Pagina 1 van 5

Chorus 11-speed lawaai (veel!)

Geplaatst: 28 jun 2010 01:56
door indecs
Gisteren heb ik mijn wielset vervangen door een set Neutron Ultra's en ben er zeer tevreden over.
Omdat de cassette overgeplaatst moest worden heb ik deze meteen maar even schoongepoetst met een droge doek. Ook de ketting even goed met een droge doek ontdaan van troep.
Toen het wiel geplaatst, en merkte meteen dat de Chorus 11-speed aandrijving een enorm kabaal maakte. Net 'n ouwe koffiemolen...
Achterderailleur zo goed mogelijk proberen af te stellen maar het lawaai werd niet minder. Schakelen gaat trouwens wel goed, maar het klinkt alsof ik een ouwe roestige ketting gemonteerd heb.

Vandaag 120km Math Salden omloop gereden en als ik iemand inhaalde werd ik vrijwel altijd nagestaard vanwege de herrie.
Het lawaai was niet altijd even hard en soms was het zo goed als weg maar dan hoorde ik wel de ketting rare tik-geluiden maken.
Enorm irritant voor mij en mijn mede rijders.

Met mijn ander wielset liep het allemaal vrij stil.
De groep is trouwens no geen 500km oud.

Weet iemand raad?

Geplaatst: 28 jun 2010 02:17
door efdee
Het 1e wat me zo te binnen schiet:
Wellicht iets te goed gepoetst op je ketting en is deze daardoor te droog?
Is je sluitring van je cassette wel stevig genoeg aangedraaid?
Wellicht een kapotte body van je Neutron's?

Geplaatst: 28 jun 2010 02:23
door indecs
Ja, sluitring is extra goed aangedraaid.
De ketting heb ik zojuist nog wat extra gesmeerd, even een nachtje in laten trekken en kijken hoe het morgen klinkt.

De body kapot...? Tijdens het freewheelen was de body echt heel stil.

Tis net alsof de ketting te breed is om vrij tussen de onderlinge tandwielen te kunnen draaien.

Geplaatst: 28 jun 2010 09:00
door rene1
Achterderailleur opnieuw afstellen.
Zeker bij een nieuwe wielset. 11 sp komt erg precies.

Geplaatst: 28 jun 2010 10:03
door sprintbom
Je hebt de tussen ringen toch in de juiste volgorde gestoken. Want bv bij de 10-speed moet de smalste tussenring tussen de laatste en voorlaatste kroon gestoken worden.

Geplaatst: 28 jun 2010 10:51
door composite
11 Speed Campa groepen "dien" je af te stellen op de het 5/6-de kransje...
Als ie van daar uit afgesteld wordt, loopt het handeltje het beste/meest geruisloos.

Geplaatst: 28 jun 2010 11:41
door indecs
De vulringen en kransjes leg ik altijd netjes op een rij tijdens het schoonmaken zodat alles weer op de juist plek terug geplaatst wordt.

Ik zal straks nog eens proberen om de boel af te stellen op krasje 5/6

Behoorlijk irritant, want ik vertrek woensdagochtend naar Frankrijk voor de Marmotte...

Geplaatst: 28 jun 2010 11:51
door leenpol
En nog even de instructie:
http://www.campagnolo.com/repository/do ... -11-09.pdf

Helemaal naar beneden scrollen voor "Nederlands".

Geplaatst: 28 jun 2010 12:50
door fietspret
Is de ketting misschien wat te veel uitgerekt en loopt de ketting daardoor niet lekker over jouw cassette?

Geplaatst: 28 jun 2010 14:10
door indecs
fietspret schreef:Is de ketting misschien wat te veel uitgerekt en loopt de ketting daardoor niet lekker over jouw cassette?


Nee, dat kan niet... de ketting liep goed en na een wissel van wielset is het probleem opgetreden. De hele groep is nog geen 500km oud.


Ik lees in die Campa PDF:

Afbeelding

De ketting op het 5e tandwiel leggen en het bovenste derailleurwieltje loodrecht onder het 4e tandwiel stellen. Klopt dat...?

Geplaatst: 28 jun 2010 14:17
door marconi
fietspret schreef:Is de ketting misschien wat te veel uitgerekt en loopt de ketting daardoor niet lekker over jouw cassette?



INDECS schreef:
Met mijn ander wielset liep het allemaal vrij stil.
De groep is trouwens no geen 500km oud.

Als het op het andere wielset wel vrij stil liep dan zou dit ook zo behoren te zijn op het nieuwe wielset. De ketting zal na 500 km ook niet uitgerekt/versleten zijn !
Dat zou dan ook op het "oude" wiel te horen zijn geweest!
Je mag toch aannemen dat ook een 11 speed ketting na 500 km nog feilloos funtioneert. Ik vraag mij af of de kransjes en spacers in de juiste volgorde gemonteerd zijn. Ik ken de 11 speed groep niet en weet ook niet hoe die cassette is samengesteld. Allemaal losse kransjes of een pakketje van 3 vast en de rest los. Zit er verschil tussen de spacers qua dikte ? Na het reinigen kan je die gemakkelijk verwisselen als je ze niet in de juiste volgorde op een rijtje legt. Vooral met 11 speed zal een fout geplaatste spacer grote invloed kunnen hebben op het lopen van de ketting.

Ik heb de andere talen bekeken van die instructies betr. het afstellen . In het Italiaans wordt wél gesproken over de ketting op het 5de kransje ( quinto pignone) en later zie ik staan dat er moet worden afgeregeld tra la mezzeria del 5 pignone ! Dus ketting op het 5de kransje en de derailleur ook afregelen op het 5de kransje.
In andere talen wordt dit niet juist vertaald volgens mij!

Geplaatst: 28 jun 2010 16:45
door indecs
^ ik had inderdaad zelf nog even naar de Duitse en Engelse uitleg gekeken en die waren hetzelfde als die in het Nederlands... maar Italiaans dus niet.
Heel typisch, Italianen zijn meester in het verkeerd vertalen.

In ieder geval duidelijk nu dat ik het 5e tandwiel moet hebben.