11 speed cassette op 10 speed groep
Ik wil een 2e hands tijdritfiets kopen maar wil daar mijn eigen wielen in gebruiken, scheelt nogal in de kosten.
Ik heb 11 speed groep op m'n racer, dus ook 11 speed cassette op het achterwiel.
2e hands tijdritfietsen hebben vaak een 10 speed groep.
Kan ik 11 speed shifters op de tijdritfiets plaatsen om dat op te lossen? Of komt er meer bij kijken? Ketting waarschijnlijk.
Hoor het graag!
Ik heb 11 speed groep op m'n racer, dus ook 11 speed cassette op het achterwiel.
2e hands tijdritfietsen hebben vaak een 10 speed groep.
Kan ik 11 speed shifters op de tijdritfiets plaatsen om dat op te lossen? Of komt er meer bij kijken? Ketting waarschijnlijk.
Hoor het graag!
volgens mij kun je 10 en 11 speed niet zomaar door elkaar gebruiken.
Dus als jij een wiel met een 11 speed pinion in een fiets wil plaatsen waarop alles 10-speed is, dan gaat dat niet werken.
Derailleur achter, shifters en ketting zul je moeten vervangen.
Kettingbladen en derailleur voor durf ik even niet te zeggen.
Ik vraag mij sterk af of je dan nog wel echt goedkoper uit bent, ipv met de 2de-hands fiets ook gelijk de bijbehorende 2de-hands wielen te kopen.
Dus als jij een wiel met een 11 speed pinion in een fiets wil plaatsen waarop alles 10-speed is, dan gaat dat niet werken.
Derailleur achter, shifters en ketting zul je moeten vervangen.
Kettingbladen en derailleur voor durf ik even niet te zeggen.
Ik vraag mij sterk af of je dan nog wel echt goedkoper uit bent, ipv met de 2de-hands fiets ook gelijk de bijbehorende 2de-hands wielen te kopen.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
11 speed op een tijdritfiets is niet erg zinnig, beter even de cassette wisselen (5 min. werk als je het kalm aan doet) voor een 10 speed, zijn tegenwoordig ook vrij voordelig vergeleken met 11 speed cassettes.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Even dit topic nieuw leven inblazen. Ik heb namelijk ook een 1ospeed ultegra groep en ben van plan een nieuwe wielset aan te schaffen die een 11speed body heeft.
Nu weet ik dat ik dat ik 10speed cassettes kan blijven gebruiken dmv opvulringen.
Even los van de vraag waarom ik het zou willen;
wat nu als ik alleen de "oude" ultegra 6700 rechtershifter vervang door een "nieuwe" ulterga 6800 11speed model, dan zou ik volgens mij 11speed kunnen gaan rijden.
of zie ik iets over het hoofd?
Nu weet ik dat ik dat ik 10speed cassettes kan blijven gebruiken dmv opvulringen.
Even los van de vraag waarom ik het zou willen;
wat nu als ik alleen de "oude" ultegra 6700 rechtershifter vervang door een "nieuwe" ulterga 6800 11speed model, dan zou ik volgens mij 11speed kunnen gaan rijden.
of zie ik iets over het hoofd?
De remmen moeten volgens mij ook geen probleem opleveren want ik heb nu al 6800 remhoeven die ik bedien met 6700 shifters.
Wat betreft de derailleur, de mate van op- afschakelen wordt toch bepaald door de shifter, De derailleur is wat dat betreft volgens mij niets minder dan een "dom" ding dat de ketting begeleid om van de ene op de andere tandwiel te komen.
Of zit er wel degelijk verschil in de 6700 en 6800 derailleur?
Wat betreft de derailleur, de mate van op- afschakelen wordt toch bepaald door de shifter, De derailleur is wat dat betreft volgens mij niets minder dan een "dom" ding dat de ketting begeleid om van de ene op de andere tandwiel te komen.
Of zit er wel degelijk verschil in de 6700 en 6800 derailleur?
Even geen antwoord op alle uitwisselbaarheid mogelijkheden,
Maar even iets over de mate van op/ afschakelen.
Vaak lees ik dat mensen zeggen dat dit alleen bepaald wordt door de shifter.
Dat is niet helemaal waar..
Ook een derrie heeft daar in loed op.
Het ligt er namelijk aan waar het inbusboutje voor je kabel zit tov je scharnierpunt.
Zou het boutje bijv 3mm voor je scharnierpunt zitten, dan zou de derrie misschien wel 5cm op schakelen met 1 shifterbeweging.
Zou het boutje 3 cm voor je scharnierpunt xitten, dan zou de derrie slechts enkelemm's schakelen...
Maar even iets over de mate van op/ afschakelen.
Vaak lees ik dat mensen zeggen dat dit alleen bepaald wordt door de shifter.
Dat is niet helemaal waar..
Ook een derrie heeft daar in loed op.
Het ligt er namelijk aan waar het inbusboutje voor je kabel zit tov je scharnierpunt.
Zou het boutje bijv 3mm voor je scharnierpunt zitten, dan zou de derrie misschien wel 5cm op schakelen met 1 shifterbeweging.
Zou het boutje 3 cm voor je scharnierpunt xitten, dan zou de derrie slechts enkelemm's schakelen...
.................
Inderdaad, er zit wel degelijk verschil in de 6700 en 6800 derailleur.
Dit is in een eerder topic al eens ter sprake gekomen met een complete uitleg van @klimmer.
Samenvattend:
De kabeltrek in de 6800 is groter geworden dan in de 6700, terwijl de afstand tussen de 11-speed kransjes kleiner is. Dus was er voor de 6800 derailleur een andere constructie nodig.
Dit is in een eerder topic al eens ter sprake gekomen met een complete uitleg van @klimmer.
Samenvattend:
De kabeltrek in de 6800 is groter geworden dan in de 6700, terwijl de afstand tussen de 11-speed kransjes kleiner is. Dus was er voor de 6800 derailleur een andere constructie nodig.
Ik heb 11 pagina met berichten van klimmer doorgespit maar kom hierover geen uitleg tegen. Wel zie ik in diverse berichten dat men idd aangeeft ook de achter derrie te moeten vervangen. Ik heb echter nog nergens kunnen terugvinden waarom dat zo is.
Maar goed, een 6800 achter derrie is ook het geld niet, dus die shifter ga ik aanschaffen en dan gaan we het zien.
Maar goed, een 6800 achter derrie is ook het geld niet, dus die shifter ga ik aanschaffen en dan gaan we het zien.