Aankoop forenzenfiets.
Geplaatst: 23 mei 2017 23:23
Beste allen,
Dit is misschien net buiten de scope van dit forum, maar aangezien er ook een woon-werk topic ergens rond zwerft, ga ik het toch proberen. O ja, het gaat een beetje een lang verhaal worden.
De situatie: na een verhuizing moet ik ongeveer 10 km fietsen naar mijn werk. Dat doe ik nu op mijn stadsfietsje, maar in mijn ogen zijn er betere alternatieven te bedenken om een goede 20 km per dag te fietsen, zeker wat betreft zithouding. De racefiets zou een alternatief kunnen zijn, maar met deze afstand is dat tijdstechnisch niet erg interessant als je de tijd om te douchen en om te kleden mee rekent.
Ik ben dus op zoek naar een dedicated commute fiets, waarbij ik net even wat sportiever kan zitten en die het liefst ook nog even wat lichter fietst dan mijn huidige apparaat. Eisen zijn: belt drive (onderhoudsvrij en geen gevaar voor smeervlekken op goede kleding), naafversnelling (onderhuidsvrij), spatborden (zie punt belt drive), bagagedrager (zodat ik geen rugtas meer heb waarbij je hele rug onder het zweet zit) en bij voorkeur verlichting.
Voor wat betreft de naafversnelling is de keuze eigenlijk al gevallen op een 11-speed Shimano Alfine. Een Rohloff naaf is natuurlijk veel mooier, maar te duur en behoorlijk overkill voor een ritje Amsterdam. Pinion is ook heel vet, maar de 18 speed is te duur en bij de 12 speed liggen de versnellingen onmogelijk ver uit elkaar. De Alfine 8 speed zou interessant zijn als ook daar de versnellingen dichter op elkaar hadden gezeten.
Op basis hiervan kom ik op de volgende mogelijkheden:
Cube Editor ( https://www.cube.eu/2017/trekking/editor/ )
Passende spatborden en bagagedrager zijn bij Cube te krijgen. Verder vind ik hem mooi, is ie lekker licht (11.5 kg maar daar komt nog wel wat bij voor de spatborden en drager) en redelijk te betalen. Die bagagedrager heeft bevestigingspunten bij de staande achtervork en op de plaats van de achteras en lijkt me dus behoorlijk stevig. Enige wat mist is een naafdynamo, maar dat is aan de andere kant ook een goede motivatie om goede verlichting te kopen die ik in de winter ook op de racefiets zou kunnen gebruiken.
Rose Black Lava 2( [url] https://www.rosebikes.nl/bike/rose-blac ... aid:822239 [\url] )
Duurder dan de Cube, maar wel helemaal compleet incl. naafdynamo. Alleen vind ik hem niet zo mooi en schijnt de bagagedrager niet heel robuust te zijn. Tevens ook een flink stukje zwaarder dan de Cube.
Canyon Commuter 8.0( [url] https://www.canyon.com/en-nl/urban/comm ... ter-8.html [\url] )
Nog duurder, ziet er wel vet uit. Alleen ziet ook daar de bagagedrager er niet heel solide uit en is de fancy stuurconstructie niet erg flexibel qua afstelling lijkt me.
Bulls Urban ( [url] https://www.12gobiking.nl/bulls-urban-1 ... oCOnXw_wcB [\url] )
Goedkoopste van de mogelijkheden. Maar nogal zwaar, ook hier lijkt de bagagedrager niet erg solide en de remmen zijn matig in vergelijk met de rest. Wielen weet ik niet, maar daarvan ik verwacht eigenlijk hetzelfde.
Andere alternatieven zijn dedicated vakantiefietsen als Gudereit of VSF. Maar die worden gelijk weer zo zwaar. Merken als Santos en Idworx zijn me te duur (maar zo'n Santos Racelite is wel heel mooi).
Voorlopig heeft de Cube mijn voorkeur of zijn er goede redenen deze niet te kiezen? Of zijn er andere aantrekkelijk alternatieven? En als ik voor de Cube ga, wat zou een goede framemaat zijn voor 1.74m lengte? Als racefiets heb ik een Rose Xeon RS, Stack 533, Reach 382, slammed 120 mm stuurpen, Maar zelfs het kleinste 46 cm frame van de Editor is nog groter (Stack 534, Reach 397). Of is dat normaal voor zo’n soort fiets?
PS: ik ben op de hoogte van de CDC/CDX discussie voor de Gates belts, maar Gates gaat in de toekomst alleen nog maar CDX leveren voor zover ik begrijp, dus dat heeft toch mijn voorkeur.
