Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Sportdranken issue

calypo
Forum-lid

calypo 03 mei 2017 12:42

hallo,

ik heb al heel wat diverse merken geproefd, getest, verschillende samenstellingen, allerlei bronnen van koolhydraten, maltodextrine, palatinose, fructose enz...

Vorig jaar weer eens iets nieuws getest van hammer nutrition, die beweren dat alles met "ose" helemaal niet goed is en jou een piek geeft van energie maar daarna terug in elkaar zakt en je moet blijven drinken dan, door hun toevoeging van een andere zoetstof xilytol en maltodextrine zou dat beter zijn, nu ja, smaakte niet slecht, goed gevoel maar om nu te zeggen dat het een ander gevoel af dan een sportdrank van high5 of amacx, nee niet echt.

Dus zit er waarheid in deze theorie, zijn er mensen op het forum die dit kunnen aangeven, zijn sportdranken op basis van palatinose, en dergelijke combinaties minder goed ?

alvast bedankt voor de feedback.

Groeten Jürgen

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 03 mei 2017 12:59

calypo schreef: Vorig jaar weer eens iets nieuws getest van hammer nutrition, die beweren dat alles met "ose" helemaal niet goed is en jou een piek geeft van energie maar daarna terug in elkaar zakt en je moet blijven drinken dan, door hun toevoeging van een andere zoetstof xilytol en maltodextrine zou dat beter zijn, nu ja, smaakte niet slecht, goed gevoel maar om nu te zeggen dat het een ander gevoel af dan een sportdrank van high5 of amacx, nee niet echt.

Dus zit er waarheid in deze theorie, zijn er mensen op het forum die dit kunnen aangeven, zijn sportdranken op basis van palatinose, en dergelijke combinaties minder goed ?
Álle koolhydraten die je in vloeibare vorm tot je neemt zijn kneitersnel opneembaar, ook maltodextrine.

En precies die supersnelle opneembaarheid maakt sportdrank ook zo geschikt als sportdrank. (en frisdrank zo ongezond voor wie een zittend leven leidt)

Dat hele suiker/insulinepiek/dip verhaal gaat tijdens intensief sporten ook nauwelijks op trouwens. Je maag/darmstelsel is dan toch slechter doorbloed (dus je neemt minder op) en wat je opneemt wordt ook veel makkelijker opgenomen door actieve spieren dan wanneer je in rust bent.

Vooral marketing dus. Ik maak mijn sportdrank trouwens zelf met maltodextrine van 3 euro per kilo, een snufje zout en wat limonadesiroop voor de smaak :winkthumb:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

calypo
Forum-lid

calypo 03 mei 2017 13:10

@scepticus, uiteraard "marketing", zelf ook al met wat siroop en maltodextrine aan de slag geweest, maar tja, amacx is niet zo duur en alles uit één potje :-)

bedankt voor je info.

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 03 mei 2017 13:10

In principe wil je koolhydraten aanvullen gedurende langere inspanning. De maximale opname via je glucose-transportsysteem is ongeveer 60g/uur, wat eigenlijk te weinig is. Echter, je kan daarnaast via een ander transportsysteem ook nog eens ongeveer 30g/uur fructose opnemen.
Dus om gedurende inspanning zoveel mogelijk koolhydraten op te nemen, is het beste een mengsel van glucose-achtige suikers (vaak wordt hiervoor maltodextrine gebruikt) en fructose.
Het nadeel van fructose is dat sommige mensen hier darmproblemen van kunnen krijgen, vaak is dit gedeeltelijk een kwestie van gewenning.
Meneer Jeukendrup (een wetenschapper) heeft er van alles over staan op zijn website, inclusief hippe plaatjes: http://www.mysportscience.com/

Overigens, misschien bijgeloof, maar ik zou mijn sportvoeding toch niet halen op een adres als 'Kernreactorstraat 1' te Veendendaal..

bve
Forum-lid

bve 04 mei 2017 14:12

athhretjt schreef:
Overigens, misschien bijgeloof, maar ik zou mijn sportvoeding toch niet halen op een adres als 'Kernreactorstraat 1' te Veendendaal..
Leg eens uit.

