Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Opnieuw begonnen

aardbei010
Forum-lid

aardbei010 14 jun 2017 19:09

hallo allemaal,

een korte intro van mij: ik ben 26 en fiets nu ongeveer 9 jaar waarvan sinds 5 met een ''goede'' fiets na eerst een goedkoop instapmodel.

in 2013 in het voorseizoen ben ik hard gevallen op een recht stuk waarbij mijn knie een dikke snee heeft die tot vandaag zichtbaar is en ook zo zal blijven.

Nu twijfel ik met name over wat voor voeding ik vooraf en tijdens het wielrennen wil eten.
zoals ik het nu doe: bij 30km of minder neem ik alleen water mee.
30 - 50 km, 1 banaan en 1 bidon met isostar.
50 - 80 km, 1 banaan en 1 of meerdere energierepen.
80 - 100 km, 1 banaan en 3 energierepen.
100 - 110 km, 1 banaan, 4 repen, 1 blikje cola oid.

Nu eet ik van te voren vaak iets van brood ofzo, maar volgens mij is dit niet helemaal de goede voeding.

2 jaar terug in het voorseizoen begon ik met rondjes 30km te rijden, dit uit te breiden naar 45/50 en tot slot de 80/100 km te doen.

nu krijg ik rond de 75/80 km toch vaak echt veel problemen rondom de voeding. Ik blijf gedurende de rit eten. Ik had ook best veel bij me. In totaal reed ik 105km en bij 95km storte ik echt in en reed ik voor mij gevoel alleen nog maar om thuis te komen en op eiwitverbranding.

Mijn vraag is eigenlijk: welke voeding kan ik nu het beste voor en tijdens eten bij afstanden tussen de 50-110 km.

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 14 jun 2017 19:20

Hoi aardbei,
Wat je fijn voedsel vindt tijdens langere ritjes moet je zelf ontdekken: iedereen heeft z'n gewoontes.
Ik moet geen honger hebben als ik begin. Tijdens de rit (vanaf anderhalf uur) eet ik het liefst banaan als het warm is. Als het koud is liever ontbijtkoek met rozijnen. In de bidon 's zomers water en ranja als het koud is.
Als ik weet dat het een ritje met eten wordt begin ik na drie kwartier al met eten.

LoneWolf
Forum-lid

Gebruikersavatar LoneWolf 14 jun 2017 19:39

Mijn 2 centen:

Bij ritten in (het vlakke) Nederland van 80 tot 130 km:
1 x Bidon (800 ml) water: 2 teugen na elke 10 km
1 x Bidon (800 ml) Isostar: De laatste 50 km, elke 5 km 2 teugen
En 1 banaan en verschillende (standaard) repen voor elke 25 km.
Repen: Muesli, appelfruit, snelle jelle
Keep On Harking !

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 14 jun 2017 19:43

Voor mij eet je net iets teveel.
Zoveel heb je echt niet nodig.
Om even jouw afstanden aan te houden.
30 - 50 km, 1 bidon met water of andere dorstlesser.
50 - 80 km, 1 banaan of 1 energiereep als je dat graag wil en 1 of 2 bidons met water of andere dorstlesser.
80 - 100 km, 1 banaan of 1 energiereep zou moeten volstaan en 1 of 2 bidons met water of andere dorstlesser.
100 - 110 km, 1 banaan en 1 reep is meer dan genoeg, met water of andere dorstlesser.

En of dat nu een banaan of iets anders is maakt niet zoveel uit. Profs eten in het begin van een lange rit gewoon sandwiches of iets dergelijks met al dan niet hartig beleg.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Maestro
Forum-lid

Maestro 14 jun 2017 20:04

aardbei010 schreef: 14 jun 2017 19:09
Nu eet ik van te voren vaak iets van brood ofzo, maar volgens mij is dit niet helemaal de goede voeding.
Wie zegt dit? Ik ben zelf groot voorstander van brood, ook tijdens het fietsen. Paar boterhammen mee in oude broodzak, zit je ook niet met alle verpakkingsmaterialen. Mocht je merken dat je 'snelle' suikers nodig hebt, kun je altijd nog een banaantje meenemen.

aardbei010
Forum-lid

aardbei010 14 jun 2017 20:06

Bedankt voor alle reacties intussen.

Mijn gewoontes zijn:
- meer drinken dan de gemiddelde renner heb ik ontdekt bij vrienden
- de eerste 5 km tegenover iedereen lossen en daarna pas in een ritme zitten
- lang net niet in het rood rijden om een rit van 30-50km om dan verrot terug te komen

Bestaat er ook zoiets als teveel eten tijdens een rit? je lichaam gooit dat er vanzelf uit dan toch?
Teveel water drinken plas/zweet je weer uit heb ik weleens begrepen.

Behalve de snelle jelle, muesli of appelfruit. Van welke krijgen jullie de meeste snelle energie tijdens een rit?

Is het handig om op lange ritten van 80-100km op 20km voor de streep nog een colaatje te nemen? om het vol te houden?

aardbei010
Forum-lid

aardbei010 14 jun 2017 20:08

Maestro schreef: 14 jun 2017 20:04
aardbei010 schreef: 14 jun 2017 19:09
Wie zegt dit? Ik ben zelf groot voorstander van brood, ook tijdens het fietsen. Paar boterhammen mee in oude broodzak, zit je ook niet met alle verpakkingsmaterialen. Mocht je merken dat je 'snelle' suikers nodig hebt, kun je altijd nog een banaantje meenemen.
Omdat in brood teveel suiker zou zitten. Verder krijg ik als ik teveel brood vooraf eet, maagklachten tijdens het fietsen, maar dat is dan persoonlijk natuurlijk.
Bedankt voor je reactie

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 14 jun 2017 21:52

Ik eet nooit teveel voor het sporten. Alleen een volle maag is al vervelend. Toen ik nog aan serieuze sport deed at ik twee uur voor de inspanning niet of slechts een snackje (appel). Als brood eten je niet bevalt zou ik er maar gewoon mee stoppen. Over het algemeen wordt het nut van eten rond recreatief sportieve inspanningen overschat.
Als je persé energie wilt inslaan kan je natuurlijk ook gewoon pap of desnoods pasta proberen (ligt zwaarder op de maag). Het meest voor de hand liggend advies is dus: eet minder brood voor de inspanning: experimenteer wat. Vermijd vet.

Joskovic
Forum-lid

Gebruikersavatar Joskovic 14 jun 2017 22:44

Ik dacht brood niet goed was omdat je lichaam de complexe koolhydraten niet snel kan verbranden. Ik heb het dan over bruin of donker brood.
Krentenbollen zijn bij mij favoriet voor lange tochten (+5 uur) of cyclos. Hapt lekker weg en veel snelle suikers.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 15 jun 2017 08:01

Als ik dit zo lees dan is de conditie gewoon niet goed. En dan bedoel ik niet algemeen, maar specifiek. Je moet veel meer trainen in een lage hartslagzone, dan leert je lichaam de voedselverwerking te optimaliseren voor de sport. Nu lees ik dat je elke rit op de max gaat zitten, waarbij je lichaam zich beroept op de reeds aanwezige snelle suikers en geen energie kan steken in het verteren van nieuw voedsel.
Als dit wel goed getraind is door rustige duurtrainingen, dan kan je lichaam tussen de 60 en 90 kcal verteren. Hoe je dit naar binnen werkt zal je ook moeten uitproberen tijdens die duurtrainingen.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 15 jun 2017 09:10

Eten naar inspanning en lengte rit.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

damnengine
Forum-lid

Gebruikersavatar damnengine 15 jun 2017 13:47

Voeding is idd behoorlijk persoonlijk, als ik bijvoorbeeld 70 km rij, dan hoef ik onderweg niet te eten. Bij 100 km is het niet meer dan een Snelle Jelle en een banaan. Ik denk eerder dat je jezelf aan het opblazen bent, dan dat het aan je voeding ligt.
Eet wel ruim van te voren voordat je gaat fietsen en niet op het laatste moment.
En in brood zit echt niet meer suiker dan in een blikje cola+isostar+repen :D.

Plaats reactie