Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Fixie Bike bouwen van 0 zonder ervaring

arnegregg
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2017 19:24

arnegregg 06 sep 2017 19:29

Kunnen jullie mij helpen om een fixie bike op te bouwen vanaf 0?
Wat zijn zaken waar ik zeker op moet letten?
Ik wil het low budget houden, en zo veel mogelijk 2de hands aankopen.
Kan ik elke oude kader van een oude koersfiets gebruiken?


Alvast bedankt voor jullie hulp! :like:

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 06 sep 2017 20:09

Aan het trollen of ben je nou werkelijk te lui om even google te gebruiken?

maar vooruit... fixie bouwen (en als je de voorkeur geeft aan sites vol reclame dan moet je alsnog maar google gebruiken)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 sep 2017 20:11

Dringend advies: lees eerst eens alle berichten over dezelfde vraag. Ik denk dat je dan alle vragen die je zou hebben al beantwoord vindt. Waarom alles nog een keer vertellen?
Je laatste vraag: ja en neen en misschien. Heb je zelf een voorraad onderdelen liggen?

dolk
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 apr 2006 23:27

dolk 06 sep 2017 20:45

Ik heb nog een (nieuwe) kettingspanner liggen à 5 euro. Mijn fixieproject is nooit van de grond gekomen.
De dolk staat op scherp!

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 22 sep 2017 10:22

Fixie bike... Noem het gewoon een baanfiets of een fixed gear.

@dolk een fixed gear heeft geen kettingspanner. Dat noemen we een single speed.
If it's not fixed, it's broken.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 07 okt 2017 11:28

dolk schreef: 06 sep 2017 20:45 Ik heb nog een (nieuwe) kettingspanner liggen à 5 euro. Mijn fixieproject is nooit van de grond gekomen.
Wat voor iets is die "kettingspanner"?
Ik heb op mijn laatste fixie een excentrische trapas voor de opspanning. Ik zou het graag combineren met een zelfopspanwijze (veer) die de loop van de ketting nauwelijks wijzigt, dus ergens tussen de tandwielen. Maar de producent van de fiets zegt dat dit geen optie is omdat je bij tegenduwen (om te remmen) hem kapotduwt.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 okt 2017 19:04

Een spring type tensioner is inderdaad niet geschikt voor een fixed drivetrain.

En als je frame al een EBB heeft is een extra spanner natuurlijk ook nergens voor nodig.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

bever
Forum-lid
Berichten: 2254
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 18 okt 2017 20:58

FryskBloed schreef: 06 sep 2017 20:09 Aan het trollen of ben je nou werkelijk te lui om even google te gebruiken?

maar vooruit... fixie bouwen (en als je de voorkeur geeft aan sites vol reclame dan moet je alsnog maar google gebruiken)
wow....You never get a second chance to make a first impression... :roll:

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 19 okt 2017 13:20

scepticus schreef: 17 okt 2017 19:04 Een spring type tensioner is inderdaad niet geschikt voor een fixed drivetrain.

En als je frame al een EBB heeft is een extra spanner natuurlijk ook nergens voor nodig.
2 redenen.

1) een veer "tensioner" is, allicht binnen een nauwer bereik dan een derailleur, een automatische opspanwijze; een continue gespannen houden van de ketting tijdens het proces van langer worden.
Zoals het nu is met EBB, zijn de corrigeerpunten enkel de momenten dat je beslist dat hij "teveel" doorhangt, tussenin is er geen correctie. Zo een "tensioner" had die leemtes kunnen vullen.

2) de initiele (nieuwe ketting) positie van de "EBB" is bijna volledig vooraan.
Ik ben dus genoopt om tijdens de levensduur van de ketting, eigenlijk uiterlijk al na 1000 km, een paar schakels weg te nemen, Een additionele opspanwijze zou meer gelijke levensduur verdeling rond dat inkortingspunt toelaten.
Een beetje als backup voor de excenter.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 okt 2017 10:53

Nova schreef: 19 okt 2017 13:20
2) de initiele (nieuwe ketting) positie van de "EBB" is bijna volledig vooraan.
Ik ben dus genoopt om tijdens de levensduur van de ketting, eigenlijk uiterlijk al na 1000 km, een paar schakels weg te nemen, Een additionele opspanwijze zou meer gelijke levensduur verdeling rond dat inkortingspunt toelaten.
Een beetje als backup voor de excenter.
Bullshit.
Laten we eens aannemen dat we een singlespeed ketting afkeuren bij 1% verlenging.
Hij zal het blijven doen, maar eet dan relatief snel het kettingblad op,
100 Schakels zijn plm. 1,25 m, 1% is dan 12,5 mm, dat is precies 1 schakel op het eind van het kettingleven.
No way dat een degelijke "heavy duty" ketting na 1000 km ook maar in de verste verte in de buurt komt van zelfs maar 1 schakel inkorten.
Als de EBB bij een nieuwe ketting al bijna uitgesteld is, dan moet de ketting bij de nieuwmontage al ingekort worden.
Overigens kan je IMO bij een fixie met goede remmen best een simpel kettingspannertje gebruiken
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 okt 2017 11:20

Keezx schreef: 20 okt 2017 10:53 Als de EBB bij een nieuwe ketting al bijna uitgesteld is, dan moet de ketting bij de nieuwmontage al ingekort worden.
Mwa, als je een EBB met een klein verstelbereik hebt kan het best zijn dat je bij bepaalde tandwielcombinaties in de loop van de levensduur van de ketting een keer de ketting zult moeten inkorten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 okt 2017 11:30

Als het verstelbereik minder dan 12 mm is dan kan je niet inkorten, zelfs niet als de ketting EOL is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie