Pagina 1 van 1

Cyclocross ombouw 1X

Geplaatst: 14 nov 2017 15:31
door Sacha_Sosa
Beste vrienden van de fiets,

Ik ben van plan de verouderde groep van mijn Ridley X-Bow te vervangen door een nieuw exemplaar.

Mijn vraag luidt als volgt: Waarom plaatst men geen MTB groep op een crossfiets? Hierdoor kan je toch een veel groter bereik aan versnellingen plaatsen... Of is er technisch een verschil tussen het achterpad van een crossfiets en een MTB? Of ligt het aan de shifters-systeem?

Graag jullie expertise!

Sacha

Re: Cyclocross ombouw 1X

Geplaatst: 14 nov 2017 17:53
door Marxten
Met de nieuwe DI2 functies kan je een XTR achterderailleur schakelen in een 1x systeem, maar in principe zit het probleem inderdaad bij de shifters. Zie ook de volgende link: http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/

Re: Cyclocross ombouw 1X

Geplaatst: 14 nov 2017 17:57
door klimmer
Het kan wel, maar alleen wanneer de schakelratio van road en mtb gelijk is. Dat is alleen bij SRAM het geval bij de 10v Road shifters, Die zijn compatible met bijv. GX 10v achterderailleur. Die kun je ook combineren met 11v Roadshifters. Beide hebben Exact Actuation. De Sram derailleurs hebben ook veel hogere veerspanning. Ontsporen ketting vrijwel uitgesloten.
Bij Shimano is het een rommeltje. Misschien met Shiftmate. Geef mij maar SRAM.
Overigens kun je met een Wolftooth Roadlink en een mid-range achterderailleur een cassette tot 40t schakelen. Lijkt de goedkoopste oplossing.

Re: Cyclocross ombouw 1X

Geplaatst: 14 nov 2017 18:11
door Gravelist
Bij Shimano 10-11 speed road shifters is de cable-pull anders dan bij ATB shifters.

Met een Wolftooth tanpan ertussen kun je ook Shimano road shifters combineren met Shimano MTB derailleur.

Of als het gaat om een grotere cassette te kunnen monteren een Wolfrooth Roadlink icm een Shimano GS road achterderailleur.