Carbon voorvork bladert af?
Beste hobby vrienden,
Mijn carbon voorvork begint af te bladeren. Ik weet eerlijk gezegd niet ik dit aan te danken heb. Is het gevaarlijk, wordt voorvork weet en maak ik een kans op frontaal te vallen omdat carbon aangetast kan zijn? Is het te repareren?
Wat kan ik eraan doen? Kan ik het verven/spuiten?
Kunnen jullie me verder helpen?
Ulx
Mijn carbon voorvork begint af te bladeren. Ik weet eerlijk gezegd niet ik dit aan te danken heb. Is het gevaarlijk, wordt voorvork weet en maak ik een kans op frontaal te vallen omdat carbon aangetast kan zijn? Is het te repareren?
Wat kan ik eraan doen? Kan ik het verven/spuiten?
Kunnen jullie me verder helpen?
Ulx
Laatst gewijzigd door Ulx op 25 mar 2018 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
De vorkkroon is bij wat goedkopere carbon vorken vaak van aluminium. De carbon vorkpoten zitten dan op de aluminium vorkkroon gelijmd. Echt kwaad kan het op dit punt denk ik niet. Maar als er eenmaal wat corrosie op zit, probeer het dan nog maar eens helemaal netjes ter krijgen. Als je het alleen een beetje bijwerkt heb je grote kans dat het op korte termijn weer terugkomt. Lijkt ook wel of de vork met een adapter gemonteerd is (1 inch vork op 1 1/8 balhoofdbuis?). Zie ik daar rinus bon kudelstaart ? Als je daar in de buurt woont en een niet te duur aluminium frame en nieuwe carbon vork wilt kun je eventueel een PB sturen. Als de maat klopt heb ik voor Eur 175 een echt zo goed als nieuwe set voor je. Blauw/grijs metallic frame met carbon vork. (De kleur is iets anders uitgepakt als verwacht bij bestelling en mijn vrouw wil als het kan toch liever een andere kleur. Daarom beschikbaar)
Als het uiterlijk je niet uitmaakt kun je waarschijnlijk ook met je huidige frame en vork nog wel een tijdje fietsen. Maar zoals door jandb opgemerkt ziet je balhoofd er ook niet helemaal lekker meer uit en op het frame is ook corrosie te zien.
Als het uiterlijk je niet uitmaakt kun je waarschijnlijk ook met je huidige frame en vork nog wel een tijdje fietsen. Maar zoals door jandb opgemerkt ziet je balhoofd er ook niet helemaal lekker meer uit en op het frame is ook corrosie te zien.
Er zitten blaasjes onder je blauwe lak. Je onderste balhoofdlager is verroest. De lak is van je alu voorvork afgebladderd en je alu ligt nu bloot en is al aan het corroderen.
Je mag een nieuwe fiets uitzoeken of veel aan onderhoud uitgeven
Je mag een nieuwe fiets uitzoeken of veel aan onderhoud uitgeven
Hoi bij mij precies het zelfde, carbon laagje er af geschuurd en met een spuitbus verf van de Action bij gespotenUlx schreef: ↑19 sep 2017 12:27 Beste hobby vrienden,
Mijn carbon voorvork begint af te bladeren. Ik weet eerlijk gezegd niet ik dit aan te danken heb. Is het gevaarlijk, wordt voorvork weet en maak ik een kans op frontaal te vallen omdat carbon aangetast kan zijn? Is het te repareren?
Wat kan ik eraan doen? Kan ik het verven/spuiten?
Kunnen jullie me verder helpen?
Ulx
Hmm volgens mij is het zoals zoals JSPARIE het ook zegt carbon en aliminium combinatie. Als ik onderin tik heb ik een ander soort geluid (holler) dan bovenin
Ik had het denk ik opschuren en dan een anti-roest primer erop doen en zwart spuiten.
Wat betreft frame, ik denk ik erover na om het misschien ook in 1x mee te nemen.
Ik had het denk ik opschuren en dan een anti-roest primer erop doen en zwart spuiten.
Wat betreft frame, ik denk ik erover na om het misschien ook in 1x mee te nemen.
Laatst gewijzigd door Ulx op 25 mar 2018 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Even de foto vergroot.
Deze fiets lijkt mij rijp om een tweede/derde of nog later leven te beginnen als stations-/studentenfiets.
Totaal verroest onderste balhoofdlager.
Dit lager sluit ook nog eens niet goed aan bij het frame en vork, Is dit wel een passend lager?
Gecorrodeerde balhoofdbuis.
Gecorrodeerde vorkbuis, hoe zit het dan met de verlijming van het carbon in deze alu vorkkroon?
Gecorrodeerde versnellingskabel nokken
Als ik TS was ging ik in op het aanbod van jsparie of keek ik uit naar een andere fiets.
Heel soms is een frame/fiets echt aan vervanging toe en ik vrees dat dat bij deze fiets aan de orde is.
Deze fiets lijkt mij rijp om een tweede/derde of nog later leven te beginnen als stations-/studentenfiets.
Totaal verroest onderste balhoofdlager.
Dit lager sluit ook nog eens niet goed aan bij het frame en vork, Is dit wel een passend lager?
Gecorrodeerde balhoofdbuis.
Gecorrodeerde vorkbuis, hoe zit het dan met de verlijming van het carbon in deze alu vorkkroon?
Gecorrodeerde versnellingskabel nokken
Als ik TS was ging ik in op het aanbod van jsparie of keek ik uit naar een andere fiets.
Heel soms is een frame/fiets echt aan vervanging toe en ik vrees dat dat bij deze fiets aan de orde is.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
ja dat heet anodiseren en lukt enkel onder geconditioneerde omstandigheden. In de echte wereld gaat aluminium van verweren naar verpulveren en zul je aluminium of af moeten dekken of regelmatig polijsten. Staat roest en sommige soorten kunnen inderdaad een duurzame toplaag vormen helaas is CorTen staal niet echt gebruikelijk voor fietsframes
Met aluminium onganodiseerd direct blootgesteld aan de lucht gebeurt ook niet veel, maar onder lak heerst een zuurstofarme omgeving en daar gaat het wel corroderen omdat het regelmatige oxidehuidje niet gevormd wordt.
Berucht zijn in dit verband doorgecorrodeerde alu sturen waar het onder het stuurlint ook zo lekker kan gaan.
Berucht zijn in dit verband doorgecorrodeerde alu sturen waar het onder het stuurlint ook zo lekker kan gaan.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig