Pagina 1 van 5

betrokkenheid bij de markt?

Geplaatst: 06 mei 2011 00:34
door allaplaya
graag zou ik de mening willen weten van serieus schrijvende forumleden, over mijn hieronder omschreven bevinding.

onze sportieve fiets markt is groeiende..nog steeds, en ik moet zeggen dat ik dat niet erg vindt...integendeel zelfs
op het fiets forum zie ik ook de groeiende trend van gebruikers, met de daaraan veelal ludieke en erg goed bedachte "alias'en"...ook dat is erg te waarderen!

er wordt hier veel gevraagd en er wordt hier nog meer gereageerd, en wat mij daarbij enorm opvalt zijn de vele reactie's met gekopieerde url's van buitenlandse, veelal erg goedkope aanbieders van materialen, frames groepen wielsets ed.
Nu snap ik dat het kopen van materiaal erg vaak gepaard gaat met een budget, dat budget spenderen binnen onze eigen landsgrenzen stimuleert onze economie en nog meer de beleving en verkoop mogelijkheden van ons dealernetwerk...daarnaast heb je ook nog de dealers waarbij je je kunt afvragen of ze bestaansrecht hebben wanneer ze marktconform prijzen hanteren..weer een ander verhaal.....en misschien een interessant topic.
terug naar...vaak hoor ik mensen in mijn omgeving aangeven; ik koop mijn auto bij de dealer in mijn dorp, of ik koop mijn vlees bij de slager in mijn dorp...ik bedoel, en wat jullie zullen begrijpen, is dat we onze dealers in leven kunnen houden en zelfs kunnen stimuleren( binnen redelijke grenzen).
In onze Nederlandse fiets wereld is dit geenszins het geval, en ik vraag mezelf af waardoor dit komt.
Graag zou ik dan ook jullie oprechte(niet onzinnige graag) mening willen weten hierover.

Geplaatst: 06 mei 2011 00:43
door robbebopper
Nou, eerlijk gezegd koop ik geen fiets uit liefdadigheid. Daarom kijk ik gewoon hoe ik het goedkoopst aan een voor mij geschikte fiets kan komen.
Soms koop ik in Nederlandse winkels en soms niet.
Laten we wel wezen, we wonen steeds meer in (een)Europa, we hebben internetwinkels, en alles wat ik bijvoorbeeld in Duitsland bestel, komt voor het grootste deel uit Zuid-Oost Azië.
Het zal me worst wezen of onze lokale economie wel of niet van mijn fietsaankoop profiteert.

Overigens denk ik dat een merendeel van de recreatieve fietsters wel degelijk bij de lokale FM boodschappen doet. Lees maar eens goed op dit forum. Een persoonlijke band met je fietsenmaker wordt door velen erg op prijs gesteld.

Geplaatst: 06 mei 2011 00:52
door tati
Een complete fiets koop ik wel bij mijn dealer (maar dan maakt het me niet uit of het de dealer is waar ik regelmatig kom of zijn concurent die hetzelfde product voor iets minder kan leveren). Dit voornamelijk voor de afhandeling van eventuele garantieclaims.
Onderdelen/slijtdelen haal ik altijd gewoon via internet, of ik moet het snel willen hebben dan haal ik het bij de dealer (en neem ik de extra kosten voor lief)

Bij mijn fietsclub zitten er genoeg die alles bij de dealer halen. Mede ook omdat ze geen verstand van techiek hebben en het liever aan de specialist over laten.
Zelf werk ik op een technische dienst dus voor mij is het niet zo moeilijk om zelf aan mijn fiets te sleutelen.

Geplaatst: 06 mei 2011 00:54
door amclassic-fan
Ik hoef echt geen medelijden te hebben met de lokale FM hier, de elektrische fietsen a €3000 gaan als warme broodjes. Het is niet mijn probleem als een kleine ondernemer in de problemen komt omdat hij niet met z'n tijd mee gaat. Als je hoge prijzen wilt vragen dan kan dat wel, maar dan moet er wel service en kwaliteit tegen over staan. En aan dat laatste schort 't 'm nog al eens. Als ik zie hoe toerfietsend Nederland op de fiets wordt gezet door de heren FM's...

Ik koop overigens niet bij voorbaat bij de goedkoopste. Snel kunnen leveren (bij voorkeur uit eigen voorraad, want is de minste kans op verrassingen) is voor mij ook erg belangrijk.

Geplaatst: 06 mei 2011 00:54
door foosho
De reden is echt heeeel simpel: omdat het tot wel de helft scheelt qua prijs.
En een cassette etc schroef ik er zelf wel op, dus daarvoor hoef ik geen service.

"De markt" corrigeert zichzelf; als er te veel fietsenmakers zijn zullen er over de kop gaan, daar hoef je als klant niet aan te morren (kan ook niet).

Maar volgens mij verdienen ze grof geld aan "onwetende mensen", anders hadden ze de prijzen wel verlaagd :)

Geplaatst: 06 mei 2011 00:55
door remmiedepemmie
Wat ik voor het fietsen koop is onder te verdelen in twee groepen, hetgene wat ik wil passen, en al het overige. Wat ik moet passen koop ik bij de FM, de rest waar het mij het beste uit komt. Mijn ervaring is dat wat ik wil hebben vaak niet op voorraad is bij de FM, en als die het moet bestellen moet je maar afwachten wanneer het wordt geleverd. Dan liever via een betrouwbare webshop...

Geplaatst: 06 mei 2011 01:13
door rondje
De lokale fietsenmaker heeft ook niet altijd de spullen die jij wilt hebben. Vaak zijn zij ook gebonden aan een assortiment, en als zij het niet hebben is online bestellen vaak: sneller, goedkoper en eenvoudiger dan een x aantal fietsenmakers afgaan in de hoop dat zij het hebben. De grote/belangrijke dingen koop ik altijd in Nederland en meestal bij de plaatselijke fietsenmaker omdat je dan weet wat je kan verwachten, kleding koop ik ook altijd in een winkel omdat het passen toch wel fijn is. Maar dingen zoals buitenbandjes waarvan je eens in de zoveel tijd een voorraadje van insla is gewoon een stuk goedkoper om online te bestellen en die heb je dan meestal nog snel in huis ook.

Nu ben ik zelf nog niet zo handig dat ik een hele fiets zo in elkaar kan zetten, maar voor de mensen die het wel kunnen kan ik best begrijpen dat ze alles goedkoop van het internet afhalen. Het is maar net wat je kwaliteiten zijn en je budget is. Je huur ook geen loodgieter in als je zelf het probleem kan verhelpen, maar je koop goedkoop de onderdelen en repareer het zelf.

Ook vind ik dat fietsenzaken niet altijd evengoed met hun tijd mee gaan. Een website hebben is eigenlijk wel een must deze dagen, en een klein blogje of nieuws overzicht is ook geen overbodige luxe, zo kan hij makkelijker met zijn klanten communiceren (bijvoorbeeld als er aparte dagen zijn dat hij zijn winkel sluit). Dan heb je nog webshops, los van de tijd die je erin moet steken om je assortiment up-to-date te houden hoeft het niet veel werk te kosten en je verbreed je markt er ook nog mee (heel Nederland).

Geplaatst: 06 mei 2011 02:27
door gekke_henkie
één van de problemen is dat er veel marge op een fiets zit, Ik heb zelf mijn fiets in elkaar gezet (heb zelf een technische achtergrond, en vindt het ook erg leuk om te doen(en te weten waar ik mee bezig ben...)) voor 40% minder dan de kosten bij een locale FM. Die grote kostenpost is de meerwaarde van een FM niet waard. Ik heb volledige garantie op mijn frame, maar als hier een tekortkoming op zou zijn, zou ik met de aanschaf van een 2e frame nog steeds goedkoper zijn dan bij een FM. en dat gaat over de cervélo...

PS: ik kijk niet naar de markt, maar naar wat is het mooiste materiaal dat ik voor mijn duur verdiende centen krijg (je moet niet vergeten dat ook wij flink wat maanden moeten sparen om het geld bij elkaar te krijgen voor en dergelijke fiets)

Geplaatst: 06 mei 2011 08:03
door stillekracht
Over het algemeen zijn de producten bij iedereen het zelfde. Een Campa Record derailleur is een Campa Record derailleur.

Het gaat erom of de dealer in staat is om toegevoegde waarde kan leveren.

Ik koop mijn spullen al 25 jaar bij REUS wielersport, maar woon er inmiddels niet meer in de buurt. Hij weet echter met standaard producten toch toegevoegde waarde te leveren. Dat is niet bij elk onderdeel natuurlijk, maar de service, advies, gezelligheid etc is voor mij voldoende reden om het internet links te laten liggen. Daarnaast hanteert hij zeer acceptabele prijzen.

Is die toegevoegde waarde er niet dan bestel ik liever vanaf mijn PC en heb het dan de volgende dag in huis. Bij mij heeft de detailhandel het zelf in de hand!

Geplaatst: 06 mei 2011 08:28
door roos69
De vergelijking met een auto, of vlees is natuurlijk wat vreemd. Met een auto is het fijn als je er mee terug kan gaan als er iets mee is. Niet iedereen is automonteur. En eten koopt vrijwel iedereen in de buurt in de winkel waar het niet te duur is. Ik ga daar ook niet voor naar de slager, maar koop het in de supermarkt.

Losse onderdelen voor de fiets koop ik daar waar ze scherp geprijsd zijn en snel kunnen leveren.
Als dat over de grens is koop ik het daar.
Als ik het hier in de buurt in de winkel koop dan ben ik een dief van mijn eigen portomonnee. De dichtbijzijnde FM rekend de adviesprijzen en dat kan echt niet meer in deze tijd. Alleen als hij uitstekende service zou verlenen (en dat doet hij niet) zou ik daar wel iets meer voor willen betalen, maar echt geen adviesprijzen.
Met even rondsnuffelen vind je precies hetzelfde voor vaak 25 tot soms wel 50% goedkoper. Alle duurdere dingen of iets waar ik niet echt haast mee heb koop ik online.
Daar komt ook nog bij dat als ik iets specifieks zoek en ik er het halve land voor moet afbellen of allerlei winkels af moet lopen dat ik daar helemaal geen zin in heb.
Vanachter de computer kan je het heel snel vinden en dan komen ze het ook nog thuis brengen.

Als je weet wat je nodig hebt is het even online kijken waar ze het hebben voor de scherpste prijs (stuk of 5 standaard webwinkels in mijn favorieten) en dat is vaak bij de oosterburen.

Het prijsverschil is gewoon té groot.

Het enig wat ik echt lokaal koop is een gewone stadsfiets en kleine dingetjes die ik acuut nodig heb.

Geplaatst: 06 mei 2011 08:47
door rob74
Ik zie niet in waarom ik de Nederlandse fietsbranche meer zou moeten stimuleren. Waarom zou ik een Jan Janssen kopen? Die frames en onderdelen worden ook in het verre oosten gemaakt. Waarom zou ik bij een Nederlands FM winkelen als ik bij een internetshop veeeel meer keuze heb en ook goedkoper uit ben?

Ik denk eerder dat fietsbranche zich een andere vraag moet stellen. Welke diensten kunnen zij bieden die interessant zijn voor de markt. Ik moet als klant niet gepusht worden om bij een lokalen FM iets te kopen. De FM moet zijn best doen om juist die diensten aan te leveren waar consumenten op zitten te wachten.

Ik heb geen interesse in een kleine FM met weinig en dure producten op de schappen. Ik heb veel liever een FM die veel keus heeft (hoeft niet op voorraad), producten tegen internetprijzen verkoopt EN goede service biedt. Dat laatste zit hem in kennis van producten, goed advies en montage van producten. Ik betaal graag een uurloon ban 40 euro aan een FM voor goed geleverde diensten. Maar ik weiger om de hoofdprijs voor onderdelen te betalen.

Geplaatst: 06 mei 2011 08:55
door roos69
Ik ben ook te vaak naar een speciaal zaak gegaan voor niks:

Fizik specialist voor een Arione TRI2 zadel
-> nee, die hebben we niet, daar is geen vraag naar. Maar we hebben wel:...
Daarvoor ga ik niet naar een speciaalzaak, daar verwacht ik dat ze van ieder type iets hebben zodat je het kan bekijken.

Campa speciaalzaak voor een sluitring voor mijn 11 speed cassette
-> 11 speed? Da's deze
- Ik: nee, deze is 10 speed, dat staat er op.
-> Ooh? andere hebben we niet, alleen deze, maar deze past ook hoor.
- ik: Nee deze past niet, 11 speed is echt anders.
FM: (geirriteerd), nou dan koop je hem toch niet!
- zucht...weer voor niks naar een 'specialist', en die zitten nooit echt in de buurt.

Als je dat een paar keer overkomt, bestel je online.