Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aluminium tijdritfiets vs. carbon aero racefiets

Wouzer
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jul 2017 21:20

Wouzer 13 jul 2017 21:56

Hoi Fietsers,

Ik ben net nieuw op dit forum, maar mijn voornemen is weer wat vaker te gaan fietsen en dan waarschijnlijk ook om hier af en toe eens rond te hangen.

Momenteel ben ik in het bezit van een Giant Pelton 7000 uit 1999, en van plan om eens een upgrade te kopen. Ik fiets voornamelijk naar werk (2 keer 35 km per week) en in het weekend af en toe nog een rondje.

Voor mijn nieuwe fiets ben ik nu aan het kijken naar een aero fiets of tijdritfiets, omdat ik voornamelijk hard wil rijden waar het vlak is (Nederland dus ;-)) . Mijn budget is ongeveer 1750 euro (vanaf iets meer dan 1000 euro langzaam bijgesteld naar boven).

Mijn eerste gedachte was om een aero racefiets te kopen, bijvoorbeeld de Merida Reacto 4000 (https://www.12gobiking.nl/merida-reacto-4000-2016). Totdat ik de Cube Aerium HPA Pro tegenkwam (https://www.fietsenwinkel.nl/cube-aerium-hpa-pro-2017). Omdat ik ook hardloop en vroeger heb gezwommen, zou ik hiermee ook eens een keer aan een triatlon mee kunnen doen.

Ik ben langs gegaan bij 12Gobiking, en eigenlijk werd me daar afgeraden de Cube te kopen, omdat deze een aluminium frame heeft. Voor hetzelfde geld een carbon aeroframe kopen zou volgens hen een veel betere koop zijn. Ik zou een dan later nog wel eens een triatlonstuur op kunnen zetten.

Nu vraag ik me af of jullie misschien nog goede adviezen hebben, of misschien een idee voor nog een andere fiets. Ik ben van plan om ook nog langs fietsenwinkel.nl te gaan, maar dit zijn misschien niet echte speciaalzaken. Misschien moet ik ook een duidelijke keuze maken tussen triatlon of niet, maar nu hang ik er een beetje tussenin. Zoals gezegd zal ik hem het meest gebruiken om doordeweeks naar werk te fietsen.

Alvast bedankt voor de wijze raad!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 jul 2017 22:11

Zolang je geen strakke kleding draagt, een aerodynamisch optimale houding hebt en geen aerohelm draagt zijn verschillen in het frame te verwaarlozen.
De wielen maken iets meer verschil maar ook daar moet je geen wonderen van verwachten.
Ook is het niet zo dat een framemateriaal bepalend is voor aero eigenschappen.
Naar mijn inschatting maakt het dus voor jouw voornemens geen ene mallemoer uit, ik zou me focussen op de maatvoering, welk frame past het beste.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Wouzer
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jul 2017 21:20

Wouzer 13 jul 2017 22:21

Keezx schreef: 13 jul 2017 22:11 Zolang je geen strakke kleding draagt, een aerodynamisch optimale houding hebt en geen aerohelm draagt zijn verschillen in het frame te verwaarlozen.
Maar is dan juist de aërodynamische houding op de Cube (want tijdritfiets) niet een argument om daarvoor te gaan.

Volgens de verkoper zou ook de stijfheid van het carbon een argument zijn voor de Merida.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 13 jul 2017 22:29

Het probleem van een echt tt fiets is de houding. Daar moet je veel op rijden om een aerodynamische houding aan te kunnen. Als je 2x naar het werk en een ritje in het weekend rijd ga je daar denk ik niet veel profijt uithalen.

Ik zou ook een goed passende fiets kopen en met een opzetstuurtje kun je dan echt wel hard door jakkeren.
Maak joe woar

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 jul 2017 22:34

Stijfheid is bij een moderne racefiets geen enkel argument (meer) , of het nu om een alu instapper gaat of een high end frame van 5000€, daar zal je geen enkel nadeel of voordeel van ondervinden.
Er zijn steeds meer berichten dat zo stijf mogelijk bepaald niet optimaal hoeft te zijn (wat ik zelf ook al vrij lang denk), integendeel.
Zo'n alu Cube frame is bokstijf , meer dan je lief is, verder maar negeren.
Dat de Cube meteen zonder verdere kosten en ingrepen een redelijke aerohouding biedt is zeker een voordeel, heb je meer kans dat het past, maar het zal tijd kosten om eraan te wennen en de houding te optimaliseren.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Wouzer
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jul 2017 21:20

Wouzer 13 jul 2017 22:44

Voordeel voor mij zou dan ook nog zijn dat er een gewoon stuur op zit, zodat ik niet altijd in de goede houding hoef te liggen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 jul 2017 23:10

Zeker, in het (woon-werk)verkeer wil je eigenlijk niet op een volbloed tijdritfiets zitten....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Naambezet
Forum-lid
Berichten: 374
Lid geworden op: 04 jun 2014 23:38

Naambezet 14 jul 2017 00:14

http://www.wiggle.nl/neilpryde-nazare-r ... -105-2017/
Gooi er goeie wielen onder en je hebt een prima fiets

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28164
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 jul 2017 06:25

Ik denk dat je eerst moet bepalen WAT je nu precies wil

- een wegframe (al dan niet aerodynamisch) met een opzetstuurtje
- een triatlonframe
- een TT-frame

Alledrie hebben een compleet verschillende geometrie en zithouding.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3664
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 14 jul 2017 07:28

Zo naar het toepassingsgebied gekeken, en de overtuiging met dewelke je over triatlon spreekt, zou ik een gewone aero fiets aanschaffen met een opzetstuurtje erbij. Het frame op zich zal geen zeer groot verschil maken qua snelheid, en voor de rest is een koersfiets natuurlijk polyvalenter.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 14 jul 2017 08:39

Ik zou gaan voor de aero fiets , ik heb zelf een Merida TT Warp tijdritfiets, maar gebruik voor de trainingen toch voornamelijk mijn Cervelo R3. Voor wedstrijden( triatlon) is een tijdritfiets wel handig , en snel ook , maar voor meer alledaags gebruik is het gewoon niet zo comfortabel en handig.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1702
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 14 jul 2017 09:12

Keezx schreef: 13 jul 2017 22:11 Zolang je geen strakke kleding draagt, een aerodynamisch optimale houding hebt en geen aerohelm draagt zijn verschillen in het frame te verwaarlozen.
De wielen maken iets meer verschil maar ook daar moet je geen wonderen van verwachten.
Ook is het niet zo dat een framemateriaal bepalend is voor aero eigenschappen.
Naar mijn inschatting maakt het dus voor jouw voornemens geen ene mallemoer uit, ik zou me focussen op de maatvoering, welk frame past het beste.
+1
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie