Training vragen
-
- Forum-lid
Ik heb in vakanties dat ik soms 3 dagen achter elkaar wil fietsen. De vorige keer had ik de 3e dag dat ik snel verzuurde. Ik neem aan dat ik niet goed genoeg hersteld ben van de vorige 2 dagen.
Laatst heb ik met een hogere snelheid dan gebruikelijk gefietst met een zwaardere versnelling, hier heb ik 2 dagen spierpijn van gehad. Ik ben van plan een paar dagen achter elkaar te fietsen waarvan 1 dag een langere afstand met wat heuveltjes er in. Ik ben alleen bang dat de dag na mijn heuveltjes rit niets wordt.
Hoe kan ik dit voorkomen? Kan ik een dag echt op mijn max zitten en dan de volgende dag weer goed rijden? Of is het aan te raden om beide dagen wat rustiger te fietsen (heb het niet over een recovery ride met rustig fietsen).
Zijn er eigenlijk trainingsschema's voor 3 dagen achter elkaar?
Misschien handig om te vertellen, ik ben 34, dit is het 2e seizoen dat ik fiets, fiets met een hartslag meter en cadans meter.
Laatst heb ik met een hogere snelheid dan gebruikelijk gefietst met een zwaardere versnelling, hier heb ik 2 dagen spierpijn van gehad. Ik ben van plan een paar dagen achter elkaar te fietsen waarvan 1 dag een langere afstand met wat heuveltjes er in. Ik ben alleen bang dat de dag na mijn heuveltjes rit niets wordt.
Hoe kan ik dit voorkomen? Kan ik een dag echt op mijn max zitten en dan de volgende dag weer goed rijden? Of is het aan te raden om beide dagen wat rustiger te fietsen (heb het niet over een recovery ride met rustig fietsen).
Zijn er eigenlijk trainingsschema's voor 3 dagen achter elkaar?
Misschien handig om te vertellen, ik ben 34, dit is het 2e seizoen dat ik fiets, fiets met een hartslag meter en cadans meter.
Herstelvermogen is deels aangeboren (talent) en deels trainbaar. Als je regelmatig dagen achter elkaar fietst dan zul je merken dat je ook sneller herstelt. Dit zie je bijv. veel bij woon-werk fietsers.
Ook is het zo dat mensen die beter getraind zijn, over het algemeen beter dagen op rij kunnen fietsen, ook als ze dat nooit specifiek trainen.
Als je 3 dagen op rij fietst dan is vermoeidheid op dag 3 nooit helemaal uit te sluiten. Acceptatie is dus een belangrijk onderdeel!
Wat je daarnaast kan doen is
- meest intensieve rit als laatste
- heel goed uitfietsen na iedere rit (d.w.z. de benen op een hoog rpm laten draaien met zo goed als geen weerstand)
- herstelvoeding gebruiken (chocolademelk bijvoorbeeld, op een dure herstelshake)
Verder is het wel van belang je hartslaggegevens goed te duiden. Eén van de nadelen van trainen op hartslag is dat hartslag enorm wordt beïnvloed door vermoeidheid. Je hartslaggegevens op dag 2 en 3 zijn dus totaal niet te vergelijken met dag 1 en 2 (en dat moet je dus ook niet willen).
Ook is het zo dat mensen die beter getraind zijn, over het algemeen beter dagen op rij kunnen fietsen, ook als ze dat nooit specifiek trainen.
Als je 3 dagen op rij fietst dan is vermoeidheid op dag 3 nooit helemaal uit te sluiten. Acceptatie is dus een belangrijk onderdeel!
Wat je daarnaast kan doen is
- meest intensieve rit als laatste
- heel goed uitfietsen na iedere rit (d.w.z. de benen op een hoog rpm laten draaien met zo goed als geen weerstand)
- herstelvoeding gebruiken (chocolademelk bijvoorbeeld, op een dure herstelshake)
Verder is het wel van belang je hartslaggegevens goed te duiden. Eén van de nadelen van trainen op hartslag is dat hartslag enorm wordt beïnvloed door vermoeidheid. Je hartslaggegevens op dag 2 en 3 zijn dus totaal niet te vergelijken met dag 1 en 2 (en dat moet je dus ook niet willen).
