Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Advies bandenspanning

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 23 aug 2017 19:02

Hallo,

vraagje ivm met bandenspanning (ik hoor jullie al denken "oh neen :D ")

Maar het is het volgende:

Schalbe pro one 25mm met schwalbe SV20 (light) binnenband.
Ikzelf weeg 94 kg.

Als ik een rit van +- 150 km wil rijden en er zitten enkele kasseistroken in en enkele beklimmingen met kasseien (oa muur van Geraardsbergen) en ik ga er van uit dat het droge omstandigheden zijn, hebben jullie dan een advies voor bandenspanning?
Ik wil ook niet een extra verhoogd risico lopen op lek rijden door op de limiet te zitten va bandenspanning.

Momenteel rij ik met 7,2 bar zowel voor als achter,

Francis

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 aug 2017 19:12

Mag ook nog wat hoger.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 23 aug 2017 19:21

Ga ik dan niet met veel "daver" over de kasseien denderen?

Ben eigenlijk verrast dat het wat hoger zou mogen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 aug 2017 20:26

Niet met dat gewicht.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 23 aug 2017 21:15

Hier ook 90+ op 25mm bandjes met biba.
Ik rij achter op 7 en voor op 6,5 bar. Voor mijn gevoel is het voldoende..

Tubeless reed ik met 1 bar minder.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4983
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 23 aug 2017 21:18

98kg
voor 23mm 8 bar
voor 25mm 7,5 bar

achter 25mm 7,5 bar

WillemMTB
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 17 aug 2017 10:53
Locatie: Brussel
Contact

WillemMTB 23 aug 2017 21:21

Die banden van Scwalbe 25mm zouden niet hoger mogen dan 7.4 bar voor 94 kg.
Indien ik een kasseivreter was, quod non, zou ik dan toch opteren voor 7 bar achteraan en 6.5 vooraan.

Maar voor die enkele honderden meters vermoed ik , ik doe soms ook iets gelijkaardigs regelmatig, maar de muur langs de Abdijstraat, Taaienberg en Pater in het gootje, Eikenberg op de asfaltstroken of de berm, etc...
denk ik dat 7.2 of zelfs 7.4 ook al goed is, misschien wat minder vooraan omdat je nog meer op het achterwiel gewicht hebt bij het kasseien rijden.
Laatst gewijzigd door WillemMTB op 23 aug 2017 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Claris_Kees
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01

Claris_Kees 23 aug 2017 21:30

Ben iets lichter (85kg), maar rijd met de wat iets minder soepele Schwalbe Durano 25mm.
Goed asfalt/koersen: 7 achter, 6.5 voor
Slecht asfalt/recreatief: 6.5 achter, 6 voor

Ik zou niet hoger dan 7 (a) en 6.5 (v) gaan en uittesten hoe 0.5 bar minder aanvoelt.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 23 aug 2017 22:07

Goeie input hoor :like: :like:

En ben verrast zoal eerder gezegd.

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 23 aug 2017 22:16

Ik weeg 90kg en ik rijd Schwalbe Durano banden op 6 bar. Dat gaat meer dan goed, ook op slechtere wegen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 aug 2017 22:41

Een belangrijke factor is ook de velgbreedte (daar is tie weer...)
Sinds ik met 17-19C velgen rij kan ik straffeloos zakken tot 5,5 bar (met 23 of 25 mm , maakt niet uit) zonder dat de wegligging in bochten daar onder lijdt.
Ik ben weliswaar niet erg zwaar (78 kg) maar de zwaardere rijders kunnen zeker met 6 bar prima rijden.
Gewoon expirimenteren tot je de "sweet spot" vindt
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 24 aug 2017 07:11

17C velgen.
En wegligging is idd ook iets om rekening mee te houden.
In afdaling durf ik me wel eens laten gaan, moet ook nog goed door de bochten geraken.

Plaats reactie