Derailleur B-schroef uitdaging
Geplaatst: 10 mei 2017 14:49
Ik heb een stevige racefiets waarmee ik een lange tocht wil doen met bagage achterop. Dat heb ik drie keer eerder gedaan, 6000 km in totaal, en de fiets kan dat op zich prima aan. Probleem was dat ik in de bergen serieus moeite had met stijgingspercentages boven de 9%, terwijl ik klimmen op zich wel ontzettend gaaf vind. Ik heb twee jaar geleden de Tourmalet overgeslagen en ben buitenom gereden omdat ik de stukken 10% niet aankon, en heb daar nog spijt van.
De fiets heeft een Ultegra groepsset met voor 50-39-30 en achter een 12-30 cassette, en een derailleur met een lange kooi (82mm hartafstand tussen de pulleys). Omdat ik nu echt de alpen in wil Ik heb nu de granny gear aan de voorkant vervangen door een 24T kettingblad, waardoor ik 25% makkelijker moet kunnen ronddraaien op de kleinste versnelling. Qua bereik is dat over de limiet van de derailleurs dus ik kan met het grote of het kleine blad niet te ver kruislings schakelen, maar dat deed ik in de praktijk toch al nooit dus dat is op zich geen probleem.
Wat wel lastig is is dat op de kleinste versnelling de achterderailleur teveel op het kettingblad bleef zitten, waardoor deze niet goed liep, en de ketting bij achteruitdraaien in de soep liep. In de oude situatie (met 30T granny gear) ging het net aan goed, al moest ik de B-schroef er toen wel op zijn kop indraaien. Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan met de 24T, maar ik moest de B-schroef nu uiteindelijk ook op zijn kop zetten (omdat ik hem anders van het palletje zou draaien) en heb hem daarbij nog een stuk extra moeten verlengen.
Op dit moment werkt het dus, maar rust de B-schroef rust dus echt net aan op het randje. Ik heb hier niet echt een gerust gevoel bij. Is dat terecht of moet hij dit wel kunnen houden
De schroef heeft in de normale stand (niet op zijn kop) helemaal nul komma nul effect. Ik kan hem 2 cm indraaien totdat ie helemaal van het palletje loopt zonder dat de pulleys ook maar een mm i nbeweging komen, ook in kleinere gears. Zou dat kunnen of is wellicht het mechanisme van de derailleur vies of versleten? Ik schat in dat ie zeker 10 jaar oud is.
Ik heb de hele derailleur schoongemaakt en gesmeerd zo goed als ik kon, de ketting is gloednieuw. Door de 24T ganny gear heb ik deze wel met 2 schakels (dus 4 halve) moeten inkorten. Kan het zijn dat die kortere ketting ervoor zorgt dat de B-schroef nu nog extremer ingesteld moet worden dan voorheen? Zou een nieuwe derailleur beter moeten werken, of zou ik wellicht met een 26T granny gear beter af zijn?
De fiets heeft een Ultegra groepsset met voor 50-39-30 en achter een 12-30 cassette, en een derailleur met een lange kooi (82mm hartafstand tussen de pulleys). Omdat ik nu echt de alpen in wil Ik heb nu de granny gear aan de voorkant vervangen door een 24T kettingblad, waardoor ik 25% makkelijker moet kunnen ronddraaien op de kleinste versnelling. Qua bereik is dat over de limiet van de derailleurs dus ik kan met het grote of het kleine blad niet te ver kruislings schakelen, maar dat deed ik in de praktijk toch al nooit dus dat is op zich geen probleem.
Wat wel lastig is is dat op de kleinste versnelling de achterderailleur teveel op het kettingblad bleef zitten, waardoor deze niet goed liep, en de ketting bij achteruitdraaien in de soep liep. In de oude situatie (met 30T granny gear) ging het net aan goed, al moest ik de B-schroef er toen wel op zijn kop indraaien. Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan met de 24T, maar ik moest de B-schroef nu uiteindelijk ook op zijn kop zetten (omdat ik hem anders van het palletje zou draaien) en heb hem daarbij nog een stuk extra moeten verlengen.
Op dit moment werkt het dus, maar rust de B-schroef rust dus echt net aan op het randje. Ik heb hier niet echt een gerust gevoel bij. Is dat terecht of moet hij dit wel kunnen houden
De schroef heeft in de normale stand (niet op zijn kop) helemaal nul komma nul effect. Ik kan hem 2 cm indraaien totdat ie helemaal van het palletje loopt zonder dat de pulleys ook maar een mm i nbeweging komen, ook in kleinere gears. Zou dat kunnen of is wellicht het mechanisme van de derailleur vies of versleten? Ik schat in dat ie zeker 10 jaar oud is.
Ik heb de hele derailleur schoongemaakt en gesmeerd zo goed als ik kon, de ketting is gloednieuw. Door de 24T ganny gear heb ik deze wel met 2 schakels (dus 4 halve) moeten inkorten. Kan het zijn dat die kortere ketting ervoor zorgt dat de B-schroef nu nog extremer ingesteld moet worden dan voorheen? Zou een nieuwe derailleur beter moeten werken, of zou ik wellicht met een 26T granny gear beter af zijn?