn.Bianchi-Ber schreef:Voor zover ik weet rijd ik Shimano ja. Zit in ieder geval een Shimano cassette op.Jeefp schreef:Is dit wel een Shimano?
Er zijn Shimano bodies en Shimano-compatibele bodies en jij hebt de laatste.
Het lijkt een simpele industriegelagerde naaf te zijn.
Palveer vervangen of in ieder geval op z'n plek duwen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- TheTourist
- Forum-lid
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29
Dat klinkt aannemelijk.Keezx schreef:Dat hoeft niet hetzelfde te zijn.Bianchi-Ber schreef:Voor zover ik weet rijd ik Shimano ja. Zit in ieder geval een Shimano cassette op.Jeefp schreef:Is dit wel een Shimano?
Er zijn Shimano bodies en Shimano-compatibele bodies en jij hebt de laatste.
Het lijkt een simpele industriegelagerde naaf te zijn.
Palveer vervangen of in ieder geval op z'n plek duwen.
Het lukte me om hem op z'n plek te duwen, alleen is hij niet strak genoeg waardoor de pal niet terugveert.
Canyon Aeroad CF SLX 7.0
dan is dat in ieder geval 1 van de problemen. De vraag is of het het enige probleem is?
Nou weten we nog niet welk merk body het is, dus of hier uberhaupt vervang delen voor te krijgen zijn is nu ook lastig te zeggen. Daarnaast moet je ook voorkomen dat je veel werk in je body stopt (of je moet het zelf kunnen) want tijd is uiteraard ook geld bij een FM. Een body hoeft namelijk ook weer niet het duurste onderdeel te zijn van je fiets.
Dus misschien is het wel net zo handig om gewoon een nieuwe body te kopen. Dan weet je ook zeker dat je weer jaren met veel plezier fietst.
gr
Rob
Nou weten we nog niet welk merk body het is, dus of hier uberhaupt vervang delen voor te krijgen zijn is nu ook lastig te zeggen. Daarnaast moet je ook voorkomen dat je veel werk in je body stopt (of je moet het zelf kunnen) want tijd is uiteraard ook geld bij een FM. Een body hoeft namelijk ook weer niet het duurste onderdeel te zijn van je fiets.
Dus misschien is het wel net zo handig om gewoon een nieuwe body te kopen. Dan weet je ook zeker dat je weer jaren met veel plezier fietst.
gr
Rob
- TheTourist
- Forum-lid
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29
Ja die nieuwe body gaat in bestelling. Probeer nog wel wat uit vanavond zodat ik dit weekend in ieder geval nog even weg kan. (misschien toch eens tijd voor die +1 fiets)
Canyon Aeroad CF SLX 7.0