Beste wind voor waaiers
Hallo,
Ik heb een vraag omtrent waaierrijden waar ik geen antwoord op weet en ook nergens kan vinden: Waarom is wind schuin van achter de beste wind om waaiers te krijgen?
Ik ben zelf geen wedstrijdrijder maar wel een enorme liefhebber/volger/kenner, maar voor dit fenomeen (het schijnt zo te zijn) heb ik nog geen verklaring kunnen vinden.
Bij wind schuin tegen snap ik dat je voordeel hebt in de waaier omdat je dan kan schuilen achter je voorgangers, terwijl degenen op de kant vol in de wind rijden. Maar waarom is wind schuin achter dan zogezegd nog gunstiger om waaiers te krijgen? Gevoelsmatig vind ik dat moeilijk te verklaren. Ik snap dat je met wind schuin van achter een hogere snelheid kan ontwikkelen dan bij wind schuin tegen, maar waarom heb je dan in de waaier zoveel voordeel? Als je niet in de waaier zit heb je ook wind schuin mee dus lijkt me dat nadeel niet zo groot. Wat is hiervoor de enige echte verklaring?
Ik heb onderstaande video's wel eens gezien met uitleg over waaiers in de Ronde van Turkije en op het WK, maar bij uitleg over waaiers gaat het altijd maar over de wind-tegen-variant. Volgens mij hadden ze op het WK vorig jaar ook wind schuin mee aan de snelheid te zien?
https://www.youtube.com/watch?v=guk5dlLyIq8
https://www.youtube.com/watch?v=9wxCXdT2bHM
P.s: Morgen in de Giro staat er veel wind en schuin van achter het eerste stuk.
Ik heb een vraag omtrent waaierrijden waar ik geen antwoord op weet en ook nergens kan vinden: Waarom is wind schuin van achter de beste wind om waaiers te krijgen?
Ik ben zelf geen wedstrijdrijder maar wel een enorme liefhebber/volger/kenner, maar voor dit fenomeen (het schijnt zo te zijn) heb ik nog geen verklaring kunnen vinden.
Bij wind schuin tegen snap ik dat je voordeel hebt in de waaier omdat je dan kan schuilen achter je voorgangers, terwijl degenen op de kant vol in de wind rijden. Maar waarom is wind schuin achter dan zogezegd nog gunstiger om waaiers te krijgen? Gevoelsmatig vind ik dat moeilijk te verklaren. Ik snap dat je met wind schuin van achter een hogere snelheid kan ontwikkelen dan bij wind schuin tegen, maar waarom heb je dan in de waaier zoveel voordeel? Als je niet in de waaier zit heb je ook wind schuin mee dus lijkt me dat nadeel niet zo groot. Wat is hiervoor de enige echte verklaring?
Ik heb onderstaande video's wel eens gezien met uitleg over waaiers in de Ronde van Turkije en op het WK, maar bij uitleg over waaiers gaat het altijd maar over de wind-tegen-variant. Volgens mij hadden ze op het WK vorig jaar ook wind schuin mee aan de snelheid te zien?
https://www.youtube.com/watch?v=guk5dlLyIq8
https://www.youtube.com/watch?v=9wxCXdT2bHM
P.s: Morgen in de Giro staat er veel wind en schuin van achter het eerste stuk.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40150
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb het wel eerder gehoord. Heeft het niet iets te maken met de zeer hoge snelheid die gehaald wordt?
Als het bij iemand breekt kun je niet meer oversteken omdat het al gruwelijk hard gaat. Maar om Havana te quoten: ik kan het mis hebben.
Als het bij iemand breekt kun je niet meer oversteken omdat het al gruwelijk hard gaat. Maar om Havana te quoten: ik kan het mis hebben.
Less is bore
Wind wordt gemeten ten opzichte van de grond. Fietsers staan niet stil. Fietsers hebben dus te maken met "relatieve" wind. Pas vanaf windkracht zes of zeven is de windsnelheid (ten opzichte van de grond, dus) hoger dan die van een peloton wielrenners.
Anders bekeken: fietsers hebben eigenlijk bijna nooit wind mee.
Anders bekeken: fietsers hebben eigenlijk bijna nooit wind mee.
Vorsprung durch Pedantik
Klopt. Wind mee gaat het veel harder en het verschil wat je aan vermogen moet leveren tussen in het wiel zitten of op kop rijden is veel kleiner. Wind tegen heb je veel meer voordeel van de renner voor je. Dus schuin wind mee moet iedereen vol aan de bak, waardoor er veel sneller gaten vallen. En als er een gat valt krijg je dat veel minder makkelijk dicht.daniel1975 schreef:Ik heb het wel eerder gehoord. Heeft het niet iets te maken met de zeer hoge snelheid die gehaald wordt?
Als het bij iemand breekt kun je niet meer oversteken omdat het al gruwelijk hard gaat. Maar om Havana te quoten: ik kan het mis hebben.
Gaat de vraag over 'toerwaaiers' of over 'wedstrijdwaaiers'.
Dat is nogal een verschil. Bij toerwaaiers wil je het elkaar makkelijk maken en houdt je elkaar uit de wind.
Bij wedstrijdwaaiers wil je het elkaar moeilijk maken en zet je elkaar in de wind.
Dus als de wind van rechtsvoor komt, dan rijdt een toerwaaier aan de rechterkant en dan steeds een verder naar links. Een wedstrijdwaaier gaat dan links op de kant en elke man die aansluit, komt aan de rechterkant te zitten.
De meeste ronderenners snappen geen r**t van waaierrijden. Die wapperen er dus ook zo af.
Dat is nogal een verschil. Bij toerwaaiers wil je het elkaar makkelijk maken en houdt je elkaar uit de wind.
Bij wedstrijdwaaiers wil je het elkaar moeilijk maken en zet je elkaar in de wind.
Dus als de wind van rechtsvoor komt, dan rijdt een toerwaaier aan de rechterkant en dan steeds een verder naar links. Een wedstrijdwaaier gaat dan links op de kant en elke man die aansluit, komt aan de rechterkant te zitten.
De meeste ronderenners snappen geen r**t van waaierrijden. Die wapperen er dus ook zo af.
-
- Forum-lid
- Berichten: 815
- Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40
Maar als het verschil bij (schuine) wind mee qua vermogen op kop of in de wielen relatief klein is, moet het dan niet makkelijker zijn om een gat te dichten?tommeke14 schreef:Klopt. Wind mee gaat het veel harder en het verschil wat je aan vermogen moet leveren tussen in het wiel zitten of op kop rijden is veel kleiner. Wind tegen heb je veel meer voordeel van de renner voor je. Dus schuin wind mee moet iedereen vol aan de bak, waardoor er veel sneller gaten vallen. En als er een gat valt krijg je dat veel minder makkelijk dicht.daniel1975 schreef:Ik heb het wel eerder gehoord. Heeft het niet iets te maken met de zeer hoge snelheid die gehaald wordt?
Als het bij iemand breekt kun je niet meer oversteken omdat het al gruwelijk hard gaat. Maar om Havana te quoten: ik kan het mis hebben.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Idd, het mooist is als ze op kop maar 1/3 van de weg gaan gebruiken en dan achterin vechten om niet op het einde te komen
Maak joe woar
Je moet het anders zien: het zijn dan sowieso degenen die het meeste vermogen kunnen leveren, die de rest er kunnen afrijden. En eens een gaatje gemaakt kan de kopgroep natuurlijk gewoon ronddraaien en elkaar uit de wind zetten.remmiedepemmie schreef: Maar als het verschil bij (schuine) wind mee qua vermogen op kop of in de wielen relatief klein is, moet het dan niet makkelijker zijn om een gat te dichten?
-
- Forum-lid
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 03 mar 2015 17:55
Als de wind schuin van achter komt licht het tempo stukken hoger waardoor als je in de wind komt het een stuk moeilijker is om tempo te houden, omdat de renners in de waaier elkaar een soort van lanceren (door de slipstream) houden die relatief makkelijk een bepaald tempo vol terwijl als je op de kant zit je in je eentje dat tempo moet gaan volhouden wat een behoorlijk stuk moeilijker is.
het feit dat het met wind mee daarom moeilijker wordt komt dus door het verschil in tempo.
het feit dat het met wind mee daarom moeilijker wordt komt dus door het verschil in tempo.
-
- Forum-lid
- Berichten: 815
- Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40
Ik begrijp dat bij een wind mee situatie het in de wielen hangen minder voordeel biedt dan bij een wind tegen situatie. Dus de mindere goden zullen er sneller tussenuit waaien wanneer ze het vermogen niet meer kunnen volhouden.
Echter, om een gat dicht te rijden moet je meer vermogen leveren dan degene die op kop rijdt, dat geldt voor zowel wind mee als wind tegen. Maar bij wind mee is het voor degene die de kop moet overnemen lastiger om te volgen, hij moet meer vermogen leveren dan bij wind tegen. Daar zit de 'winst' voor degene die het gat moet dichtrijden.
Echter, om een gat dicht te rijden moet je meer vermogen leveren dan degene die op kop rijdt, dat geldt voor zowel wind mee als wind tegen. Maar bij wind mee is het voor degene die de kop moet overnemen lastiger om te volgen, hij moet meer vermogen leveren dan bij wind tegen. Daar zit de 'winst' voor degene die het gat moet dichtrijden.
Al erg veel reacties op m'n vraag, leuk! Mijn vraag gaat met name over 'wedstrijdwaaiers'. In 'toerwaaiers' probeer je elkaar natuurlijk te helpen en zal er bij wind schuin van achter niet snel (misschien afhankelijk van het niveau toerder) een waaier gemaakt worden. Bij wind tegen gebeurt dat eerder.
Ik denk dat het beste voorbeeld van een schuin-wind-mee-waaier was op het WK in Qatar, daar ging het 75 km/u. Dat ga je met wind schuin tegen natuurlijk nooit halen.
https://www.youtube.com/watch?v=2g-PKcggpnk&t=2h40m15s
Ik denk dat het beste voorbeeld van een schuin-wind-mee-waaier was op het WK in Qatar, daar ging het 75 km/u. Dat ga je met wind schuin tegen natuurlijk nooit halen.
https://www.youtube.com/watch?v=2g-PKcggpnk&t=2h40m15s