Pagina 1 van 1

Derailleur B-schroef uitdaging

Geplaatst: 10 mei 2017 14:49
door Anders
Ik heb een stevige racefiets waarmee ik een lange tocht wil doen met bagage achterop. Dat heb ik drie keer eerder gedaan, 6000 km in totaal, en de fiets kan dat op zich prima aan. Probleem was dat ik in de bergen serieus moeite had met stijgingspercentages boven de 9%, terwijl ik klimmen op zich wel ontzettend gaaf vind. Ik heb twee jaar geleden de Tourmalet overgeslagen en ben buitenom gereden omdat ik de stukken 10% niet aankon, en heb daar nog spijt van.

De fiets heeft een Ultegra groepsset met voor 50-39-30 en achter een 12-30 cassette, en een derailleur met een lange kooi (82mm hartafstand tussen de pulleys). Omdat ik nu echt de alpen in wil Ik heb nu de granny gear aan de voorkant vervangen door een 24T kettingblad, waardoor ik 25% makkelijker moet kunnen ronddraaien op de kleinste versnelling. Qua bereik is dat over de limiet van de derailleurs dus ik kan met het grote of het kleine blad niet te ver kruislings schakelen, maar dat deed ik in de praktijk toch al nooit dus dat is op zich geen probleem.

Wat wel lastig is is dat op de kleinste versnelling de achterderailleur teveel op het kettingblad bleef zitten, waardoor deze niet goed liep, en de ketting bij achteruitdraaien in de soep liep. In de oude situatie (met 30T granny gear) ging het net aan goed, al moest ik de B-schroef er toen wel op zijn kop indraaien. Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan met de 24T, maar ik moest de B-schroef nu uiteindelijk ook op zijn kop zetten (omdat ik hem anders van het palletje zou draaien) en heb hem daarbij nog een stuk extra moeten verlengen.

Op dit moment werkt het dus, maar rust de B-schroef rust dus echt net aan op het randje. Ik heb hier niet echt een gerust gevoel bij. Is dat terecht of moet hij dit wel kunnen houden
De schroef heeft in de normale stand (niet op zijn kop) helemaal nul komma nul effect. Ik kan hem 2 cm indraaien totdat ie helemaal van het palletje loopt zonder dat de pulleys ook maar een mm i nbeweging komen, ook in kleinere gears. Zou dat kunnen of is wellicht het mechanisme van de derailleur vies of versleten? Ik schat in dat ie zeker 10 jaar oud is.

Ik heb de hele derailleur schoongemaakt en gesmeerd zo goed als ik kon, de ketting is gloednieuw. Door de 24T ganny gear heb ik deze wel met 2 schakels (dus 4 halve) moeten inkorten. Kan het zijn dat die kortere ketting ervoor zorgt dat de B-schroef nu nog extremer ingesteld moet worden dan voorheen? Zou een nieuwe derailleur beter moeten werken, of zou ik wellicht met een 26T granny gear beter af zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Derailleur B-schroef uitdaging

Geplaatst: 10 mei 2017 15:16
door dt_swiss
Koop een 9 speed mtb derailleur. Die zou het een stuk makkelijker doen.
Enige ervarigen: een 32 achter in combinatie met een 30 voor en een SLX 9 speed op verder gelijke groep.

Re: Derailleur B-schroef uitdaging

Geplaatst: 10 mei 2017 15:18
door Woefdram
Het bereik van de derailleur (RD-6600 zie ik) is max 22t op je crank en het grootste tandwiel dat hij aankan in de cassette is 27t. Je gaat over beide maxima heen, nu kun je daar soms nog wel wat mee sjoemelen mede afhankelijk van hoe je pat zit, maar ik denk dat je de veilige marges bent gepasseerd in je setup.

Voor een rondje om de kerk kun je nog eens wat gokken en uitproberen, voor een lange tocht met bagage wil je daar niet naar om hoeven kijken.

Mijn advies ipv die 24t voor, is om achter een MTB setup te monteren, dus een XT of Deore 9s (!) achterderaileur bv RD-M771 of M761 met een 11-32 of 11-34 XT/Deore 10s (!) cassette. Voor laat je gewoon je Ultegra 50-39-30 triple en derailleur zitten evenals je Ultegra shifters. Werkt als een zonnetje, ik heb hier een paar vergelijkbare 3x10 setups staan/draaien.

Bovendien vervalt dan ook de voorwaarde dat je niet teveel kruislings kunt schakelen, geloof me, met je tentje achterop tegen het einde van de Galibier gaat dat toch een keer mis ondanks de goede voornemens.

Re: Derailleur B-schroef uitdaging

Geplaatst: 10 mei 2017 15:39
door Keezx
Ketting 2 halve schakels inkorten en waarschijnlijk loopt de derailleur dan vrij van de 30.
Wel even tsjekken of dat nog gaat met het grote blad en de grotere kransen, maar het is een langeslagderailleur en die kunnen veel aan.

Re: Derailleur B-schroef uitdaging

Geplaatst: 10 mei 2017 15:52
door Anders
Dank voor jullie reacties! Dan ga ik voor een MTB-derailleur. Wel nog een vraag, ik had eerder deze week al even gegoogled naar een MTB-achterderailleur, maar ik las toen - https://www.pinkbike.com/forum/listcomm ... did=108979 - het volgende:
shimano MTB 10speed is different from everything else.. meaning that the Dynasys 10speed shifters/ ders./ and cassette will only work with Dynasys parts.
ALs relatieve leek op dit gebied zou ik zelf denken dat bij een 10s groep een 10s derailleur hoort, en had het MTB-idee om bovenstaande opmerkingen al afgeschoten. Is dit wellicht de reden dat jullie specifiek een 9-speed derailleur aanbevelen ipv een 10-speed, of gaat dat om iets anders?

@Keezx - dank voor je oplossing, maar na Woefdrams opmerking over veiligheid denk ik dat ik daarmee de boel nog verder in de buurt van het randje breng, dus ik ga eerst de MTB-route proberen.

Re: Derailleur B-schroef uitdaging

Geplaatst: 10 mei 2017 15:54
door Woefdram
Anders schreef:ALs relatieve leek op dit gebied zou ik zelf denken dat bij een 10s groep een 10s derailleur hoort, en had het MTB-idee om bovenstaande opmerkingen al afgeschoten. Is dit wellicht de reden dat jullie specifiek een 9-speed derailleur aanbevelen ipv een 10-speed
Ja.

Re: Derailleur B-schroef uitdaging

Geplaatst: 10 mei 2017 16:22
door vincent75
Hoi, ik heb eventueel nog wel een gebruikte Shimano XT achter derailleur liggen welke ik ooit heb aangeschaft voor het zelfde doel als hierboven omschreven maar nooit gebruikt door mij. Als je belang hebt dan PB me maar.