Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Achterderrie schakelt vanaf halverwege cassette niet fijn

marsman
Forum-lid
Berichten: 2677
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 19 jun 2017 15:35

Ik rij met een 10 speed Sram Force groep. De achterderrie schakelt over de hele cassette perfect naar een grotere versnelling (dus van een groot kransje naar een kleiner kransje). Bij de kleine kransjes schakelt de derrie ook perfect kleiner (dus naar een groter kransje). Vanaf halverwege de cassette schakelt hij echter niet meer lekker kleiner en moet ik bijna 2 kliks doen om te schakelen. Ofwel de hendel behoorlijk doorduwen om de ketting in beweging te laten komen.

Ketting en cassette zijn nagenoeg nieuw. De kabel zit er nu 2 jaar op. De kabel strakker stellen heeft geen zin, dan slaat de ketting over. De groep is 8 jaar oud en heeft circa 40.000 kilometer gelopen.

Iemand een idee wat ik kan doen? Is de groep versleten?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28164
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 jun 2017 15:37

Je achterpat is krom. Laten richten bij FM of zelf een patrichter kopen (30 euro).

https://www.mantel.com/cyclus-derailleur-pad-richter
Laatst gewijzigd door havana op 19 jun 2017 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

dzjevke
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 apr 2014 20:29

dzjevke 19 jun 2017 15:45

Kan ook zijn dat de kransjes die slecht schakelen ingevreten zijn op de body , dan komt de "schakellijn" niet meer uit. Dus body nakijken

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 19 jun 2017 16:40

marsman schreef: 19 jun 2017 15:35De groep is 8 jaar oud en heeft circa 40.000 kilometer gelopen.

Iemand een idee wat ik kan doen? Is de groep versleten?
Zijn ketting en cassette gedurende die tijd ooit vervangen?
Vorsprung durch Pedantik

marsman
Forum-lid
Berichten: 2677
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 19 jun 2017 18:45

alien schreef: 19 jun 2017 16:40
marsman schreef: 19 jun 2017 15:35De groep is 8 jaar oud en heeft circa 40.000 kilometer gelopen.

Iemand een idee wat ik kan doen? Is de groep versleten?
Zijn ketting en cassette gedurende die tijd ooit vervangen?
Zeker! Recent zelfs.

Padje krom is misschien wel een goeie. Laat ik ff checken!
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6280
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 jun 2017 19:20

40.000 kilometer gereden met deze samenstelling en nu dus bij alleen de ketting en cassette vervangen geeft dat deze problemen problemen.?

Heb je niet per ongeluk een 11 speed cassette en/of 11 speed ketting gemonteerd.? Iets anders zou ik mij niet kunnen voorstellen als je voor de rest niets anders hebt gewisseld en daarvoor werkte het 'nog' normaal goed.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4805
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 jun 2017 19:46

Klinkt mij toch als kabel probleem. Alleen achterste deel buitenkabel vervangen kan al veel doen. Eventueel kun je ook nog proberen de binnenkabel goed te smeren om te kijken of dat werkt, maar dat is alleen een tijdelijke oplossing.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 19 jun 2017 20:22

Patje krom is ook zeker mogelijk en zoals altijd check je dat eerst; anders blíjf je klooien.
Vorsprung durch Pedantik

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4805
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 20 jun 2017 08:20

Als het schakelen de eerste 8 jaar wel goed is gegaan, dan moet er wel een duidelijke reden zijn waardoor de pad krom is komen staan. Fiets op de derailleur neerleggen, een val of ander soortige omstandigheden. Lijkt mij namelijk sterk dat een pad krom gaat door aandrijfkrachten.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 20 jun 2017 08:50

Dus maar meteen een stuk buitenkabel vervangen op de gok dat het daar dan wel aan zal liggen?

Pat richten is kleine moeite, mogelijk grote gevolgen als je het niet doet. Tik tegen een derailleur is snel gebeurd, en kan gemakkelijk onopgemerkt blijven. Ik beweer niet dat het dat per se moet zijn, in dit geval, maar jouw schijnbare aversie tegen het richten van een derailleurpat is op z'n minst opmerkelijk.
Vorsprung durch Pedantik

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4805
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 20 jun 2017 13:33

Ik heb zeker geen aversie tegen het richten van een derailleur pad. Maar een stuk gereedschap om het pad te controleren heeft lang niet iedereen in de kist (ik ook niet) terwijl een beetje olie wel altijd aanwezig behoort te zijn.
De laatste tijd op dit forum worden echter veel schakel problemen gelieerd aan een scheef pad.
En zoals ik al eerder meldde, als het schakelen 8 jaar goed gaat maar nu niet meer, dan moet er wel iets gebeurd zijn waardoor het pad scheef is komen te staan. Of er is iets anders aan de hand. En daarvan heb ik ook aangegeven dat een beetje smeren al duidelijkheid kan geven.

a226183
Forum-lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 02 mei 2010 23:50

a226183 16 aug 2017 09:04

nieuwe binnen en buitenkabel monteren
als je achter de fiets staat kan je zien of de pad scheef staat
8j dan is de binnen en buitenkabel aan vernieuweing toe

Plaats reactie