OT: Beetje ranja in de bidon werkt ook

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 04 mei 2017 14:24

Adres van Hammer Nutrition

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 04 mei 2017 15:06

calypo schreef:hallo,

ik heb al heel wat diverse merken geproefd, getest, verschillende samenstellingen, allerlei bronnen van koolhydraten, maltodextrine, palatinose, fructose enz...

CUT
alvast bedankt voor de feedback.

Groeten Jürgen
Ik heb nog nimmer iets commercieels gebruikt als sportdrank.
Water+banaantje doet ut bij mij.

Groet, Kees
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 04 mei 2017 15:14

Fijn voor je.

bve
Forum-lid

bve 04 mei 2017 15:41

Joseba schreef:Adres van Hammer Nutrition
Dat snap ik, maar een wetenschappelijk onderbouwd product koop je toch juist op kernreactorstraat 1?

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 04 mei 2017 16:09

Ik los gewoon kristalsuiker op in water; volgens wikipedia is kristalsuiker een sacharose:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sacharose

Samengevat: een verbinding van glucose en fructose; dus dan gebruik je beide energiesystemen.
Je neemt het schijnbaar iets minder efficiënt op dan losse glucose en fructose, omdat je lichaam de verbinding eerst moet splitsen, maar het wordt ook wel in sportdrank gebruikt.
Eventueel zou je zowel glucose als fructose ook voor een paar euro in kiloverpakkingen kunnen kopen en dan zelf mengen.

Het enige wat sportdrank meer heeft ten opzichte van suiker in water zijn bijvoorbeeld elektrolyten, waarvan de toegevoegde waarde tijdens normale inspanning te verwaarlozen is.
Alleen bij hele lange inspanningen zou je daar wellicht iets aan hebben.

Zout kun je eventueel ook aanvullen in je sportdrank als je veel zweet, maar in de regel krijgen we allemaal dagelijks te veel zout binnen, dus de verloren reserves vul je normaal gesproken vanzelf weer aan. Dus tenzij ik heel lang bij heel warm weer ga fietsen laat ik dat ook gewoon uit mijn bidon.

Even een toevoeging over de elektrolyten:
Ze gebruiken veel natriumcitraat, natriumchloride en kaliumcitraat.
In water splitsen ze in natrium, kalium, chloor en citraat.
Citraat stoppen ze er in voor de smaak (beetje zuur)
Na, K en Cl zijn de eerder genoemde elektrolyten, die je lichaam nodig heeft.
Wat je zou kunnen doen is keukenzout (NaCl) en kaliumzout (KCl, ook verkrijgbaar bij de appie), in je bidonnetje doen, dan heb je een vergelijkbare bron van elektrolyten voor een paar cent per liter.

Soms stoppen ze ook vitaminen en bijvoorbeeld magnesium in sportdrank; hier heb je maar heel weinig van nodig, en waarom je die kleine dosis tijdens het sporten op zou willen nemen is mij een raadsel.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 04 mei 2017 16:20

Dus er zitten ECHT geen geheime , prestatiestimulerende dingen met interessant klinkende namen in?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 04 mei 2017 17:54

Stoffen met interessante namen die eerder in dit topic genoemd zijn:

Maltodextrine:
Een serie gekoppelde glucose molecuulen. Wordt net zo snel opgenomen als glucose (according to wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Maltodextrin)

Palatinose:
Is eigenlijk isomaltulose, een disaccharide van Fructose en Glucose (inderdaad, net als kristalsuiker) alleen is de verbinding anders. Zal dus ook nooit meer energie opleveren dan losse glucose en fructose.

Verder stoppen ze er ook wel eens een stofje in, alleen vanwege de naam (zoals Red Bull's Taurine), en dan zetten ze dat groot op de verpakking waardoor de consument denkt dat het dan vast wel iets goeds moet zijn. De Cosmetica is daar extreem in (Caffeine shampoo en DNA créme bijvoorbeeld), maar volgens mij zijn sporters er ook best gevoelig voor.

Plaats reactie