Pagina 1 van 1
carbon wielen lakken met poederlak
Geplaatst: 05 mei 2011 19:26
door the_coereur
Dag
Ik heb de stickers van mijn carbon tubewielen gewreven en deze moeten nu natuurlijk een nieuwe lak laag hebben. Ik heb de mogelijkheid om dit te doen met poederlak. Nu vraag ik mij echter af of mijn carbon wielen -+ 30 min in de oven mogen op -+ 168 graden.
Alvast bedankt
angelo
Geplaatst: 05 mei 2011 19:34
door japiecarbon
Nee, poedercoaten can niet met carbon!
Geplaatst: 05 mei 2011 19:47
door daniel1975
Gewoon blanke lak. Dan krijg je de mooie glanzende carbonstructuur te zien op je wielen.
Geplaatst: 05 mei 2011 19:57
door the_coereur
Ok bedankt voor de vlugge reacties.
dacht wel dat het niet zou mogen maar ik was niet zeker.
Angelo
Geplaatst: 05 mei 2011 20:07
door sharkman113
Heeft niets met mogen te maken, poedercoaten kan enkel met metalen omdat deze het procede met elektriciteit mogelijk maken en carbon niet.
Natlak kan en ook daar heb je weer meerdere mogelijkheden in waarbij de enige echt houdbare versie een 2 k lak is.
Geplaatst: 05 mei 2011 20:10
door amclassic-fan
En je wielen om 168 graden in de oven doen is nu ook niet bepaald aan te raden, dan komen ze er gesmolten uit.
Geplaatst: 06 mei 2011 00:41
door tati
idd, volgens mij (zo uit mijn blote hoofd) wordt carbon gebakken bij zo'n 70 graden.
Geplaatst: 06 mei 2011 00:43
door foosho
70 maar? Moet je dan ook al uitkijken als je fiets in de auto in de zon staat?
Geplaatst: 06 mei 2011 14:37
door surfzeeuw
Amclassic-fan schreef:En je wielen om 168 graden in de oven doen is nu ook niet bepaald aan te raden, dan komen ze er gesmolten uit.
Een thermoharder kan niet smelten.
Wel is het mogelijk dat de epoxyhars onder hoge temp. degradeert en dat daardoor de sterkte sterk achteruit gaat.
Maar of dat al bij 170 graden zal zijn.....?
Geplaatst: 06 mei 2011 17:13
door amclassic-fan
Surfzeeuw schreef:Amclassic-fan schreef:En je wielen om 168 graden in de oven doen is nu ook niet bepaald aan te raden, dan komen ze er gesmolten uit.
Een thermoharder kan niet smelten.
Wel is het mogelijk dat de epoxyhars onder hoge temp. degradeert en dat daardoor de sterkte sterk achteruit gaat.
Maar of dat al bij 170 graden zal zijn.....?
Smelten is het technisch gezien niet het goede woord, maar ik denk dat het de TS meer zegt dan de Glass transition temperatuur. De epoxy wordt zacht en gaat vloeien als de temperatuur hoog genoeg is. Op het moment dat de boel afkoelt wordt de epoxy weer hard, de eigenschappen zijn alleen dan wel aanzienlijk slechter geworden.
@Iemand anders. De Prepreg's die voor fietsonderdelen gebruikt worden laten ze meestal uitharden bij een temperatuur rond de 120 graden. Het proces is zeer kritisch qua temperatuur, hoe dichter bij een bepaalde grens (afhankelijk van de epoxy gebruikt in de prepreg) des te beter de eigenschappen van de composiet en des te eerder het spul uitgehard is. (Kan je de mal weer opnieuw vullen en dus sneller produceren). Iets te warm en de epoxy degradeert door de te hoge temperatuur.