Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Afvallen.

Lupstra
Forum-lid

Lupstra 17 jun 2017 10:29

Beste forum leden.

Als ik wil afvallen door te fietsen en goed op mijn eten te letten mag ik dan het gemiddelde eten aan calorieën wat ik nodig ben zo rond de 2500 cals? ik heb namelijk afgelopen najaar en winter wat meer buik vet gekregen door de biertjes en vette hap in het weekend en soms door de weeks. Ik fietste ook niet meer veel buiten in die periode en trainde af en toe nog eens in de sportschool en enkel eens op de spinningbike maar ik merkte dat ik meer vet kreeg omdat ik ook zwaarder werd. Ik was zo'n 67kg vlak voor de winter en dat is opgelopen naar 74 kg toen ik afgelopen week een keer weer op de weegschaal stond, ik schrok er van want mijn BMI is bijna te hoog.

Dus in het kort, kan ik afvallen door bijna dagelijks te fietsen met een lage hartslag (basis conditie intensiteit) en dan enkel alleen de verkeerde voeding te laten staan?

Mijn cals behoefte is rond de 2250-2750 cals waar ik tussen mag zitten, ik wil graag 5 keer per week fietsen in de avond, en op zijn minst 90 minuten door fietsen. Maar ik zal wel weer uitschieters krijgen omdat ik maar door wil blijven gaan want ik raak in een soort roesje en dan kan ik wel tot 4 uur aan een stuk doorfietsen.

Ik wil niet overtraind raken maar ook niet te weinig eten en het liefst lange ritten maken want daar kan ik zo van genieten.

bve
Forum-lid

bve 17 jun 2017 11:17

Des te meer je fietst des te meer je kan eten. Probeer alseerst gewoon hetzelfde te blijven eten minus de vette hap.
Van 5x in de week rustig fietsen raak je niet overtraind. Wel zonde om alleen maar rustige trainingen te gaan doen.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 17 jun 2017 11:38

@bve En als je dan even wat minder fietst, omdat het 's avonds eerder donker is, of je misschien even wat anders te doen hebt, dan vliegen de kilo's eraan, als je je niet aangewend hebt om ook wat minder te eten.
We weten niet eens wat Lupstra behalve de vette hap nog meer eet, dus lijkt me dat een advies zo helemaal niet te geven is.
En de vette hap laten staan is natuurlijk nooit verkeerd. Maar zo af en toe wel, krijg je ook niets van.

FryskBloed
Forum-lid

FryskBloed 17 jun 2017 11:40

Als je 5x per week anderhalf uur "D1" intensiteit gaat fietsen en verder je eetpatroon niet wijzigt zul je langzaam gewicht verminderen. Een dergelijke rit zou bij mij ongeveer 700Kcal verstoken (135W gemiddeld volgens Quarq powermeter), maar dat verschilt natuurlijk wat per persoon.

Laat de sportdrank/gelletjes/bananen thuis en probeer je rit voor het avond eten te plannen (dat zal niet voor iedereen mogelijk zijn) zodat je niet "extra" gaat eten als je na je rit thuis komt en toch wel wat trek hebt.

Stap twee is zo nu en dan eens kritisch naar je eetpatroon te kijken, en misschien wat kleine aanpassingen doen. Niet meer snacken werkte bij mij niet, maar de brie inruilen voor hüttenkäse wel :-)

bve
Forum-lid

bve 17 jun 2017 12:00

Jans schreef: 17 jun 2017 11:38 @bve En als je dan even wat minder fietst, omdat het 's avonds eerder donker is, of je misschien even wat anders te doen hebt, dan vliegen de kilo's eraan, als je je niet aangewend hebt om ook wat minder te eten.
ow ja, ik had erbij moeten zetten dat als je meer fiets dat je dan meer kan eten. Bedankt.

Lupstra
Forum-lid

Lupstra 17 jun 2017 12:38

Jans schreef: 17 jun 2017 11:38 @bve En als je dan even wat minder fietst, omdat het 's avonds eerder donker is, of je misschien even wat anders te doen hebt, dan vliegen de kilo's eraan, als je je niet aangewend hebt om ook wat minder te eten.
We weten niet eens wat Lupstra behalve de vette hap nog meer eet, dus lijkt me dat een advies zo helemaal niet te geven is.
En de vette hap laten staan is natuurlijk nooit verkeerd. Maar zo af en toe wel, krijg je ook niets van.
Naast de vette hap in het weekend drink ik regelmatig een paar pilsjes. door de weeks en in het weekend worden het tijdens een feestje soms wel een paar meer.

Mijn voeding heb ik deze week aangepast,

In de ochtend een bakje brinta met halfvolle melk, een heel eitje, ei eiwit zonder geel, en een kleine banaan verder 2 kleine kopje koffie.

Tussen de middag en later in de middags 6 sneetjes grof volkoren brood.
2 sneetjes belegd met gerookte zalm, een uitje, of tonijn met een beetje mayo, uitje, knoflook, augurk.

En op 2 sneetjes dun laagje 100% pindakaas en op 2 sneetjes wat tomaat en komkommer. Verder eet ik ook nog zo uit het handje nog wat tomaat komkommer en radijs. Verder ok nog een ei eiwit zonder geel. Verder ook nog een appel.

