Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Waar kies ik voor?

Fietsbroeder
Forum-lid

Fietsbroeder 01 okt 2017 18:42

Ik ben op zoek naar nieuwe racefiets. Momenteel heb ik een Scott CR1 (10 jaar oud).
Ik fiets ongeveer 15.000km per jaar fiets veel in Zuidlimburg en Ardennen.
Mijn budget is ongeveer € 7.000. Dit is enerzijds een luxe en anderzijds een probleem want ik weet niet wat ik moet kiezen. Ik kan Scott Addict Premium model 2017 ( schijfremmen en electronisch schakelen) kopen maar weet niet of dit een juiste keuze is.
Ik heb ook ervaring Trekfiets (ook ouder model) .
Is er iemand die iets kan zeggen over de Addict Premium, of me verder kan helpen om een juiste keuze te maken? Ik zou hier dankbaar voor zijn.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 01 okt 2017 19:04

Koop gewoon wat je mooi vindt en waar je goed op past qua geo. In deze prijsklasse worden geen slechte fietsen verkocht. Of schijfremmen een meerwaarde zijn moet iedereen voor zichzelf bepalen,.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 01 okt 2017 19:08

Wat wil je horen? Dat de Scott een hele goede keuze is? Ja hoor, de Scott is een fantastische fiets waar je absoluut heel veel plezier aan zult beleven.
Maar dat geld ook voor elk ander merk in dat budget.
Laat je eens goed opmeten, met de wensen die je hebt en kijk dan welk merk en model daar het beste bij aansluit. Indien je dat weet, dan is het alleen nog kiezen welke fiets je het mooiste vind.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 01 okt 2017 20:06

Waarom zou je je in hemelsnaam laten opmeten als je het al 150.000km op dezelfde fiets uithoudt? Als dat allemaal probleemloos gaat dan zou ik gewoon naar een fiets op zoek gaan die deze geometrie een heel eind benadert.

Als je nu een fiets van 7000 euro met schijfremmen koopt dan weegt hij waarschijnlijk hetzelfde als je oude fiets en is hij een klein beetje stijver. Ook heb je dan 11 kransjes achter en win je wat gemak bij schakelen en remmen. Sneller stilstaan zal er niet bij zijn met schijven en Di2 is ook vooral een leuke gimmick maar sneller ga je er niet van. Is je dat 7000 euro waard als je niet eens echt weet wat je wilt? Als je zoveel gaat uitgeven moet je dat doen aan de fiets waar je verliefd bent en die ook perfect past.
Campagnolo Ultra Dork

gene
Forum-lid

gene 01 okt 2017 22:24

Ik zou dat budget (7000) even naar de achtergrond verplaatsen en eerst uitmaken wat ik echt wil. Belangrijk uitgangspunt is de geometrie. Koop wat je mooi vindt maar een fiets van 7000 is niet noodzakelijk beter dan een van pakweg 4000.(en zelfs minder)

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 01 okt 2017 23:01

En waarom geen Focus Izalco Max?
VOORVORK Izalco MAX Disc, 12 x 100 mm thru axle, R.A.T, carbon
MATEN XS,M,XL,S,XXL,L,XXS
STUUR EASTON EC90 AERO EASTON 31,8 400,EASTON EC90 AERO EASTON 31,8 420,EASTON EC90 AERO EASTON 31,8 440
ZADEL SCRATCH
ZADELPEN BBB BSP131 BBB-D, 27,2x 340 mm, NEIN
STUURPEN Easton EA90
BANDEN Continental Grand Prix SL, 25-622
REM/SCHAKEL UNIT SRAM Red eTap
REMMEN SRAM Red
CRANCK SRAM Red
ACHTER-DERAILLEUR SRAM Red eTAP
OVERBRENGINGS VERHOUDING voor: 52/36 achter: 11-28
WIELEN SRAM ZIPP302 622/17 DISC CENTER Front:STECK12 100 Rear:STECK12 142
KETTING SRAM RED22
HEADSET 1-1/8", tapered, IS 47/33
VOOR-DERAILLEUR SRAM RED RED E-TAP
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 02 okt 2017 07:36

Gewoon die Addict nemen!
Is de opvolger van je CR1 en heeft dezelfde geometrie, kan je dus geen buil aan vallen.
Erg licht frame, prima allround fiets hoewel ie als klimfiets in de markt gezet wordt.
Blijft een fiets die je niet zo vaak ziet tussen alle Canyons en Cubes van tegenwoordig.
Perfecte fiets voor je! :like:

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 02 okt 2017 08:02

As ie licht moet zijn, de Trek Emonda disc komt ergens in de buurt van de 7kg uit. Ik denk niet dat je veel lichter gaat vinden als het schijven moeten zijn.

(persoonlijk vind ik schijven en DI2 een must. Voor mij bied dit echt veel meerwaarde)
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 02 okt 2017 10:07

Ernie C. schreef: 01 okt 2017 20:06 Waarom zou je je in hemelsnaam laten opmeten als je het al 150.000km op dezelfde fiets uithoudt? Als dat allemaal probleemloos gaat dan zou ik gewoon naar een fiets op zoek gaan die deze geometrie een heel eind benadert.
Dit zijn aannames aan de hand van een onvolledige uitleg van TS.
Als ik van mijn persoonlijke verhaal uitga, dan heb ik nu andere wensen met betrekking tot een fiets dan 10 jaar geleden, wellicht TS ook. Wie weet reed hij 10 jaar geleden maar 2000km, of heeft hij de fiets vorig jaar 2e hands gekocht. Ik ken de persoon niet, dus weet ik dat niet, net zo min als dat ik niet weet of hij probleemloos op de fiets zit.
Opmeten is dus altijd een veilig uitgangspunt bij de zoektocht naar een nieuwe fiets wanneer je de persoon niet kent.

Fietsbroeder
Forum-lid

Fietsbroeder 02 okt 2017 10:38

Beste forumleden, bedankt voor jullie reacties tot zover. Uit jullie reacties begrijp ik dat her en der wat meer info nodig zou zijn, vandaar hieronder meer info over mezelf.
Ik rijd zelf al 10 jaar naar volle tevredenheid op de Scott CR1. Ongeveer 2 jaar geleden heb ik deze nog "opgepimpt" met shimano 11-groep. Eveneens 2 jaar geleden heb ik een volledige fietsmeting laten doen en de fiets hierop af laten stellen. Gezien mijn leeftijd > 55jr heb ik mijn houding op de fiets iets aan moeten passen hetgeen prima bevalt. In het verleden heb ik altijd 2 fietsen gehad, namelijk een Trek voor slecht weer en de Scott voor de lange ritten en de toertoechten in ZuidLimburg en Belgie. De Trek ( 15 jaar oud) had zijn beste tijd gehad en heb ik verkocht Scott CR1 zal nu de taak van de Trek over gaan nemen.
Ik ben me er volledig van bewust dat dit een luxeprobleem is maar ik kom er alleen niet meer uit met de hoeveelheid aan merken en types van de fietsen.
Vandaar dat ik blij ben met jullie reacties.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 okt 2017 11:58

Je zou je huidige fietsafstelling moeten nagaan, om tot een gewenste geometrie te komen (stack en reach als belangrijkste parameters). Aangenomen dat je voor dit geld een fiets wilt hebben die gewoon goed past zonder extremen in zadelhoogte/stand, spacers onder je stuurpen of extreme stuurpen oplossingen. waarschijnlijk zul je niet meer dieper gaan zitten de komende jaren dus mag het wel uitkomen op een frame zonder of met minimale spacers.

Daarna lekker op google, pinterest, bij de grote/betere fietsenzaken, of op een fietsbeurs, kijken naar wat je er mooi uit vindt zien. Ook weer, met dit budget, moet de fiets jou gewoon bekoren.

Waarschijnlijk kom je dan op een lijstje fietsen (of frames) uit, waar je de geometrie van kunt checken. En zo een shortlist kunt komen van mooie fietsen die jou goed passen. Misschien zitten daar fietsen bij van "slechts" 4.000 euro, misschien ook wel van 8.000 euro. Dat maakt niet uit, eerst vorm (passend) en uiterlijk. Dan kijken naar de afmontage en wielen binnen je budget en eventuele levertijden/kortingen/service etc. Als gewicht belangrijk is, zet je die er nog even bij, bij frame + afmontage, binnen jouw budget. Wellicht dat dan de nr 2 van de shortlist net naar de nummer 1 positie schuift voor jou.

Als je scott zo goed bevalt, is de opvolger daarvan natuurlijk de eerste suspect. Maar, afhankelijk van smaak, hebben alle grote merken wel een fiets in die prijs range die sowieso goed gaat zijn. Apex, Scott, Cannondale, Bianchi, Kuota, Ridley, Canyon, Rose, BMC, Trek.. tja, je vindt overal wel iets.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

MarcFaFo
Forum-lid

Gebruikersavatar MarcFaFo 06 okt 2017 17:33

MarkVeenstra schreef: 02 okt 2017 11:58 Apex, Scott, Cannondale, Bianchi, Kuota, Ridley, Canyon, Rose, BMC, Trek.. tja, je vindt overal wel iets.
Cervelo R Serie, De Rosa King, Pinarello GAN RS etc
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Plaats reactie