Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Beginner, wat écht nodig?

jasmijn86
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2017 16:01

jasmijn86 23 apr 2017 16:11

Dag allemaal,

Ik heb pas geleden een tweedehands racefiets aangeschaft. Een Bianchi Dama Bianca.
Ik heb nog nooit eerder een racefiets gehad, vandaar dat ik eerst even wil kijken of het mij bevalt. Vandaar ook mijn keuze voor een tweedehands fiets. Ik raak nu een beetje verward over wat ik nog meer moet aanschaffen.
Een helm heb ik wel aangeschaft, vrij essentieel. Wat is er verder nog écht nodig om wat stukken te gaan fietsen? Ik wil mijn fiets namelijk even goed laten afstellen en deze winkel vertelde mij dat dat een goed idee was en dat ik dan even langs moest komen op mijn fietsschoenen. Ik heb dus nul komma nul verstand van fietsen verder, maar ik heb geen fietsschoenen. Ik wilde eigenlijk gewoon eerst even proberen op mijn fitness/sportschoenen, zonder klikpedalen. Is dit een rare gedachte? Nogmaals, misschien is dit wel een heel raar idee van mij, maar zijn fietsschoen toch wel écht aan te raden of kan dit best wel op sportschoenen?

Alvast bedankt voor de hulp aan dit groentje,

Groetjes,
Jasmijn

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 23 apr 2017 16:23

Voor een paar ritjes (40-50 km) heb je niet per se fietsschoenen nodig.

Er is een reden waarom wielrenners en atb'ers met klikpedalen rijden en daarvoor de geschikte schoenen dragen.
Fietsschoenen hebben namelijk een stijve zool in tegenstelling tot de zachte zool van sportschoenen. Die harde zool is nodig in minimaal verlies te krijgen en bespaart je tevens zere voeten.

Sportschoenen zijn gemaakt om schokken tijdens het lopen/rennen te absorberen. Gebruik je sportschoenen op een racefiets dan verlies je energie doordat de schoen bij aanzetten eerst inveert en zich enigszins om het pedaal heen vouwt. Omdat veel sportschoenen slap zijn en pedalen een relatief klein oppervlak hebben vervormt de sportschoen waar de raceschoen zijn originele vorm aan houd.

jasmijn86
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2017 16:01

jasmijn86 23 apr 2017 16:36

Dank voor je reactie, NicoNB. Ik ben nog totaal ongetraind dus verder dan 50 km ga ik echt nog niet komen gelijk.
Goed dat je het even uitgelegd hebt. Het is dan wel handig om op den duur over te stappen naar fietsschoenen en klikpedalen. Vind ik ook geen probleem, maar om nu gelijk alles in 1 keer aan te schaffen voor rondjes die qua km nog niet zoveel voorstellen, leek mij inderdaad ook nog niet gelijk nodig.

Heb jij trouwens enig idee wat het ongeveer kost om je fiets af te laten stellen?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8879
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 23 apr 2017 16:41

jasmijn86 schreef:Dank voor je reactie, NicoNB. Ik ben nog totaal ongetraind dus verder dan 50 km ga ik echt nog niet komen gelijk.
Goed dat je het even uitgelegd hebt. Het is dan wel handig om op den duur over te stappen naar fietsschoenen en klikpedalen. Vind ik ook geen probleem, maar om nu gelijk alles in 1 keer aan te schaffen voor rondjes die qua km nog niet zoveel voorstellen, leek mij inderdaad ook nog niet gelijk nodig.

Heb jij trouwens enig idee wat het ongeveer kost om je fiets af te laten stellen?
Jasmijn, dat zal redelijk kunnen verschillen, maar ik zou het toch eerst vragen voordat je er naar toe gaat. Dat kan in ieder geval vervelende verrassingen voorkomen.
En als het dan al laat doen, laat je daarna ook niet van alles aanpraten. Als je gezegd wordt wat er allemaal zou moeten veranderen, en wat daar voor aangepast zou moeten worden, laat het ze maar op een briefje schrijven en kom hier vragen of het de "kenners" ook logisch rijdt.
Dat zeg je natuurlijk niet, maar "je moet er nog wel een nachtje over slapen".

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 23 apr 2017 16:42

Ik zou nu niet teveel geld steken in afstellen omdat je toch nog geen fietsschoenen en klikpedalen hebt.
Dan zou ik zeggen, hou het op de zadelhoogte instellen en eventueel, indien mogelijk, het stuur.

Voor de fietsenmaker met even wat proeffietsen 10 a 20 minuten werk.
Tja, wat mag dat kosten? Iets tussen service van de zaak tot 20 a 30 Euro?

jasmijn86
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2017 16:01

jasmijn86 23 apr 2017 16:47

Bedankt mannen voor de tips! Dan lijkt mij het inderdaad het beste dat ik enkel zadel en stuur laat afstellen.
Dan ga ik de komende weken de fiets eens lekker uitproberen en dan kan ik daarna fietsschoenen/klikpedalen aanschaffen en de fiets écht goed laten afstellen.

