Daags nadat ik hoorde dat ik een volledig verzorgde Zillertal Bike Challenge had gewonnen (3 dagen van 30/6 tot 2/7) ga ik met de mtb vervelend onderuit.
Volgende dag naar huisarts die me doorverwijst voor foto's naar ziekenhuis: 2 ribben gebroken.
Nu weet ik dat ieder geval op zich staat, maar wat zijn de ervaringen van lotgenoten ?
Wanneer konden jullie de training weer oppakken ? MTB zal wel even in de schuur blijven staan, maar de weg zou na 1-2 weken toch moeten kunnen....
Ribben gebroken
- RGinkel1966
- Forum-lid
Over het algemeen geldt opbouw naar geleide van de pijn; ademhalen bij intensief trainen zal je de komende tijd ws. wel voelen... Belangrijkste is rustige en geleidelijke opbouw om terugval te voorkomen; ik weet uit ervaring van meerdere mensen dat te druistig beginnen echt tot maanden kan duren voordat je helemaal klachtenvrij bent.
Beterschap!
Beterschap!
We are what we repeatedly do. Excellence then, is not an act, but a habit.
-
- Forum-lid
Na een kleine 2 weken zat ik opnieuw op de fiets, natuurlijk niet pijnvrij. Ik raad je aan om een goeie pijnstiller te nemen dan en om te rijden op een goed bollende ondergrond. Putjes en schokken zijn te vermijden.
Ik heb er toch een paar maanden last van gehad. Belangrijk om 's nachts een pijnstiller te nemen en om goed (diep genoeg) te blijven ademen.
Ik heb er toch een paar maanden last van gehad. Belangrijk om 's nachts een pijnstiller te nemen en om goed (diep genoeg) te blijven ademen.
Laatst gewijzigd door iothecoolmoon op 08 mei 2017 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
Ik heb 2 gekneusde ribben gehad en een gescheurde nier (door de impact heeft een rib mijn nier geraakt). Zat eigenlijk zeer snel terug op de fiets (2 weken), doet wel pijn maar zoals hierboven gezegd, wat pijnstillers nemen.
Nu weet ik natuurlijk het verschil in pijn niet met een gebroken rib.
Nu weet ik natuurlijk het verschil in pijn niet met een gebroken rib.
- RGinkel1966
- Forum-lid
Dank voor reacties. Ik doe eerst even helemaal niets en kijk over twee weken hoe het dan is. Nooit iets dergelijks gehad in de 20 jaar dat ik nu op de fiets zit.
Zal niet meevallen om niets te doen.
-
- Forum-lid
Voila, je zal het uiteindelijk zelf moeten aanvoelen maar ik zou niet panikeren, komt goedRGinkel1966 schreef:Dank voor reacties. Ik doe eerst even helemaal niets en kijk over twee weken hoe het dan is. Nooit iets dergelijks gehad in de 20 jaar dat ik nu op de fiets zit.
-
- Forum-lid
Dit voorjaar had ik 1 rib kapot na een val van de mtb. Ik kon op de weg gewoon doorfietsen, gek genoeg was een diepe zit volledig pijvrij. Goed slapen was nog de grootste uitdaging. Mij werd afgeraden om een pijnstiller te nemen voor het slapen omdat het juist erg belangrijk was dat je lijf je tijdig waarschuwt als je een beweging maakt die niet goed is voor je rib. Na 6 weken was ik weer helemaal pijnvrij. Maar zoals al gezegd, spreek het door met je dokter want de ene breuk is de andere niet.