Stuurpenlengte tijdritfiets en algemene tt geometrie
Geplaatst: 18 nov 2017 10:19
Ik probeer de geometrie van een tijdritfiets wat te bekijken en begrijpen.
Belangrijkste vaststelling die ik zie voor 'gelijke' grootte van fiets (of hoe de fabrikanten de fietsen aanraden voor gelijke grootte renner)
- de bovenbuis is korter van een tt fiets
- de reach is langer van de tt fiets
Of daarbij samenhangend de zadelbuis is rechter omhoog.
Bv van een aantal small fietsen: voor een koersfiets bovenbuis iets tussen 52 en 53cm, reach 37a38cm. Bij een tt fiets is bovenbuis een 50en 52cm en een reach 38a40 (ik citeer uit het hoofd Enait er mss een cm naast en tussen de merken is er wel verschil maar die langere reach en kortere bovenbuis komt altijd terug).
Tot nu dacht ik: opdat renner met ellebogen comfortabel op zijn stuur kan zitten moet hij dichter bij stuur zitten.
Ik dacht dat daarom de bovenbuis korter was. Maar dat lijkt niet helemaal te kloppen. De kortere bovenbuis wordt teniet gedaan door de langere reach. We zetten wel de renner meer naar voor tov trapas dan bij een tracefiets. Maar door die langere reach zit de renner nog niet dichter bij het stuur.
Dat dichter bij het stuur kan dan blijkbaar enkel gebeuren door een kortere stuurpen.
En dan de vraag...
Is dat een correcte vaststelling?
Bij een tijdritfiets eindig je veelal met een kortere stuurpen om een renner dichter bij zijn stuur te krijgen?
Maakt dat het sturen niet moeilijker?
De vraag ook omdat de groeiende renner in huis nu met lange benen zit en een relatief kort lichaam. Op de koersfiets zit hij momenteel met 8cm stuurpen. Op tt zou dat dan de 6cm worden wat veelal onder de aangeraden lengte komt.
Walter
Belangrijkste vaststelling die ik zie voor 'gelijke' grootte van fiets (of hoe de fabrikanten de fietsen aanraden voor gelijke grootte renner)
- de bovenbuis is korter van een tt fiets
- de reach is langer van de tt fiets
Of daarbij samenhangend de zadelbuis is rechter omhoog.
Bv van een aantal small fietsen: voor een koersfiets bovenbuis iets tussen 52 en 53cm, reach 37a38cm. Bij een tt fiets is bovenbuis een 50en 52cm en een reach 38a40 (ik citeer uit het hoofd Enait er mss een cm naast en tussen de merken is er wel verschil maar die langere reach en kortere bovenbuis komt altijd terug).
Tot nu dacht ik: opdat renner met ellebogen comfortabel op zijn stuur kan zitten moet hij dichter bij stuur zitten.
Ik dacht dat daarom de bovenbuis korter was. Maar dat lijkt niet helemaal te kloppen. De kortere bovenbuis wordt teniet gedaan door de langere reach. We zetten wel de renner meer naar voor tov trapas dan bij een tracefiets. Maar door die langere reach zit de renner nog niet dichter bij het stuur.
Dat dichter bij het stuur kan dan blijkbaar enkel gebeuren door een kortere stuurpen.
En dan de vraag...
Is dat een correcte vaststelling?
Bij een tijdritfiets eindig je veelal met een kortere stuurpen om een renner dichter bij zijn stuur te krijgen?
Maakt dat het sturen niet moeilijker?
De vraag ook omdat de groeiende renner in huis nu met lange benen zit en een relatief kort lichaam. Op de koersfiets zit hij momenteel met 8cm stuurpen. Op tt zou dat dan de 6cm worden wat veelal onder de aangeraden lengte komt.
Walter