-edit typos-
Dit is misschien net buiten de scope van dit forum, maar aangezien er ook een woon-werk topic ergens rond zwerft, ga ik het toch proberen. O ja, het gaat een beetje een lang verhaal worden.
De situatie: na een verhuizing moet ik ongeveer 10 km fietsen naar mijn werk. Dat doe ik nu op mijn stadsfietsje, maar in mijn ogen zijn er betere alternatieven te bedenken om een goede 20 km per dag te fietsen, zeker wat betreft zithouding. De racefiets zou een alternatief kunnen zijn, maar met deze afstand is dat tijdstechnisch niet erg interessant als je de tijd om te douchen en om te kleden mee rekent.
Ik ben dus op zoek naar een dedicated commute fiets, waarbij ik net even wat sportiever kan zitten en die het liefst ook nog even wat lichter fietst dan mijn huidige apparaat. Eisen zijn: belt drive (onderhoudsvrij en geen gevaar voor smeervlekken op goede kleding), naafversnelling (onderhuidsvrij), spatborden (zie punt belt drive), bagagedrager (zodat ik geen rugtas meer heb waarbij je hele rug onder het zweet zit) en bij voorkeur verlichting.
Voor wat betreft de naafversnelling is de keuze eigenlijk al gevallen op een 11-speed Shimano Alfine. Een Rohloff naaf is natuurlijk veel mooier, maar te duur en behoorlijk overkill voor een ritje Amsterdam. Pinion is ook heel vet, maar de 18 speed is te duur en bij de 12 speed liggen de versnellingen onmogelijk ver uit elkaar. De Alfine 8 speed zou interessant zijn als ook daar de versnellingen dichter op elkaar hadden gezeten.
Op basis hiervan kom ik op de volgende mogelijkheden:
Cube Editor ( https://www.cube.eu/2017/trekking/editor/ )
Passende spatborden en bagagedrager zijn bij Cube te krijgen. Verder vind ik hem mooi, is ie lekker licht (11.5 kg maar daar komt nog wel wat bij voor de spatborden en drager) en redelijk te betalen. Die bagagedrager heeft bevestigingspunten bij de staande achtervork en op de plaats van de achteras en lijkt me dus behoorlijk stevig. Enige wat mist is een naafdynamo, maar dat is aan de andere kant ook een goede motivatie om goede verlichting te kopen die ik in de winter ook op de racefiets zou kunnen gebruiken.
Rose Black Lava 2( [url] https://www.rosebikes.nl/bike/rose-blac ... aid:822239 [\url] )
Duurder dan de Cube, maar wel helemaal compleet incl. naafdynamo. Alleen vind ik hem niet zo mooi en schijnt de bagagedrager niet heel robuust te zijn. Tevens ook een flink stukje zwaarder dan de Cube.
Canyon Commuter 8.0( [url] https://www.canyon.com/en-nl/urban/comm ... ter-8.html [\url] )
Nog duurder, ziet er wel vet uit. Alleen ziet ook daar de bagagedrager er niet heel solide uit en is de fancy stuurconstructie niet erg flexibel qua afstelling lijkt me.
Bulls Urban ( [url] https://www.12gobiking.nl/bulls-urban-1 ... oCOnXw_wcB [\url] )
Goedkoopste van de mogelijkheden. Maar nogal zwaar, ook hier lijkt de bagagedrager niet erg solide en de remmen zijn matig in vergelijk met de rest. Wielen weet ik niet, maar daarvan ik verwacht eigenlijk hetzelfde.
Andere alternatieven zijn dedicated vakantiefietsen als Gudereit of VSF. Maar die worden gelijk weer zo zwaar. Merken als Santos en Idworx zijn me te duur (maar zo'n Santos Racelite is wel heel mooi).
Voorlopig heeft de Cube mijn voorkeur of zijn er goede redenen deze niet te kiezen? Of zijn er andere aantrekkelijk alternatieven? En als ik voor de Cube ga, wat zou een goede framemaat zijn voor 1.74m lengte? Als racefiets heb ik een Rose Xeon RS, Stack 533, Reach 382, slammed 120 mm stuurpen, Maar zelfs het kleinste 46 cm frame van de Editor is nog groter (Stack 534, Reach 397). Of is dat normaal voor zo’n soort fiets?
PS: ik ben op de hoogte van de CDC/CDX discussie voor de Gates belts, maar Gates gaat in de toekomst alleen nog maar CDX leveren voor zover ik begrijp, dus dat heeft toch mijn voorkeur.
-edit typos-