Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

11 speed cassette op 10 speed groep

Rozeveld
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jul 2017 09:01

Rozeveld 07 jul 2017 09:27

Ik wil een 2e hands tijdritfiets kopen maar wil daar mijn eigen wielen in gebruiken, scheelt nogal in de kosten.

Ik heb 11 speed groep op m'n racer, dus ook 11 speed cassette op het achterwiel.

2e hands tijdritfietsen hebben vaak een 10 speed groep.

Kan ik 11 speed shifters op de tijdritfiets plaatsen om dat op te lossen? Of komt er meer bij kijken? Ketting waarschijnlijk.

Hoor het graag!

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 07 jul 2017 09:37

volgens mij kun je 10 en 11 speed niet zomaar door elkaar gebruiken.

Dus als jij een wiel met een 11 speed pinion in een fiets wil plaatsen waarop alles 10-speed is, dan gaat dat niet werken.

Derailleur achter, shifters en ketting zul je moeten vervangen.
Kettingbladen en derailleur voor durf ik even niet te zeggen.

Ik vraag mij sterk af of je dan nog wel echt goedkoper uit bent, ipv met de 2de-hands fiets ook gelijk de bijbehorende 2de-hands wielen te kopen.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 07 jul 2017 09:43

Eventueel een 10-speed cassette (met vulring) monteren? Eenvoudiger is idd een tweede (achter)wiel.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 jul 2017 10:11

11 speed op een tijdritfiets is niet erg zinnig, beter even de cassette wisselen (5 min. werk als je het kalm aan doet) voor een 10 speed, zijn tegenwoordig ook vrij voordelig vergeleken met 11 speed cassettes.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Rozeveld
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jul 2017 09:01

Rozeveld 07 jul 2017 10:54

Top, dank voor de snelle antwoorden!

M'n vermoeden is iig bevestigd. Ik ga dan eerst gewoon de cassette wisselen en later eventueel een ander achterwiel.

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 02 aug 2017 11:15

Even dit topic nieuw leven inblazen. Ik heb namelijk ook een 1ospeed ultegra groep en ben van plan een nieuwe wielset aan te schaffen die een 11speed body heeft.

Nu weet ik dat ik dat ik 10speed cassettes kan blijven gebruiken dmv opvulringen.

Even los van de vraag waarom ik het zou willen;
wat nu als ik alleen de "oude" ultegra 6700 rechtershifter vervang door een "nieuwe" ulterga 6800 11speed model, dan zou ik volgens mij 11speed kunnen gaan rijden.

of zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 02 aug 2017 11:21

De achterderailler zie je over het hoofd. dat moet ook een 11 speed zijn.
En dan loop je er mogelijk tegenaan dat de remmen van de 11 speed groepen net iets anders zijn en een andere cable pull hebben.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 02 aug 2017 11:38

De cable pull van de remmen is tussen 6700 en 6800 gelijk. Net als 4900, 7900, 9000, 5700 en 5800.

7800, 4600 en 6600 zijn volgens mij de enige 3 10-speed groepen met een andere cable pull voor de remmen.

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 02 aug 2017 12:03

De remmen moeten volgens mij ook geen probleem opleveren want ik heb nu al 6800 remhoeven die ik bedien met 6700 shifters.

Wat betreft de derailleur, de mate van op- afschakelen wordt toch bepaald door de shifter, De derailleur is wat dat betreft volgens mij niets minder dan een "dom" ding dat de ketting begeleid om van de ene op de andere tandwiel te komen.

Of zit er wel degelijk verschil in de 6700 en 6800 derailleur?

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 02 aug 2017 15:34

Even geen antwoord op alle uitwisselbaarheid mogelijkheden,
Maar even iets over de mate van op/ afschakelen.

Vaak lees ik dat mensen zeggen dat dit alleen bepaald wordt door de shifter.
Dat is niet helemaal waar..
Ook een derrie heeft daar in loed op.
Het ligt er namelijk aan waar het inbusboutje voor je kabel zit tov je scharnierpunt.
Zou het boutje bijv 3mm voor je scharnierpunt zitten, dan zou de derrie misschien wel 5cm op schakelen met 1 shifterbeweging.
Zou het boutje 3 cm voor je scharnierpunt xitten, dan zou de derrie slechts enkelemm's schakelen...
.................

Gebruikersavatar
Traveler
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 jan 2017 15:35

Gebruikersavatar Traveler 02 aug 2017 15:49

Inderdaad, er zit wel degelijk verschil in de 6700 en 6800 derailleur.

Dit is in een eerder topic al eens ter sprake gekomen met een complete uitleg van @klimmer.
Samenvattend:
De kabeltrek in de 6800 is groter geworden dan in de 6700, terwijl de afstand tussen de 11-speed kransjes kleiner is. Dus was er voor de 6800 derailleur een andere constructie nodig.

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 02 aug 2017 17:11

Ik heb 11 pagina met berichten van klimmer doorgespit maar kom hierover geen uitleg tegen. Wel zie ik in diverse berichten dat men idd aangeeft ook de achter derrie te moeten vervangen. Ik heb echter nog nergens kunnen terugvinden waarom dat zo is.

Maar goed, een 6800 achter derrie is ook het geld niet, dus die shifter ga ik aanschaffen en dan gaan we het zien.

Plaats reactie