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Belangrijkste is gewoon dat je je de 1e 2 dagen niet over de kop rijdt. Als je die 1e dagen op ieder heuveltje vol de verzuring in gaat, dan ben je die 3e dag niets meer waard.
Als het langere klimmen zijn, probeer in ieder geval onder je omslagpunt te blijven, als het even kan zelfs 10 slagen.
Als het langere klimmen zijn, probeer in ieder geval onder je omslagpunt te blijven, als het even kan zelfs 10 slagen.
Wellicht niet van toepassing op TS maar doet mij i.i.g. met goed gevoel terugdenken aan afgelopen weekend in Mallorca:
Tevens is het van invloed wat je de verder aan activiteiten op dag 1 en 2 onderneemt. Na het fietsen in een Ierse pub hangen ga je ook voelen op dag 3. Maar gelukkig is ook dit trainbaar!
Hartslag op dag 3 zei mij ook niets meer.
Tevens is het van invloed wat je de verder aan activiteiten op dag 1 en 2 onderneemt. Na het fietsen in een Ierse pub hangen ga je ook voelen op dag 3. Maar gelukkig is ook dit trainbaar!
Hartslag op dag 3 zei mij ook niets meer.
-
- Forum-lid
Heb je die in Nederland dan? Nederland is hartstikke vlak op Limburg na.amclassic-fan schreef: ↑20 sep 2017 14:25 Als het langere klimmen zijn, probeer in ieder geval onder je omslagpunt te blijven, als het even kan zelfs 10 slagen.
Eerlijk gezegd heb ik mijn omslagpunt nog nooit getest. De hoogste hartslag die ik ooit heb gemeten was 182. Sinds dat ik mijn hartslagmeter heb, heb ik wel geleerd bij welke hartslag ik comfortabel fiets en wat ik ook wel een tijdje kan volhouden. Ik weet wel zo'n beetje waar mijn grenzen liggen.
Dacht dat leeftijd ook meespeelde qua herstel vermogen. Ik fiets regelmatig naar mijn werk, maar dat is dan 2 a 3 keer per week bij droog weer.havana schreef: ↑20 sep 2017 13:23 Herstelvermogen is deels aangeboren (talent) en deels trainbaar. Als je regelmatig dagen achter elkaar fietst dan zul je merken dat je ook sneller herstelt. Dit zie je bijv. veel bij woon-werk fietsers.
Het is mijn 2e seizoen sinds ik ben begonnen en denk dat ik wel redelijk getraind ben, maar heb geen idee waar mijn max ligt aangezien ik nog steeds verbeter.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid
Vakantie kan ook thuis zijn en dagelijks vanaf huis fietsen.
Intensief is nogal breed en kan persoon verschillen
Intensief is nogal breed en kan persoon verschillen
De volhouder wint (uit eigen ervaring). In 1989 sprong, ik na 23 jaar niet gefietst te hebben, terug op de racefiets Ik reed toen 6 weken dagelijks hetzelfde traject, ik denk +-55km, ik gaf wel telkens het volle pont en was totaal uitgeput bij het einde van de rit. De 5 eerste weken was het resultaat dag om dag een goede - en minder goede rit. Doch de laatste week kon ik elke dag alles geven tot totale uitputting
-
- Forum-lid
Ik heb het nu maar anders opgebouwd, 2 dagen fietsen, dagje rust en weer 2 dagen fietsen.
Heb gisteren wel de pech gehad van een lekke band, het heeft me 2 uur ofzo gekost voordat ik weer verder kon, want ik kreeg de buitenband er niet meer op, met hulp van een andere wielrenner is het me uiteindelijk wel gelukt, alleen toen ik weer mijn weg kon vervolgen was ik aardig opgebrand.
Heb gisteren wel de pech gehad van een lekke band, het heeft me 2 uur ofzo gekost voordat ik weer verder kon, want ik kreeg de buitenband er niet meer op, met hulp van een andere wielrenner is het me uiteindelijk wel gelukt, alleen toen ik weer mijn weg kon vervolgen was ik aardig opgebrand.
Hebben geen last van bij weinig slaap en veel werken gewoon rust pakken of herstel training.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.