Fixie Bike bouwen van 0 zonder ervaring
Kunnen jullie mij helpen om een fixie bike op te bouwen vanaf 0?
Wat zijn zaken waar ik zeker op moet letten?
Ik wil het low budget houden, en zo veel mogelijk 2de hands aankopen.
Kan ik elke oude kader van een oude koersfiets gebruiken?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Wat zijn zaken waar ik zeker op moet letten?
Ik wil het low budget houden, en zo veel mogelijk 2de hands aankopen.
Kan ik elke oude kader van een oude koersfiets gebruiken?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
-
- Forum-lid
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
- Locatie: Groningen
Aan het trollen of ben je nou werkelijk te lui om even google te gebruiken?
maar vooruit... fixie bouwen (en als je de voorkeur geeft aan sites vol reclame dan moet je alsnog maar google gebruiken)
maar vooruit... fixie bouwen (en als je de voorkeur geeft aan sites vol reclame dan moet je alsnog maar google gebruiken)
Dringend advies: lees eerst eens alle berichten over dezelfde vraag. Ik denk dat je dan alle vragen die je zou hebben al beantwoord vindt. Waarom alles nog een keer vertellen?
Je laatste vraag: ja en neen en misschien. Heb je zelf een voorraad onderdelen liggen?
Je laatste vraag: ja en neen en misschien. Heb je zelf een voorraad onderdelen liggen?
Wat voor iets is die "kettingspanner"?
Ik heb op mijn laatste fixie een excentrische trapas voor de opspanning. Ik zou het graag combineren met een zelfopspanwijze (veer) die de loop van de ketting nauwelijks wijzigt, dus ergens tussen de tandwielen. Maar de producent van de fiets zegt dat dit geen optie is omdat je bij tegenduwen (om te remmen) hem kapotduwt.
wow....You never get a second chance to make a first impression...FryskBloed schreef: ↑06 sep 2017 20:09 Aan het trollen of ben je nou werkelijk te lui om even google te gebruiken?
maar vooruit... fixie bouwen (en als je de voorkeur geeft aan sites vol reclame dan moet je alsnog maar google gebruiken)
2 redenen.
1) een veer "tensioner" is, allicht binnen een nauwer bereik dan een derailleur, een automatische opspanwijze; een continue gespannen houden van de ketting tijdens het proces van langer worden.
Zoals het nu is met EBB, zijn de corrigeerpunten enkel de momenten dat je beslist dat hij "teveel" doorhangt, tussenin is er geen correctie. Zo een "tensioner" had die leemtes kunnen vullen.
2) de initiele (nieuwe ketting) positie van de "EBB" is bijna volledig vooraan.
Ik ben dus genoopt om tijdens de levensduur van de ketting, eigenlijk uiterlijk al na 1000 km, een paar schakels weg te nemen, Een additionele opspanwijze zou meer gelijke levensduur verdeling rond dat inkortingspunt toelaten.
Een beetje als backup voor de excenter.
Bullshit.Nova schreef: ↑19 okt 2017 13:20
2) de initiele (nieuwe ketting) positie van de "EBB" is bijna volledig vooraan.
Ik ben dus genoopt om tijdens de levensduur van de ketting, eigenlijk uiterlijk al na 1000 km, een paar schakels weg te nemen, Een additionele opspanwijze zou meer gelijke levensduur verdeling rond dat inkortingspunt toelaten.
Een beetje als backup voor de excenter.
Laten we eens aannemen dat we een singlespeed ketting afkeuren bij 1% verlenging.
Hij zal het blijven doen, maar eet dan relatief snel het kettingblad op,
100 Schakels zijn plm. 1,25 m, 1% is dan 12,5 mm, dat is precies 1 schakel op het eind van het kettingleven.
No way dat een degelijke "heavy duty" ketting na 1000 km ook maar in de verste verte in de buurt komt van zelfs maar 1 schakel inkorten.
Als de EBB bij een nieuwe ketting al bijna uitgesteld is, dan moet de ketting bij de nieuwmontage al ingekort worden.
Overigens kan je IMO bij een fixie met goede remmen best een simpel kettingspannertje gebruiken
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Mwa, als je een EBB met een klein verstelbereik hebt kan het best zijn dat je bij bepaalde tandwielcombinaties in de loop van de levensduur van de ketting een keer de ketting zult moeten inkorten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"