Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wiel nog geschikt of rijp voor de sloop

muse12
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jul 2014 09:09

muse12 28 sep 2017 20:40

Hallo allen,

In de toekomst wil ik voor mijzelf een paar wielsetjes bouwen. Niet omdat de kosten te drukken maar gewoon om het te kunnen en ik graag aan de fiets knutsel. Echter eerst maar eens paar keer een oud setje gebruikte wielen uit elkaar halen en opnieuw vlechten en opbouwen dacht ik zo.

Zo heb ik een oud setje wielen gevonden welke ik gebruikte tijdens veldritwedstrijden. Om maar makkelijk te beginnen ben ik begonnen met het richten van het voorwiel. Inmiddels heb ik het wiel met de centreerboog gecentreerd en het wiel gericht. Dit richten viel nog best wel tegen, met name om de hoogteslagen er uit te krijgen maar het wiel oogt nu keurig recht in de richter.

Nu heb ik ook met de Parktool TM-1 spanningsmeter de spanningen gemeten en vastgelegd in de online tool van Parktool. Hieruit volgt de volgende uitslag.

Afbeelding

Als ik het youtube filmpje van de WTA-tool van Parktool bekijk zegt men bij Parktool dat de wiel wel recht is maar toch eigenlijk niet helemaal oké. Erop fietsen lijkt dus geen probleem maar de vraag is of een dergelijk wiel wel geschikt is om mee te leren wielrichten en wielbouwen of kan ik beter een goedkope velg en naaf kopen en aan de hand van een nieuwe set oefenen?

Kryghyzh0
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 jan 2017 15:04

Kryghyzh0 29 sep 2017 09:49

Dat komt omdat je de spanning niet helemaal goed gebalanceerd hebt. Wat je idealiter moet doen is meerdere iteraties spanning balanceren/zorgen dat het wiel recht is.

In dit geval kan je bijv. aan de linker kant spaak 7 iets los draaien en 8 iets aandraaien. Zelfde voor 9 en 8. Vervolgens kan je hetzelfde doen aan de rechterkant van het wiel. Zodra het wiel qua spanning redelijk gelijk is check je weer of het wiel nog recht is en werk je daaraan. Zodra het wiel dan recht is check je weer de spanning etc...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 sep 2017 11:53

Met dat wiel kan je gewoon rijden.
Waarschijnlijk blijft het niet perfect lopen en moet je na een paar ritjes weer richten, maar dat is nuttige oefening.
Echte problemen zijn niet te verwachten.
Sloop je hem uit elkaar en bouw je hem nieuw op, dan wordt het misschien beter, maar waarschijnlijk niet, zie het als oefenmateriaal.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie