Achterderrie schakelt vanaf halverwege cassette niet fijn
Ik rij met een 10 speed Sram Force groep. De achterderrie schakelt over de hele cassette perfect naar een grotere versnelling (dus van een groot kransje naar een kleiner kransje). Bij de kleine kransjes schakelt de derrie ook perfect kleiner (dus naar een groter kransje). Vanaf halverwege de cassette schakelt hij echter niet meer lekker kleiner en moet ik bijna 2 kliks doen om te schakelen. Ofwel de hendel behoorlijk doorduwen om de ketting in beweging te laten komen.
Ketting en cassette zijn nagenoeg nieuw. De kabel zit er nu 2 jaar op. De kabel strakker stellen heeft geen zin, dan slaat de ketting over. De groep is 8 jaar oud en heeft circa 40.000 kilometer gelopen.
Iemand een idee wat ik kan doen? Is de groep versleten?
Ketting en cassette zijn nagenoeg nieuw. De kabel zit er nu 2 jaar op. De kabel strakker stellen heeft geen zin, dan slaat de ketting over. De groep is 8 jaar oud en heeft circa 40.000 kilometer gelopen.
Iemand een idee wat ik kan doen? Is de groep versleten?
Ik pak ze wel weer in de afdaling ![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Je achterpat is krom. Laten richten bij FM of zelf een patrichter kopen (30 euro).
https://www.mantel.com/cyclus-derailleur-pad-richter
https://www.mantel.com/cyclus-derailleur-pad-richter
Laatst gewijzigd door havana op 19 jun 2017 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeker! Recent zelfs.
Padje krom is misschien wel een goeie. Laat ik ff checken!
Ik pak ze wel weer in de afdaling ![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
40.000 kilometer gereden met deze samenstelling en nu dus bij alleen de ketting en cassette vervangen geeft dat deze problemen problemen.?
Heb je niet per ongeluk een 11 speed cassette en/of 11 speed ketting gemonteerd.? Iets anders zou ik mij niet kunnen voorstellen als je voor de rest niets anders hebt gewisseld en daarvoor werkte het 'nog' normaal goed.!
Heb je niet per ongeluk een 11 speed cassette en/of 11 speed ketting gemonteerd.? Iets anders zou ik mij niet kunnen voorstellen als je voor de rest niets anders hebt gewisseld en daarvoor werkte het 'nog' normaal goed.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4805
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Klinkt mij toch als kabel probleem. Alleen achterste deel buitenkabel vervangen kan al veel doen. Eventueel kun je ook nog proberen de binnenkabel goed te smeren om te kijken of dat werkt, maar dat is alleen een tijdelijke oplossing.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4805
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Als het schakelen de eerste 8 jaar wel goed is gegaan, dan moet er wel een duidelijke reden zijn waardoor de pad krom is komen staan. Fiets op de derailleur neerleggen, een val of ander soortige omstandigheden. Lijkt mij namelijk sterk dat een pad krom gaat door aandrijfkrachten.
Dus maar meteen een stuk buitenkabel vervangen op de gok dat het daar dan wel aan zal liggen?
Pat richten is kleine moeite, mogelijk grote gevolgen als je het niet doet. Tik tegen een derailleur is snel gebeurd, en kan gemakkelijk onopgemerkt blijven. Ik beweer niet dat het dat per se moet zijn, in dit geval, maar jouw schijnbare aversie tegen het richten van een derailleurpat is op z'n minst opmerkelijk.
Pat richten is kleine moeite, mogelijk grote gevolgen als je het niet doet. Tik tegen een derailleur is snel gebeurd, en kan gemakkelijk onopgemerkt blijven. Ik beweer niet dat het dat per se moet zijn, in dit geval, maar jouw schijnbare aversie tegen het richten van een derailleurpat is op z'n minst opmerkelijk.
Vorsprung durch Pedantik
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4805
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ik heb zeker geen aversie tegen het richten van een derailleur pad. Maar een stuk gereedschap om het pad te controleren heeft lang niet iedereen in de kist (ik ook niet) terwijl een beetje olie wel altijd aanwezig behoort te zijn.
De laatste tijd op dit forum worden echter veel schakel problemen gelieerd aan een scheef pad.
En zoals ik al eerder meldde, als het schakelen 8 jaar goed gaat maar nu niet meer, dan moet er wel iets gebeurd zijn waardoor het pad scheef is komen te staan. Of er is iets anders aan de hand. En daarvan heb ik ook aangegeven dat een beetje smeren al duidelijkheid kan geven.
De laatste tijd op dit forum worden echter veel schakel problemen gelieerd aan een scheef pad.
En zoals ik al eerder meldde, als het schakelen 8 jaar goed gaat maar nu niet meer, dan moet er wel iets gebeurd zijn waardoor het pad scheef is komen te staan. Of er is iets anders aan de hand. En daarvan heb ik ook aangegeven dat een beetje smeren al duidelijkheid kan geven.