Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Beginnersoutfit

michaeldaerden
Forum-lid

michaeldaerden 26 sep 2017 19:42

Hallo,

Ik start vanaf volgende week (als Canyon op tijd levert) met een racefiets. Na jaren lange afstanden te hebben gelopen heeft mijn lichaam blijkbaar nood aan iets anders want ik sukkel van de ene blessure in de andere.

Nu vraag ik me af welke basis outfit ik mij moet aanschaffen. Het is uiteraard niet de beste periode om te beginnen fietsen, maar anderzijds vond ik lopen in de winter minstens zo leuk als lopen in de zomer. Ik zou fietsen op de weg willen combineren met fietsen op rollen als het buiten te glad/nat is.

Ik dacht nu aan:
- gewone broek en trui met korte mouwen voor binnen en in de zomer
- thermal broek en trui met lange mouwen (eventueel met arm en been verwarmers) of lange broek en jasje met lange mouwen om over de trui met korte mouwen te doen

Ik vraag mij af wat (in combinatie met een lange mouwen baselayer) het beste is, lange broek of beenverwarmers.

Met andere woorden. Wat heb je nodig om de winter door te komen ;-)

Alle tips welkom.

bever
Forum-lid

bever 26 sep 2017 19:43

Helm !

RKN
Forum-lid

RKN 26 sep 2017 19:54

Beenwarmers zijn handig bij dagen waar ze in de loop van de dag uit kunnen. Die dagen hebben we bijna gehad, en als je net begint zul je denk ik toch niet gelijk hele grote tochten maken (lange broek dus handiger)

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 26 sep 2017 22:09

Overschoenen wil je vast ook hebben; en een paar handschoenen.

michaeldaerden
Forum-lid

michaeldaerden 26 sep 2017 22:11

Ik heb mijn vraag misschien wat verkeerd gesteld. Ik vroeg me vooral af wat je van kleding nodig hebt. Korte broek met verwarmers of eerder lange broek, baselayers, extra jasjes ...

Een helm, handschoenen, ... is uiteraard ook nodig.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 26 sep 2017 22:27

-Kort shirt
-Lang shirt
-Korte broek
-Lange broek (mag zonder zeem, je kunt je korte broek eronder doen
-Arm- en beenstukken
-Handschoenen dikke en wat dunnere
-Helmmuts
-Buff o.i.d om je nek warm te houden
-Jack
-Thermo ondershirt (maar een beetje hardloper heeft die al)
-Overschoenen (en/of een apart setje winterschoenen, dat is veruit het fijnste)
-Fietsbril (imho essentieel bij koude wind!)
-Regenjack

Sowieso niet teveel bezuinigen op kleding. Zeker een goede zeem in je broek maakt veel verschil. Als je veel zweet is het ademend vermogen van winterkleding ook erg belangrijk en dan ben je ook wat meer geld kwijt.

Veel beginners maken imho de fout dat ze teveel naar de fiets kijken en te weinig naar de accessoires. Een juist afgestelde fiets, een broek met fijne zeem, schoenen die goed zitten en stijf genoeg zijn, kleding waarin je het niet te koud of te warm hebt, een helm die prettig op je kop staat, een zadel dat bij je past en het juiste stuur en stuurlint geven veel meer fietsplezier dan een fiets die een paar ons minder weegt, een interessant merkje of een wat stijver wielsetje.
Campagnolo Ultra Dork

Aspide83
Forum-lid

Aspide83 27 sep 2017 08:54

Wil je wat bezuinigen aan het begin, dan is het voor mij achteraf gezien (ik heb fouten gemaakt in begin) te behalen in:
- het shirt met korte mouwen hoeft geen duur merk te zijn
- arm en beenstukken, geen duur merk (wel passen)
- fietsbril, geen duur merk

Verder wil ik benadrukken dat je op je broek met zeem niet moet bezuinigen, een goed zeem helpt echt.
En verder de wil ik echt adviseren om de tijd te nemen met aanschaf kleding, blijf rondkijken voor aanbiedingen, scheelt echt honderden euro's.

michaeldaerden
Forum-lid

michaeldaerden 27 sep 2017 10:14

Je kan inderdaad wel wat uitsparen door aanbiedingen af te wachten, zeker online. Voor de broek ga ik zeker niet op budget kijken. Ik heb er al verschillende gepast en denk dat ik voor een Rapha Classic (of Core) short zal gaan, alhoewel La Passione ook een fijne fit had.

Heeft er iemand ervaring met Fizik schoenen?

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 28 sep 2017 11:06

Kleding in laagjes. Koop in het begin de eerste levensbehoeftes: schoenen, wielerbroek met zeem, wielershirt, helm, handschoenen. Als onderlagen kun je je hardloopkleding gebruiken. Wat je verder nodig hebt, kom je waarschijnlijk in de praktijk wel tegen

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 28 sep 2017 11:17

Onderkleding en hardloop bovenkleding heb je al voor de winter?
Dan zou ik eerst eens een goede set zomerkleding aanschaffen. Korte broek met weer die goede zeem en shirt met korte mouw.
Verder de handschoenen, want hardloophandschoenen houden meestal niet lekker vast aan het stuur.
Dan kom je voor een eerste winter periode al een heel eind, en verder ben ik het met nee_nee eens. Aanschaffen wat je op dat moment mist, en zo rustig uitbreiden.

michaeldaerden
Forum-lid

michaeldaerden 28 sep 2017 12:14

Bedankt voor alle info. Heb vergemakkelijkt mijn beslissingen een stuk. Vanavond nog een paar online bestellingen doen zodat ik alles goed kan passen. Ik kom nu ongeveer op dit uit.

Schoenen:
Shimano is te breed voor mij. De 46 is te krap en de 47 te los. Verschoot trouwens van die maten want mijn loopschoenen zijn altijd Nike 46 geweest, en dat is zelfs al een maat groter dan mijn normale schoenen. De Btwin in 46 krijg ik zelfs niet aan. Ik heb nu een paar Fizik schoenen besteld in 46 en 46,5. Misschien nog iemand tips voor smalle schoenen? Hoe valt Giro?

Helm:
Hiervoor ga ik nog langs een speciaalzaak om de juiste fit te vinden. Van mijn snowboardhelm herinner ik mij dat dat niet evident is.

Kleding:
Ik ga starten met een gewone (zomer)short in combinatie met een trui met lange of korte mouw. Ik ga zo'n bundle van Rapha bestellen Core of Classic. Ik twijfel alleen nog of ik de trui met lange mouw veel zou gebruiken. Misschien dat ik dan eerder een jasje zou aandoen.

Warmte:
In de winter ga ik de combinatie met al mijn loopspullen eerst eens proberen. Een tight over mijn koersbroek, regenjasje, fleece, truien met lange mouw. Ik heb behoorlijk wat spullen en was al gewend om vooral met laagjes op te bouwen. Natuurlijk vang je wel veel meer wind op de fiets maar wil ook niet ineens dure winterspullen kopen. Handschoenen en overschoenen ga ik van een goedkoop merk nemen om de winter door te komen. Eens ik met fietsen bezig ben zal ik wel snel merken wat mij het best bevalt en kan ik nog nieuwe spullen kopen voor de zomer.

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 28 sep 2017 12:21

Sidi heeft de naam voor smalle voetjes te zijn. Specialized bevalt me - in die zin - ook goed

Plaats reactie