Advies bandenspanning
Hallo,
vraagje ivm met bandenspanning (ik hoor jullie al denken "oh neen ")
Maar het is het volgende:
Schalbe pro one 25mm met schwalbe SV20 (light) binnenband.
Ikzelf weeg 94 kg.
Als ik een rit van +- 150 km wil rijden en er zitten enkele kasseistroken in en enkele beklimmingen met kasseien (oa muur van Geraardsbergen) en ik ga er van uit dat het droge omstandigheden zijn, hebben jullie dan een advies voor bandenspanning?
Ik wil ook niet een extra verhoogd risico lopen op lek rijden door op de limiet te zitten va bandenspanning.
Momenteel rij ik met 7,2 bar zowel voor als achter,
Francis
vraagje ivm met bandenspanning (ik hoor jullie al denken "oh neen ")
Maar het is het volgende:
Schalbe pro one 25mm met schwalbe SV20 (light) binnenband.
Ikzelf weeg 94 kg.
Als ik een rit van +- 150 km wil rijden en er zitten enkele kasseistroken in en enkele beklimmingen met kasseien (oa muur van Geraardsbergen) en ik ga er van uit dat het droge omstandigheden zijn, hebben jullie dan een advies voor bandenspanning?
Ik wil ook niet een extra verhoogd risico lopen op lek rijden door op de limiet te zitten va bandenspanning.
Momenteel rij ik met 7,2 bar zowel voor als achter,
Francis
Mag ook nog wat hoger.
Niet met dat gewicht.
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Hier ook 90+ op 25mm bandjes met biba.
Ik rij achter op 7 en voor op 6,5 bar. Voor mijn gevoel is het voldoende..
Tubeless reed ik met 1 bar minder.
Ik rij achter op 7 en voor op 6,5 bar. Voor mijn gevoel is het voldoende..
Tubeless reed ik met 1 bar minder.
Die banden van Scwalbe 25mm zouden niet hoger mogen dan 7.4 bar voor 94 kg.
Indien ik een kasseivreter was, quod non, zou ik dan toch opteren voor 7 bar achteraan en 6.5 vooraan.
Maar voor die enkele honderden meters vermoed ik , ik doe soms ook iets gelijkaardigs regelmatig, maar de muur langs de Abdijstraat, Taaienberg en Pater in het gootje, Eikenberg op de asfaltstroken of de berm, etc...
denk ik dat 7.2 of zelfs 7.4 ook al goed is, misschien wat minder vooraan omdat je nog meer op het achterwiel gewicht hebt bij het kasseien rijden.
Indien ik een kasseivreter was, quod non, zou ik dan toch opteren voor 7 bar achteraan en 6.5 vooraan.
Maar voor die enkele honderden meters vermoed ik , ik doe soms ook iets gelijkaardigs regelmatig, maar de muur langs de Abdijstraat, Taaienberg en Pater in het gootje, Eikenberg op de asfaltstroken of de berm, etc...
denk ik dat 7.2 of zelfs 7.4 ook al goed is, misschien wat minder vooraan omdat je nog meer op het achterwiel gewicht hebt bij het kasseien rijden.
Laatst gewijzigd door WillemMTB op 23 aug 2017 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01
Ben iets lichter (85kg), maar rijd met de wat iets minder soepele Schwalbe Durano 25mm.
Goed asfalt/koersen: 7 achter, 6.5 voor
Slecht asfalt/recreatief: 6.5 achter, 6 voor
Ik zou niet hoger dan 7 (a) en 6.5 (v) gaan en uittesten hoe 0.5 bar minder aanvoelt.
Goed asfalt/koersen: 7 achter, 6.5 voor
Slecht asfalt/recreatief: 6.5 achter, 6 voor
Ik zou niet hoger dan 7 (a) en 6.5 (v) gaan en uittesten hoe 0.5 bar minder aanvoelt.
Een belangrijke factor is ook de velgbreedte (daar is tie weer...)
Sinds ik met 17-19C velgen rij kan ik straffeloos zakken tot 5,5 bar (met 23 of 25 mm , maakt niet uit) zonder dat de wegligging in bochten daar onder lijdt.
Ik ben weliswaar niet erg zwaar (78 kg) maar de zwaardere rijders kunnen zeker met 6 bar prima rijden.
Gewoon expirimenteren tot je de "sweet spot" vindt
Sinds ik met 17-19C velgen rij kan ik straffeloos zakken tot 5,5 bar (met 23 of 25 mm , maakt niet uit) zonder dat de wegligging in bochten daar onder lijdt.
Ik ben weliswaar niet erg zwaar (78 kg) maar de zwaardere rijders kunnen zeker met 6 bar prima rijden.
Gewoon expirimenteren tot je de "sweet spot" vindt
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig