Bril voor night rides
Ik ben gewend in het koude seizoen 's avonds door te fietsen. Zit regelmatig op de ATB in het donker en ook op onverlichte wegen. Ik heb hiervoor goede verlichting, en ben zelf goed zichtbaar, maar vroeg mij af of er brillen zijn die 's nachts een beter zicht geven. Hoor graag jullie ervaringen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Gele glazen.., of zelfs specifiek de night view glazen.
Ik weet de verschillen niet precies. Maar met geel vergroot je al het contrast, en dim je iets de felle lampen om je heen. De night vision bril (op sterkte) die ik voor autorijden heb, lijkt dat zeer goed te doen. Maar ik weet niet of die glazen nog wat extra's hebben boven de standaard gele glazen in sportbrillen. (heb zelf een sportbril met oranje glazen, helpt ook al, maar het geel dat in mijn gewone bril op sterkte zit, werkt voor mij beter).
Ik weet de verschillen niet precies. Maar met geel vergroot je al het contrast, en dim je iets de felle lampen om je heen. De night vision bril (op sterkte) die ik voor autorijden heb, lijkt dat zeer goed te doen. Maar ik weet niet of die glazen nog wat extra's hebben boven de standaard gele glazen in sportbrillen. (heb zelf een sportbril met oranje glazen, helpt ook al, maar het geel dat in mijn gewone bril op sterkte zit, werkt voor mij beter).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik fiets in de winter ook in het donker, draag dan gewoon een sportbril met helder glas. Bij overgangsritten (in het licht vertrekken, wetende dat ik in het donker thuis kom) draag ik mijn fotochromatische bril die vanzelf ontkleurt als het donker wordt.
Die zogenaamde nachtzichtbrillen met gele glazen zijn in mijn ogen vaak alleen maar verkooppraatjes: een gebrek aan licht kun je niet verbeteren door een kleurtje van de glazen. Enige wat wellicht verschil maakt zijn polariserende glazen, om schitteringen van tegenliggers op te vangen. Maar dat zal op onverharde paden niet de oplossing leveren.
Die zogenaamde nachtzichtbrillen met gele glazen zijn in mijn ogen vaak alleen maar verkooppraatjes: een gebrek aan licht kun je niet verbeteren door een kleurtje van de glazen. Enige wat wellicht verschil maakt zijn polariserende glazen, om schitteringen van tegenliggers op te vangen. Maar dat zal op onverharde paden niet de oplossing leveren.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4
Gazelle XR4
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
In mijn ogen geen verkooppraatje, maar eigen ervaring (N=1, maar als TS maar genoeg ervaringen gedeeld krijgt is hij er mee geholpen.).erikkie39 schreef: ↑21 aug 2017 16:20 Die zogenaamde nachtzichtbrillen met gele glazen zijn in mijn ogen vaak alleen maar verkooppraatjes: een gebrek aan licht kun je niet verbeteren door een kleurtje van de glazen. Enige wat wellicht verschil maakt zijn polariserende glazen, om schitteringen van tegenliggers op te vangen. Maar dat zal op onverharde paden niet de oplossing leveren.
Wellicht dat het nog een beetje ligt aan dat ik überhaupt brildragend ben. Maar in het donker (en zeker in het donker met slecht weer) heb ik veel baad bij de gele glazen. Ik weet niet of deze ook polariserend zijn, wellicht wel, want waar anders alle lampen grote sterren worden, zijn ze tegenwoordig gedimpt en geeft dat echt heel veel meer rust.
Gebrek aan licht vang je op met je eigen verlichting, dat had TS al voorzien. En onverlichte wegen is niet direct gelijk aan onverharde paden zonder overig verkeer. Een goede bril kan je contrast verhogen, daarmee meer rust genereren wat het fietsen (of auto rijden) aangenamer en minder vermoeiend maakt. Kan je weer beetje harder trappen
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Een gele bril werkt doordat hij het contrast vergroot. Zwart blijft bij een gele bril gewoon zwart, maar de grijstinten worden wat "uit elkaar getrokken", waardoor de verschillen en dus het contrast groter wordt. Dit komt doordat die bril bepaalde frequenties uit het lichtspectrum weg filtert. Een oranje bril filtert andere frequenties uit het spectrum en werkt daardoor 's nachts niet, dat is een dayvision bril, waarmee je overdag in bijvoorbeeld mistige omstandigheden het contrast vergroot.
Wat ik zeker niet zou doen is de gele bril polariserend laten maken. Polarisatie werkt door een deel van het licht weg te filteren en daarmee maak je de wereld alleen maar donkerder en je beeld slechter.
Wat ik zeker niet zou doen is de gele bril polariserend laten maken. Polarisatie werkt door een deel van het licht weg te filteren en daarmee maak je de wereld alleen maar donkerder en je beeld slechter.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Wat leesvoer: http://www.laramyk.com/resources/educat ... g-glasses/
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4
Gazelle XR4
- Marcopfiets
- Forum-lid
Het beste voor de nacht is geen bril. Led lampen die op de fiets gebruikt worden zijn meestal vrij blauw. Een gele bril filtert blauw licht. Je zou juist minder zien. Wil je toch een bril dragen tegen de kou op je ogen en bescherming kun je het best een met ontspiegelde krasbestendige glazen nemen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Het hangt dus af van je "probleem" dus de reden waarom je een bril op wilt zetten in het donker.Marcopfiets schreef: ↑22 aug 2017 15:30 Het beste voor de nacht is geen bril. Led lampen die op de fiets gebruikt worden zijn meestal vrij blauw. Een gele bril filtert blauw licht. Je zou juist minder zien. Wil je toch een bril dragen tegen de kou op je ogen en bescherming kun je het best een met ontspiegelde krasbestendige glazen nemen.
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013