Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Beginner zoekt trainingsschema

remcootje05
Forum-lid

remcootje05 15 jun 2017 16:53

Hallo allemaal,

Ik fiets nu zo'n drie maanden 2-3 keer per week. Het gaat goed en merk dat mijn conditie vooruit gaat, maar ik wil graag gaan trainen om volgend jaar een berg te gaan beklimmen. Ik zit te denken aan de Mont Ventoux Op dit moment kan ik 1,5 uur met een gemiddelde snelheid van 30 km/u volhouden.

Wie heeft er een schema of tips voor mij?

Groet,

Remco

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 jun 2017 17:25

Ik heb een heel simpel schema voor je

fiets veel en gevarieerd (dus langzaam en snel, lang en kort).

Amen.

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 15 jun 2017 22:15

Geen schema voor nodig nee. Lekker fietsen en die bult fiets je wel op. Meer kwestie van wilskracht.
Maak joe woar

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 15 jun 2017 22:54

Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 15 jun 2017 23:01

Eens met Havana. Je rijdt nu 3 maanden en gaat nu al van die duffe schema's rijden. Geniet gewoon. Zorg dat je een bergverzet hebt en rij die MV gewoon op. Het zal zwaar zijn, maar echt je komt heus boven. Al gaandeweg ga je leren door schade en schande. Nu al starten met schema's is zo zonde. Maar goed, je moet het zelf weten.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

bve
Forum-lid

bve 16 jun 2017 12:50

Je gemiddelde snelheid over 1.5 uur is een prima indicatie van je vorm maar een rit over 1.5 uur met een zo hoog mogelijk gemiddelde is een slechte training. Een enkele keer kan dit geen kwaad maar over het algemeen is dit een zeer zware training waar je lang van moet herstellen en weinig progressie mee maakt. Beter varieer je tijdens de rit de intensiteit van je inspanningen. Een training bijvoorbeeld is om 6 keer 5 minuten hard te fietsen, met een paar minuten rust ertussen. Ook rustige trainingen van lange duur zijn belangrijk.
Verder zou ik je doel bijstellen, je wilt serieus gaan trainen om een berg te beklimmen over een jaar... Als je nu in de auto stapt dan ben je morgen boven op de Mont Ventoux.
Ga voor een tijd, kijk wat realistisch is met je huidige conditie, gezondheid en gewicht, of dat nou 2.5 uur or 1.5 uur is op de mont ventoux. Dan heb je iets om voor te trainen. Beetje ambitie kan geen kwaad.

brutus
Forum-lid

brutus 16 jun 2017 16:04

Ik sluit me helemaal bij al het bovenstaande aan.
Met de toevoeging van 80-20 regel.
80% D1, 20% D3 (of 90-10)

Zoals gezegd is een uur lang volle bak te zwaar voor een training.

Om die reden is een trainingsschema juist goed.
Je moet het wel ook echt willen.
De juiste persoon vinden om je te begeleiden is ook best moeilijk.
Zorg er iig voor dat het flexibel is, als je moe wordt, moeten je trainingen echt terug gehaald worden.
Een maand vooruit plannen kan niet.

Met jouw ambities, en trainingsuren is "gewoon fietsen" waarschijnlijk het beste.

De Mont Ventoux, is een prachtig iets, zeker een mooi doel.
Misschien hem volgend jaar maar van 3 kanten pakken ?

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 16 jun 2017 20:18

Iedereen wil over een trainingschema voor en niemand fietst gewoon lekker. Voor één berg hoef je echt niet specifiek te trainen. Als je hem echt hard op wil wel.
Maak joe woar

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 16 jun 2017 22:03

Nee met jouw leeftijd, sportgeschiedenis en conditie niet nee. Helaas weten we van de TS niet hoe oud hij is of wat voor sportachtergrond hij heeft. Hij fietst drie maanden maar is wel een marathonloper of een ex-zwemkampioen?
Zonder deze informatie zijn eigenlijk alle adviezen, behalve die van Havana behoorlijk nutteloos, zal ik het maar vriendelijk zeggen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 16 jun 2017 22:12

Mn ouders en kennissen, ik weet dat ik slecht vergelijkingsmateriaal ben (wel op nul begonnen net als iedereen).
Ik bedoel gewoon rustig opbouwen. Iedereen met een vraag wil direct x aantal kilometer met 30 gemiddeld of een berg op en de daarbij behorende schema's. Gewoon fietsen en zelf een inschatting maken hoe je conditie is.

De topic heer fietst 2 of 3x per week. Nu al 3 maand dus de conditie is wel goed en als hij dit vol houdt dan is de Ventoux wel zwaar maar dat is hij altijd, een wielrenner heeft ooit gezegd: Het wordt nooit makkelijker je gaat alleen maar harder. Het juiste verzet is veel belangrijker.
Maak joe woar

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 16 jun 2017 22:22

Overigens die 30km/u gemiddeld is ook zoiets magisch. Veel newbies rijden zich het snot voor ogen om elke keer maar op strava te kunnen melden dat ze de 30 hebben aangetikt. Ondertussen is er van conditie-opbouw geen sprake, om van genieten maar te zwijgen. Vaak hebben ze het idee dat hoe harder je traint, hoe beter je wordt. Voor een serieus trainingsadvies, lees mijn onderschrift.

Ik weet overigens niet of dat voor de TS geldt, want zoals TTT al zegt, we weten niet zoveer van hem.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

remcootje05
Forum-lid

remcootje05 19 jun 2017 10:26

Bedankt voor alle reacties. Helaas nog geen tijd gehad om te reageren. Ik train inderdaad zo gevarieerd mogelijk en graag met intervallen. Daarnaast train ik 1 x per week waarbij ik 1-2 uur volle bak rijd, dit is niet verstandig? Ik heb een redelijke sport achtergrond met voornamelijk hardlopen (halve marathons en marathons), ik ben nog jong (24) en ik heb nog geen Strava account ;)!. Ik denk dat het voor mij belangrijk is dat ik lekker blijf fietsen en de variatie blijf behouden.

Momenteel train ik niet met een hartslagmeter en doe ik alles een beetje uit de losse pols, is het verstandig om dit aan te schaffen? En zo ja, wat raden jullie mij dan aan?

Alvast bedankt!

Plaats reactie