Avondeten. eet ik nu meestal 175 gram volkorenpasta of basmatirijst. Groente kan verschillen, als ik rijst eet maak ik zelf nasi met mager varkensfilet en gooi ik er een halve zak oosterse (250gr) roerbak groente door heen met een beetje ketjap zoutloos en roerbakken met een beetje wokolie. Ook doe ik er verse kruiden door zoals koriander, en om het wat pittiger te maken een halve chilipeper en een teentje knoflook.

Maak ik pasta doe ik er kipfilet door heen. De pastasaus maak ik zelf, voor de saus gooi ik bij de kip Italiaanse roerbakgroente, verse koriander, teentje knoflook en een chilipeper. Als ik klaar ben met wokken gooi ik er wat gezeefde tomaten door heen en een klein beetje tomatenpuree. Wokken doe ik in een beetje olijfolie.
Regelmatig eet ik er nog wat gekookte broccoli of groene boontjes bij.
Ik heb nu eenmaal veel trek.

In de avond een ik een half bakje kwark en neem ik een klein handje walnoten.

Tussendoor of bij het eten drink ik over de gehele dag iets van 10 grote glazen water en neem ik ook af en toe groene thee.

Hier voor at ik vaak gebakken aardappelen of gekookte aardappelen met jus, vaak worstjes er bij of vet rundvlees/varkensvlees of kippen poten en dergelijke vette kip soorten. Of simpele rijst pasta met kruiden pakjes en sausen uit potjes of kant en klaar eten.

Tussendoor meestal brood met kaas, tosti's, (lever)worst vleeswaren en geen groente tussendoor.

regelmatig donk ik een paar biertje 1 of 2,, en in het weekend regelmatig tijden uitgaan of een feestje heel wat biertjes meer. Ook at ik in het weekend ongezond avond eten zoals patat met snacks of pizza en tussen door wel eens broodjes hamburger die ik dan zelf bak. Verder ook regelmatig borrelhapjes zoals een stukje kaas, leverworst en droge worst. Altijd feest dus in de weekenden.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 17 jun 2017 12:52

@Lupstra Waarom eiwit zonder geel? In het geel zit bijv. redelijk wat vitamin D, daarnaast zitten er in het eigeel nog veel meer stoffen die je lichaam goed doen.
Heb je behalve calorieën enig idee hoeveel zout je per dag eet? Voor mijn gevoel zit je echt flink hoog.
Zoals je schrijft je hebt veel trek, maar dat is nog geen honger.
En volgens mij weet je akelig goed hoeveel calorieën het bier je bezorgt.

edit: als toevoeging, waarom is pizza slecht? Als het zelf zou maken kan het helemaal gezond, vooral omdat de kant en klare nogal eens bremzout is. Maak je het zelf doe je meer groente op.
Laatst gewijzigd door Jans op 17 jun 2017 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 17 jun 2017 13:01

wow!!
Is dat echt wat je allemaal eet op één dag??

Geen idee wat je allemaal verbruikt op een dag maar ik vind het behoorlijk veel:
- een bakje brinta (hoe groot is een bakje)
- 6 sneden brood plus dik beleg
- 175 gram pasta (is dat droge of verse?)
- half bakje kwark (wederom, hoe groot is een bakje eigenlijk?)
- heel veel fruit, tussen door noten en veel groente

Ik kom tot veel minder op een dag.
Live fast; die young. mijn blog

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 17 jun 2017 13:06

De eetmeter van het voedingscentrum eens een tijdje invullen is een mooie methode om te zien waar je calorieën in zitten. En welke voedingsstoffen je teveel/weinig binnen krijgt.

Overigens vind ik 7 kg aankomen in een half jaar ook redelijk veel. Zeker in verhouding tot je gewicht.
Eetpatroon structureel aanpassen is de beste methode om af te vallen. Fietsen is mooi meegenomen om het te versnellen.
o'7o

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 17 jun 2017 13:41

Minder calorieën naar binnen mikken dan benodigd en je valt vanzelf af. Als het dan ook nog wat gezonder is dan komt het goed... maar als ik tussen de regels doorlees kan het een moeilijk verhaal worden.

#Ik heb nu eenmaal veel trek.
#regelmatig donk ik een paar biertje 1 of 2,, en in het weekend regelmatig tijden uitgaan of een feestje heel wat biertjes meer.
#beetje mayo

Nu is alcohol helemaal niet zo slecht, of ben je rigoureus gestopt met de drank ?? Zelf lust ik ook best een glaasje wijn - maar ook niet meer dan 1 glas per dag ( ofwel max 1 alcoholische versnapering per dag - kan in de winter wel eens een lekker biertje zijn )

Minder eten is niet moeilijk - het is een "mind"set ... zelf ben ik in de winter ook meestal rond de 72 kg en in de zomer rond de 68 kg - heb er geen moeite mee - en eet in de zomer periode veel meer sla dan stampot.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 17 jun 2017 14:24

@rene, om nu weer te bepalen dat minder eten niet moeilijk is, gaat me echt te ver. Het blijkt dat het voor hele groepen wel moeilijk is.

Lupstra
Forum-lid

Lupstra 17 jun 2017 14:33

Volgens het voedingcentrum.

2319 kcal
71,3 g vet
17,4 g verzadigd vet
135,4 g eiwit
265 g koolhydraten
34,7 g vezels
5,66 g zout

Afbeelding

Alle vitaminen in het groen.

Ik gebruik verder nergens zout op.

Ik ben indd al een tijdje gestopt met de drank,, geen probleem want verlang er niet naar gelukkig, en de honger die ik nu heb is wel te weerstaan op zich.

Plaats reactie