Ketting loopt naast onderste wieltje
Beste Allen, kunnen jullie mij helpen met het volgende;
Sinds kort loopt mijn ketting enkele malen per rit naast het onderste derrailleurwieltje.
Ik heb zelf al het volgende ondernomen om het op te lossen:
- Pad laten richten door FM
- Niet meer schakelen naar 3e tandwiel van binnen (bij groot blad voor)
- Ketting iets strakker gezet met stelschroef
- Gechecked dat wieltjes juist zijn gemonteerd (onder-boven / rijrichting)
Dit zonder resultaat.
Ik heb zelf nog als optie over dat de wieltjes inmiddels versleten zijn; gaan nu 7,000 km. mee waarbij ik best vaak met een scheve kettinglijn rijd. Kunnen jullie a.d.h.v. de foto's zien of dit het geval is? Cassette + ketting zijn overigens na 5,000 km. vervangen.
Of zijn er wellicht nog andere oorzaken (+oplossingen) waar ik nog geen weet van heb?
Overigens zijn alle foto's gemaakt met de ketting op het 3e tandwiel van binnen (en voor op grote blad). Tandwiel 1 en 2 gebruik ik niet (op grote blad). Vind de ketting bij het 3e tandwiel al best scheef staan.
Off-topic (maar wellicht ook niet); een compact 50/34 met 11-28 in de polder is m.i. best onzinnig: gebruik alleen het grote blad daar ik bij het kleine blad max 30km/u kan (34-13 met cadans 90). en bij het grote blad komt de ketting dus scheef te staan bij de grotere tandwielen (tot 3e).
Alvast dank!
Tim
Sinds kort loopt mijn ketting enkele malen per rit naast het onderste derrailleurwieltje.
Ik heb zelf al het volgende ondernomen om het op te lossen:
- Pad laten richten door FM
- Niet meer schakelen naar 3e tandwiel van binnen (bij groot blad voor)
- Ketting iets strakker gezet met stelschroef
- Gechecked dat wieltjes juist zijn gemonteerd (onder-boven / rijrichting)
Dit zonder resultaat.
Ik heb zelf nog als optie over dat de wieltjes inmiddels versleten zijn; gaan nu 7,000 km. mee waarbij ik best vaak met een scheve kettinglijn rijd. Kunnen jullie a.d.h.v. de foto's zien of dit het geval is? Cassette + ketting zijn overigens na 5,000 km. vervangen.
Of zijn er wellicht nog andere oorzaken (+oplossingen) waar ik nog geen weet van heb?
Overigens zijn alle foto's gemaakt met de ketting op het 3e tandwiel van binnen (en voor op grote blad). Tandwiel 1 en 2 gebruik ik niet (op grote blad). Vind de ketting bij het 3e tandwiel al best scheef staan.
Off-topic (maar wellicht ook niet); een compact 50/34 met 11-28 in de polder is m.i. best onzinnig: gebruik alleen het grote blad daar ik bij het kleine blad max 30km/u kan (34-13 met cadans 90). en bij het grote blad komt de ketting dus scheef te staan bij de grotere tandwielen (tot 3e).
Alvast dank!
Tim
Kan inderdaad aan de derailleurwieltjes liggen. Ook een scheve schakel in de ketting kan dit probleem veroorzaken.
Scheve kettinglijn is bij het gekozen verzet inderdaad niet te vermijden op het vlakke. Mede die reden rijd ik zelf met een 13-30 cassette. Betere kettinglijn en geen grote gaten in het verzet.
Scheve kettinglijn is bij het gekozen verzet inderdaad niet te vermijden op het vlakke. Mede die reden rijd ik zelf met een 13-30 cassette. Betere kettinglijn en geen grote gaten in het verzet.
Bij mij was het schroefje van het onderste wieltje iets losgelopen. Hierdoor zaten beide platen van de der. verder uit elkaar dan normaal. Zal bij jou echter vast niet het geval zijn.
Bij mij zat de pat iets los, maar als de FM bij jou de pad heeft gericht, dan zal de pat toch wel goed vastzitten neem ik aan.
Alle schroeven van de derailleur nalopen, zoals hierboven genoemd kan wellicht helpen (speling op het onderste wieltjes oid).
Is het euvel meteen begonnen nadat je ketting en cassette hebt gewisseld? Bewegen alle schakels van de ketting soepel?
