Gaatje boren in velg ivm water?
Ik heb een set DT-Swiss wielen. Bij gebruik in nat weer komt er water in de velg, wat uiteindelijk gaat resoneren. Dat voelt bij hogere snelheid (50+, alleen in afdalingen dus ) vervelend. Sommige velgen hebben hiervoor een afwaterings gaatje geloof ik.
Kan ik veilig een klein gaatje in de velg boren om dit op te lossen? En zo ja, waar in de velg kan dat het beste?
Kan ik veilig een klein gaatje in de velg boren om dit op te lossen? En zo ja, waar in de velg kan dat het beste?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4755
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ik heb in mijn velgen inderdaad een gaatje zitten, maar echt een afwateringsgaatje is dat niet. Hooguit dat dat gaatje zorgt voor wat ventilatie in de velg, waardoor het vocht kan verdampen.
Maar zomaar een gaatje boren zou mij ook wat ver gaan, want op welke plek ga je dat dan doen? Een velgprofiel is redelijk complex, en je wilt wel dat de juiste kamer kan ventileren. Ik verwacht echter niet dat de velg verzwakt wordt door een klein gaatje.
Maar zomaar een gaatje boren zou mij ook wat ver gaan, want op welke plek ga je dat dan doen? Een velgprofiel is redelijk complex, en je wilt wel dat de juiste kamer kan ventileren. Ik verwacht echter niet dat de velg verzwakt wordt door een klein gaatje.
Denk het niet. Water komt in de holle ruimte tussen velgbed en bovenzijde velg. Via de spaakgaten. Als ik de banden verwijder, en het wiel met het ventielgat naar beneden hang, komt het water er daar uit.
Er is zonder twijfel een plek op de velg waar je zonder problemen een afwatergat kan boren. Op een plek waar de zwaartekracht het water eruit helpt en waar de velg tijdens het rijden niet onder spanning staat. Waar dat punt is zou ik je niet durven vertellen. (Heel misschien kan de fabrikant uitsluitsel geven, maar die zullen al snel zeggen dat het niet kan om zich in te dekken)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Van de fabrikant verwacht ik inderdaad geen tips
Ik zou zelf denken ergens net boven de remrand, tussen 2 spaken. Tegenover het ventielgat.
Maar het gebrek aan enthousiasme hier doet me vermoeden dat het "een tikje tricky" is.....
Ik zou zelf denken ergens net boven de remrand, tussen 2 spaken. Tegenover het ventielgat.
Maar het gebrek aan enthousiasme hier doet me vermoeden dat het "een tikje tricky" is.....
ALS ik het zou doen, zou ik het daar ook doen...maar er is een maar, dat is het dunste deel van een velg en ik zou het risico niet willen lopen.
Na een regenrit even drainen is toch geen werk?
Na een regenrit even drainen is toch geen werk?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik geloof dat Keezx me overtuigd. Wat mij betreft een nuchtere techneut. Als die het niet ziet zitten.......
Ook al zou je een gaatje hebben geboord vraag ik mij af of dit afdoende is om het water in de velg te laten weglopen, uiteindelijk gaat dit gaatje - hoe groot 2 mm? - verstopt raken en zal het op den duur geen water meer doorlaten en moet je het periodiek open peuteren.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
2x per jaar dat gaatje opmaken zou ik niet zo'n probleem vinden.
Overigens vraag ik me af waarom sommige velgen vol met water lopen en andere niet, een nippel rust op ofwel een recht gat in het profiel en maakt daar door de hoge spanning z'n eigen zitting waar niet veel door kan, ofwel een busje en daar komt ook niet echt water door.
Zelf heb ik nog nooit water in een velg gehad, maar rij eigenlijk weinig in regen...
Het enige wat ik me voor kan stellen is dat het ventielgat wat (te) ruim is, en dat kan je misschien makkelijk afdichten met een krimpkousje o.i.d.
Overigens vraag ik me af waarom sommige velgen vol met water lopen en andere niet, een nippel rust op ofwel een recht gat in het profiel en maakt daar door de hoge spanning z'n eigen zitting waar niet veel door kan, ofwel een busje en daar komt ook niet echt water door.
Zelf heb ik nog nooit water in een velg gehad, maar rij eigenlijk weinig in regen...
Het enige wat ik me voor kan stellen is dat het ventielgat wat (te) ruim is, en dat kan je misschien makkelijk afdichten met een krimpkousje o.i.d.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
^dit dus.
In mijn good old cosmics zit ook zo'n gaatje, precies op die plek. Maar bij stevige regen loopt het water via de spaakgaten wél de velg in, en via dat mini gaatje niét (of nauwelijks) de velg uit...
@Kees: bij cosmics lopen de spaken door de carbon kap naar de aluminium velg. In de kap zitten dus gaten. Weet niet of dat bij de wielen van Hans ook zo is.
In mijn good old cosmics zit ook zo'n gaatje, precies op die plek. Maar bij stevige regen loopt het water via de spaakgaten wél de velg in, en via dat mini gaatje niét (of nauwelijks) de velg uit...
@Kees: bij cosmics lopen de spaken door de carbon kap naar de aluminium velg. In de kap zitten dus gaten. Weet niet of dat bij de wielen van Hans ook zo is.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?