Twijfel tussen tiagra/triple en 105/compact
Beste forumleden,
Na een aantal jaren met veel plezier fietsen op een tweedehands Gazelle (sora) ben ik toe aan een update. Inmiddels ben ik bij meerdere winkels langsgeweest om te kijken welke opties er zijn. Ik ben voornamelijk op zoek naar beter materiaal en meer mogelijkheden in schakelen. Ik heb tot nu toe prima gered in Limburgse en Italiaanse heuvels maar wil graag hoger kunnen en meer kunnen draaien. Daarnaast wil ik graag meer opties in versnellingen maar wil ik niet met cassettes hoeven wisselen. Mijn wensenlijst had ik geformuleerd als:
- Triple
- Shimano 105
Nu merk ik dat de opties voor damesfietsen beperkt zijn met dit wensenlijstje! Het lijkt alsof triple vooral in combinatie met Tiagra wordt aangeboden, en 105 met compact.
Ik kom er dan ook niet uit en daarom mijn vraag hier: heeft iemand advies over:
- Triple/tiagra versus Compact/105
- Tips van merken die wel damesfietsen met triple/105 aanbieden?
Alvast hartelijk dank!
Na een aantal jaren met veel plezier fietsen op een tweedehands Gazelle (sora) ben ik toe aan een update. Inmiddels ben ik bij meerdere winkels langsgeweest om te kijken welke opties er zijn. Ik ben voornamelijk op zoek naar beter materiaal en meer mogelijkheden in schakelen. Ik heb tot nu toe prima gered in Limburgse en Italiaanse heuvels maar wil graag hoger kunnen en meer kunnen draaien. Daarnaast wil ik graag meer opties in versnellingen maar wil ik niet met cassettes hoeven wisselen. Mijn wensenlijst had ik geformuleerd als:
- Triple
- Shimano 105
Nu merk ik dat de opties voor damesfietsen beperkt zijn met dit wensenlijstje! Het lijkt alsof triple vooral in combinatie met Tiagra wordt aangeboden, en 105 met compact.
Ik kom er dan ook niet uit en daarom mijn vraag hier: heeft iemand advies over:
- Triple/tiagra versus Compact/105
- Tips van merken die wel damesfietsen met triple/105 aanbieden?
Alvast hartelijk dank!
Sinds 105 11-speed is geworden, bieden ze deze niet meer aan icm een triple voor. De oude 105 en Ultegra (allebei 10-speed) werden wel met triple aangeboden.
Wil je je oude fiets upgraden of wil je een volledig nieuwe fiets voor erbij kopen? Dat is me namelijk niet helemaal duidelijk, hoewel ik een volledig nieuwe eerder aan zou raden dan upgraden van je huidige.
Wil je je oude fiets upgraden of wil je een volledig nieuwe fiets voor erbij kopen? Dat is me namelijk niet helemaal duidelijk, hoewel ik een volledig nieuwe eerder aan zou raden dan upgraden van je huidige.
hoi,
Ik zou als ik jou was eens bij Cannondale kijken. Daar hebben ze ontzettend veel dames fietsen. Bij de meeste merken heeft een damesfiets een kleine herengeometrie met een kortere stuurpen en een ander kleurtje. Bij Cannondale heeft een dames fiets ook echt een andere geometrie.
ik weet niet hoeveel versnellingen je vorige fiets had, maar vergeet niet dat een 105 2 x 11 versnellingen heeft. De nieuwste Tiagra heeft 10 versnellingen achter. De oudere 9. Dus dan is het ook sneller noodzakelijk om voor een triple te nemen.
Over het algemeen is een fiets met 2x11 (zoals een 105) meer dan voldoende. Sinds de compact is de triple sowieso op zijn retour. Dat geldt voor dames en heren.
Ik zou me gewoon beperken tot 2x11. Dat is meer dan voldoende om lekker te kunnen fietsen. Ook voor een vrouw.
gr
Rob
Ik zou als ik jou was eens bij Cannondale kijken. Daar hebben ze ontzettend veel dames fietsen. Bij de meeste merken heeft een damesfiets een kleine herengeometrie met een kortere stuurpen en een ander kleurtje. Bij Cannondale heeft een dames fiets ook echt een andere geometrie.
ik weet niet hoeveel versnellingen je vorige fiets had, maar vergeet niet dat een 105 2 x 11 versnellingen heeft. De nieuwste Tiagra heeft 10 versnellingen achter. De oudere 9. Dus dan is het ook sneller noodzakelijk om voor een triple te nemen.
Over het algemeen is een fiets met 2x11 (zoals een 105) meer dan voldoende. Sinds de compact is de triple sowieso op zijn retour. Dat geldt voor dames en heren.
Ik zou me gewoon beperken tot 2x11. Dat is meer dan voldoende om lekker te kunnen fietsen. Ook voor een vrouw.
gr
Rob
Lees dit artikel maar eens, voordat je je keuze beperkt tot 'damesmodellen"
[urlhttp://www.sintchristophorus.nl/dames-racefiet ... taan-niet/][/url]
[urlhttp://www.sintchristophorus.nl/dames-racefiet ... taan-niet/][/url]
Dank voor alle snelle reacties! Een korte reactie:
- op zoek naar een nieuw fiets
- ik sluit geen herenmodellen uit (als ze maar in de juiste verhouding en xs/xxs zijn). Sterker nog, zou liever een herenfiets willen als het gaat om kleur... Heb mij laten opmeten dus weet welke modellen ongeveer geschikt zijn; nu alleen nog deze keuze.
Begrijp ik dat eerder 105/compact dan tiagra/triple wordt aangeraden?
Alvast bedankt!
- op zoek naar een nieuw fiets
- ik sluit geen herenmodellen uit (als ze maar in de juiste verhouding en xs/xxs zijn). Sterker nog, zou liever een herenfiets willen als het gaat om kleur... Heb mij laten opmeten dus weet welke modellen ongeveer geschikt zijn; nu alleen nog deze keuze.
Begrijp ik dat eerder 105/compact dan tiagra/triple wordt aangeraden?
Alvast bedankt!
Indien je geen cassette wilt wisselen en toch in het hooggebergte soepel wil trappen (leeftijd en gewicht zijn sterk bepalend, maar hier onbekend) dan ben je met een triple best bediend. Daar zit alles in.
Andere optie: Er zijn ook cranks met 48/32t (Praxisworks bij Specialized Dolce) of een tweevoudig mtb crankstel (voor tips lees onderstaande link) en gecombineerd met 11v cassette tot 34t kom je ook heel ver. Bekijk een 11v cassette als een 9v van vroeger met 2 (extra lichte) versnellingen. Zo staan ze echter niet in de winkel. Shimano beheerst de markt. Complete fietsen met triple verdwijnen langzaam uit de showrooms.
Andere optie: Er zijn ook cranks met 48/32t (Praxisworks bij Specialized Dolce) of een tweevoudig mtb crankstel (voor tips lees onderstaande link) en gecombineerd met 11v cassette tot 34t kom je ook heel ver. Bekijk een 11v cassette als een 9v van vroeger met 2 (extra lichte) versnellingen. Zo staan ze echter niet in de winkel. Shimano beheerst de markt. Complete fietsen met triple verdwijnen langzaam uit de showrooms.
Laatst gewijzigd door klimmer op 08 jul 2017 07:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
Ik heb een racefiets met Shimano 105 en een compact (50-34/32-11). Mij bevalt het prima. In Nederland rijdt je meestal voor op het grote blad en schakel je met achter. Als je moet klimmen rijdt je op het kleine blad voor en schakel je ook met achter. Geen triple nodig op een lichte racefiets.
Jij kunt onmogelijk bepalen wat een onbekende voor duurvermogen heeft!velopierre schreef: ↑07 jul 2017 17:23 Ik heb een racefiets met Shimano 105 en een compact (50-34/32-11). Mij bevalt het prima. In Nederland rijdt je meestal voor op het grote blad en schakel je met achter. Als je moet klimmen rijdt je op het kleine blad voor en schakel je ook met achter. Geen triple nodig op een lichte racefiets.
Zeker zolang we niet meer weten over TS.klimmer schreef: ↑07 jul 2017 17:54Jij kunt onmogelijk bepalen wat een onbekende voor duurvermogen heeft!velopierre schreef: ↑07 jul 2017 17:23 Ik heb een racefiets met Shimano 105 en een compact (50-34/32-11). Mij bevalt het prima. In Nederland rijdt je meestal voor op het grote blad en schakel je met achter. Als je moet klimmen rijdt je op het kleine blad voor en schakel je ook met achter. Geen triple nodig op een lichte racefiets.
@N567 Weet je welke modelen bij jouw fietsenmaker geschikt zijn, of heb je meer inzicht wat er nog van andere merken te koop is? En ook niet onbelangrijk, wat mag het kosten?
Ik rij vaak op een 1x of een compact, maar soms verlang ik toch naar een triple met zo'n heerlijk laag verzet...
Daarnaast zie ik dat TS regelmatig in de Italiaanse heuvels rijdt, dus ik raad met klem aan om niet zomaar aan te nemen dat 34x32 voldoende laag gaat zijn.
Overigens, rond welk prijspunt moeten we een beetje denken voor tips? €1000,-?
Daarnaast zie ik dat TS regelmatig in de Italiaanse heuvels rijdt, dus ik raad met klem aan om niet zomaar aan te nemen dat 34x32 voldoende laag gaat zijn.
Overigens, rond welk prijspunt moeten we een beetje denken voor tips? €1000,-?