Alle schroeven van de derailleur nalopen, zoals hierboven genoemd kan wellicht helpen (speling op het onderste wieltjes oid).
Is het euvel meteen begonnen nadat je ketting en cassette hebt gewisseld? Bewegen alle schakels van de ketting soepel?
Dank voor de reacties! Mijn huiswerk voor vanavond; schakels van de ketting checken + alle schroefjes van de derri nalopen.
JorisB: probleem is pas recent ontstaan, dus ruim na mijn nieuwe ketting/cassette.
Nu ik erover nadenk; probleem is wel onstaan vlak nadat ik overgestapt ben van kettingolie naar kettingwas (Squirt Dry Lube - wie verzint die naam... of ligt het aan mijn geest...)
JorisB: probleem is pas recent ontstaan, dus ruim na mijn nieuwe ketting/cassette.
Nu ik erover nadenk; probleem is wel onstaan vlak nadat ik overgestapt ben van kettingolie naar kettingwas (Squirt Dry Lube - wie verzint die naam... of ligt het aan mijn geest...)
Kijk of er niet ergens een grotere hoeveelheid van die wax op draaiende delen verzameld is. Het droogt in en klontert wat. Soms zit er op de derailleurwieltjes of tussen de casettekransjes teveel van dat spul en kan dat de oorzaak zijn van je probleem.
Wax veroorzaakt dit niet. Als er al een klont zit dan is die er toch meteen af als hij de tandielen is gepasseerd. Ik vermoed dat de derailleur een tik heeft gehad en dat het derailleur wieltje niet meer 100% in lijn ligt met de ketting. Dan loopt die er ook naast.
Dus dat het probleem in de kooi zit.
Gr Rob
Dus dat het probleem in de kooi zit.
Gr Rob
Als Wax of andere troep het probleem was, dan zou dat zichtbaar moeten zijn op je foto's. Meestal zie je klodders op je derailleurwieltjes, een zwarte ketting en zwarte troep op je cassette. Jouw fiets is brandschoon en je kettingwieltjes nog schoner.
Hoi Allen,
De fiets maar weer op de standaard gezet; schakels en schroeven gechecked en dat lijkt me in orde. Ook de kooi bekeken; deze lijkt inderdaad minitieus scheef te staan; niet in de richting van of naar het wiel, maar meer om zijn lengte as. M.a.w. voorkant kooi staat iets dichter bij het wiel dan de achterkant...
Nog een aantal vervolgvragen:
- Is er een manier om de kooi op z'n goede plek te buigen? Gaat m.i. om millimeterwerk...
- Kan ik als tijdelijke oplossing met een waterpomptang de voorkant van de kooi samendrukken zodat de ketting geen ruimte heeft om ernaast te gaan lopen?
- Heb het 3e stelschroefje aangedraaid in de veronderstelling dat ik hiermee de ketting strakker zet, maar volgens mij maak ik hiermee alleen maar de afstand tussen bovenste wieltje en cassette iets groter. Werkt dit door in de spanning van de ketting?
Heb in ieder geval ontdekt hoe ik de ketting weer snel in het gareel krijg; simpelweg even terugtrappen (scheelt weer afstappen)...
Wederom dank!
De fiets maar weer op de standaard gezet; schakels en schroeven gechecked en dat lijkt me in orde. Ook de kooi bekeken; deze lijkt inderdaad minitieus scheef te staan; niet in de richting van of naar het wiel, maar meer om zijn lengte as. M.a.w. voorkant kooi staat iets dichter bij het wiel dan de achterkant...
Nog een aantal vervolgvragen:
- Is er een manier om de kooi op z'n goede plek te buigen? Gaat m.i. om millimeterwerk...
- Kan ik als tijdelijke oplossing met een waterpomptang de voorkant van de kooi samendrukken zodat de ketting geen ruimte heeft om ernaast te gaan lopen?
- Heb het 3e stelschroefje aangedraaid in de veronderstelling dat ik hiermee de ketting strakker zet, maar volgens mij maak ik hiermee alleen maar de afstand tussen bovenste wieltje en cassette iets groter. Werkt dit door in de spanning van de ketting?
Heb in ieder geval ontdekt hoe ik de ketting weer snel in het gareel krijg; simpelweg even terugtrappen (scheelt weer afstappen)...
Wederom dank!