Jans, dank voor je tip. Ik zal t.z.t. zeker de hulp weer gaan vragen van de kenners hier voordat ik van alles en nog wat ga aanschaffen.
Goh, ik ben weer gerustgesteld. Ik was bang dat ik de fiets niet eerder kon gaan proberen totdat ik klikpedalen en fietsschoenen had.

En nu even de finale van Luik-Bastenaken-Luik :)

Bas de Vries
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:41

Bas de Vries 24 apr 2017 00:19

Doe het gewoon lekker geleidelijk, het belangrijkste is dat je lekker blijft fietsen.

Toch zou ik klikpedalen wel aanraden. Als je op redelijk hoge cadans zit dan zijn drempels of regen geen prettige factoren op een racefiets met flatpedals.

En ook al koop je die binnenkort, besteed er niet te veel aan. De kans is groot dat als dit jouw eerste racefiets is dat jij in de toekomst erachter komt dat jij toch niet de perfecte fiets hebt qua geometrie of dat jij gewoon de N+1 regel wilt volgen.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1547
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 24 apr 2017 10:06

Jasmijn,
En als je toch op zoek gaat naar kleding en schoenen, kijk dan eens bij Decathlon. Ik weet niet waar je woont, maar je vindt een Decathlon in o.a. Amsterdam, Rotterdam en Breda.
prj

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 24 apr 2017 10:13

Naast de fiets lijken klikschoenen/pedalen en een fietsbroek mij toch vrij essentieel. Ergens zul je gewoon moeten accepteren dat de instap voor wielrennen vrij hoog is in vergelijking met andere sporten. Dat heeft als voor- en nadeel dat er vaak hele collecties zo goed als nieuw op Marktplaats staan. Doe daar je voordeel mee!

Klikschoenen, pedalen en een fietsbroek mogen (zelfs nieuw bij bijv. Decathlon of Cyclewear.eu) niet meer dan €100,- kosten samen. Ik raad dit aan onder het cliché van 'een goed begin is het halve werk'. Aan de ene kant wordt je op de kosten gejaagd, aan de andere kan ben je wel geneigd om er gebruik van te maken als je er in geïnvesteerd hebt en het de sport leuker maakt.

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 24 apr 2017 10:23

Voor te starten kan ik aanraden, in volgorde waarin ik ze als ik opnieuw begon zou aanschaffen:

- reparatiesetje + 2 binnenbandjes + pompje (voor het geval dat)
- bidons
- bril (zeker als je in eerste 2 of laatste 2 uur van de dag fietst, mugjes in je ogen.)
- rond sjaaltje (tegen nek pijn, zeker met koudere weer)
- handschoenen (grip en je handen doen minder snel zeer als je te veel leunt)
- schoenen
- shirt (zakken op je rug is erg handig)
- broek. (heb dat paar maanden niet gedaan, dat kan prima. maar je merkt vanzelf waarom het handig is
- fietscomputer
- navigatie (of houdertje voor je telefoon)

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 24 apr 2017 10:31

Ik ben kort geleden begonnen met wielrennen en had dezelfde vraag. Uiteindelijk heb ik veel te veel dingen gekocht die best even hadden kunnen wachten (teveel shirtjes, sokken, meerdere bidons terwijl ik op mijn ritjes van max 50km nooit meer dan 1 leegdrink, etc). Klikschoenen/pedalen ben ik echter wel zeer blij mee. Ja, het is even een investering maar ik voel me een stuk zekerder op de fiets, zeker als ik even wat sneller wil. In het dorp (bijvoorbeeld naar de ijssalon) wil ik nog wel eens m'n gewone schoenen aanhouden en dat ik nog te doen omdat het langzaam gaat maar ik maak me dan wel constant zorgen over of m'n voet niet van de trappers afglijden. Ik moet er niet aan denken om een echte rit op gewone schoenen te doen, ieder hobbeltje in de weg is dan een risico waardoor je wellicht je helm sneller nodig gaat hebben dan gewenst...

Navigatie zoals hierboven gesuggereerd lijkt me dan weer totaal niet nodig als je in de buurt blijft fietsen (en dat is zeker in het begin zo gok ik). Ja, leuke gadget maar niet voor iemand die het nog even wil aankijken en niet teveel uit wil geven. Fietscomputer is leuk (het motiveert mij in elk geval om toch net even iets meer inspanning te leveren) maar dit is niet écht nodig.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 24 apr 2017 11:45

Een fietsbroek zou ik zeker aanraden, ook bij kortere ritten merk je wel dat je bij een racefietszadel de combinatie fietsbroek hoort. Tijdens een ritje verdamp je ongemerkt behoorlijk veel zweet, dus een bidon is ook geen luxe, maar dat is niet direct een grote uitgave. De rest is allemaal optioneel. Klikpedalen hebben vooral een voordeel om je maximale vermogen op de pedalen over te brengen. Maar als je met je gewone fiets niet continue van de pedalen afschiet, dan gaat dat bij een racefiets ook echt niet gebeuren.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie