Mountainbike schoenen voor wielrennen?
Ik wil 2de hand's klikschoenen kopen en ik vond de perfecte maat en prijs. Maar het zijn mountainbike schoenen, nu vroeg ik me af; kan ik die gebruiken voor wielrennen? Want het lijkt me niet zo een groot verschil met racefiets schoenen? Alvast bedankt!
Waarom? Groter en stabieler contactoppervlak onder de bal van je voet. Fietst heel wat prettiger. Daarnaast hebben SPD pedalen nogal wat ruimte onder het pedaal (omdat ze dubbelzijdig uitgevoerd zijn). Dus ram je met je pedaal eerder tegen de straat in bochten.
Allemaal al op honderd plaatsen terug te vinden op het forum overigens...
Allemaal al op honderd plaatsen terug te vinden op het forum overigens...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dat wordt vaak beweerd, maar ik durf met enige zekerheid te stellen dat een goede kwaliteit MTB- schoen op dat vlak(!) minder problemen zal geven dan een matige race-schoen. Stijfheid van de zool is cruciaal.53x11 schreef:Groter en stabieler contactoppervlak onder de bal van je voet. Fietst heel wat prettiger.
Juist.Allemaal al op honderd plaatsen terug te vinden op het forum overigens...
Vorsprung durch Pedantik
Dat helpt zeker, maar dan zit je wel meteen in het duurdere segment schoenen. Kun je net zo goed een paar goedkope(re) raceschoentjes erbij kopen.
Daarnaast heb ik toch het gevoel dat de verbinding schoen-pedaal door de constructie minder stabiel is. Op de MTB heb ik daar geen last van (MTB'en met racepedalen is pas echt een slecht idee!), maar op de racer prefereer ik toch echt een zo strak mogelijk contact met mijn pedaaltjes.
Daarnaast heb ik toch het gevoel dat de verbinding schoen-pedaal door de constructie minder stabiel is. Op de MTB heb ik daar geen last van (MTB'en met racepedalen is pas echt een slecht idee!), maar op de racer prefereer ik toch echt een zo strak mogelijk contact met mijn pedaaltjes.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Vooral heel geschikt voor gierige Hollanders!
Nee hoor, ook bij fiets(st)ers die wat praktischer ingesteld zijn. En die vooral meer willen dan alleen op de fiets zitten. Makkelijk even een paar honderd meter lopen.havana schreef:Vooral heel geschikt voor gierige Hollanders!
@Don3636, als de pedalen op je fiets geschikt zijn voor mtb schoenen, dan kun je daar voorlopig prima mee vooruit.