Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zorgen na smeren met Dry Lube van Muc Off

luvene
Forum-lid

Gebruikersavatar luvene 17 sep 2017 15:21

Hoi allemaal,

Maak me een hoop zorgen, hoop ongegrond. Ik heb een hekel aan een zwarte ketting en dacht na afgelopen vrijdag in de regen gereden te hebben mijn ketting te gaan waxen omdat ik in het algemeen genomen enkel met droog weer rij. OK, de meningen zijn verdeeld hierover, ik weet het. Ik heb mijn ketting en derailleurs zeer grondig gereinigd met Bionic Ontvetter. Daarna grondig nagespoeld met veel water omdat anders de wax niet hecht op je ketting. Ketting is nu brandschoon. Zo heb ik het ook begrepen uit diverse filmpjes die ik heb gezien via YouTube. Uiteraard de ketting eerst goed gedroogd. Daarna heb ik zelfs de schakels van de ketting zitten flossen omdat er toch nog altijd wat zand tussen bleek te zitten. Daarna het spul opgebracht, op elke schakel wat. Ik heb dat nu een aantal malen gedaan omdat de ketting blijft piepen. Word er niet goed van! Ik zet de fiets dan even op zijn kop en ga dan even ronddraaien. Ik blijf een licht piepend geluid horen :twisted: Er zit nu echt wel genoeg van dat spul op...... volgens mij al veel te veel maar ik wil van dat piepen af. Ik denk dus, er zit blijkbaar nog niet genoeg op :?

Bovendien is de ketting inmiddels erg plakkerig, Maar dat hoort toch niet met wax of wat zie en doe ik verkeerd? Gaat dat piepen nog wel als ik ga fietsen en/of moet ik het even de tijd geven om in te trekken tussen alle schakels? Inmiddels nu toch al een paar uur. Mogelijk is het TE koud waar de fiets staat maar dat lijkt me ook sterk. Iets van 16 graden.

Stel dat ik het piepen niet weg krijg....wat dan? Gewoon olie er over heen of moet ik eerst al die wax er weer van af halen. Gaat dat ook met Bionic ontvetter.

Ik hoop dus echt dat het piepen weg gaat als ik ga fietsen. :oops:

Wie kan mij hiermee helpen. Alvast hartstikke bedankt.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 17 sep 2017 15:38

Als je je dreailleurs ook grondig hebt ontvet, heb je misschien het vet bij de lagertjes van je derailleurwieltjes ook verwijderd. Zou deel van het probleem kunnen zijn. Dus ff nakijken en zonodig opnieuw invetten.

luvene
Forum-lid

Gebruikersavatar luvene 17 sep 2017 15:56

Lagers derailleurwieltjes? Ik ben niet zo'n techneut....invetten met wat? Met kogellagervet lijkt me. Dacht eerst waar heeft ie het over :D maar denk nu dat ik begrijp waar je het over hebt. Net ff snel gekeken. Zijn er nog andere mogelijke oorzaken.

luvene
Forum-lid

Gebruikersavatar luvene 18 sep 2017 07:58

Ik had gehoopt op wat meer reacties. Ik heb bij de derailleurwieltjes en de derailleur zelf ook wat van dat dry lube gesmeerd. Alles is nu erg plakkerig en voor mijn gevoel smeert dat voor geen meter! Zowel de ketting als de derailleurwieltjes..... Wie heeft nog wat suggesties en tips? Is het misschien zinnig om die wax te verwijderen op die derailleurwieltjes en daar gewoon olie te smeren? Maar dan zal de ketting ook weer zwart worden?

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 18 sep 2017 08:12

Wax smeert niet alleen olie smeert.
Ach, ik zeg ook maar wat

luvene
Forum-lid

Gebruikersavatar luvene 18 sep 2017 08:14

Waarom word er dan zoveel wax gebruikt?

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 18 sep 2017 08:21

Goede Marketing. Olie (en vet smeren) wax smeert niet.
Ach, ik zeg ook maar wat

jandb
Forum-lid

jandb 18 sep 2017 08:24

Wax geeft een soort beschermlaag waardoor wrijving minimaal wordt en slijtage verlaagt.
Voor veren scharnieren en ander soort is olie inderdaad een beteren optie.
Wat voor fiets je ook hebt, Je moet altijd blijven trappen.

luvene
Forum-lid

Gebruikersavatar luvene 18 sep 2017 08:24

Stel nu dat ik die troep uit mijn derailleurs en ketting wil verwijderen.......hoe krijg ik dat eruit? Met gewoon water of weer met Bionic ontvetter? Welke olie kan ik daarna het beste gebruiken?

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 18 sep 2017 08:42

Ik zou de topics hieromtrent eens gaan lezen. Worden al je vragen beantwoord.

luvene
Forum-lid

Gebruikersavatar luvene 18 sep 2017 08:45

Raak je alleen maar meer door in de war! Al zoveel gelezen hierover. Ik begrijp niet dat na mijn ervaring mensen wax spul gebruiken. De een zegt dit, de ander zegt dat. Velen zijn lyrisch over kettingen waxen. Ik heb het precies zo gedaan als moest en nu piept de boel. Ik wil nu van dat piepen af en vraag me af waar dat piepen nu van komt. Ik ben dus nu in staat om die wax er maar weer af te halen en te gaan oliën. Echter, nu olie gaan gebruiken boven op de wax is geen optie. Dus graag advies wat te doen.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 18 sep 2017 08:59

Koop een liter wasbenzine en schud de ketting in een afgesloten pot of zoiets een paar minuten.
Laat de ketting uitdruipen en monteer hem weer op de fiets.
Koop een bus Chainspray Motor bij de lokale Action en spuit de ketting daarmee af (bakje eronder om de overtollige smeer op te vangen).
Ketting kan ook los van de fiets ingespoten worden.
Veeg ketting aan buitenzijde goed af.
Draai drivetrain even rond.
U bent nu gereed om 6 a 10 ritten te maken met soepel draaiende ketting, tussendoor smeren is overbodig.
Herhalen als de drivetrain merkbaar meer geluid gaat maken of optisch te vuil is naar uw zin....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie