Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets

matt37
Forum-lid

matt37 18 nov 2017 13:12

Hallo allemaal,
Gezien dit mijn eerste post zal ik mezelf maar eerst even voorstellen.
Ik ben Matthias, 25 jaar en al een 5 tal jaar aan het fietsen met de koersfiets (met de nodige ups & downs).
Sinds 2016 ben ik dit beginnen combineren met lopen, deze combinatie is voor mij perfect, voldoende afwisseling, het ene is al wat blessuregevoeliger dan het andere, ...
Het lopen is ondertussen meer traillopen geworden, een beetje het mountainbike van het fietsen.
Zoals ik hierboven al zei was het fietsen met ups & downs, ik had een doel nodig om mij volledig te geven. Vandaag de dag denk ik te weten waar naar toe te willen, de combinatie van deze 2 sporten is perfect, het heeft even geduurd maar volgens mij heb ik het gevonden !

Gezien ik 2 sporten combineer zijn het aantal fietstochten per week beperkt, meestal zijn dit er 2 (in combinatie met 3* lopen). Vanaf maart begint het seizoen terug en rij ik mee met de plaatselijke club. In de zomer is het de bedoeling om met een regelmaat naar de Ardennen te trekken met de fiets om ons daar uit te leven.

Momenteel rij ik met een Ridley Orion met Shimano 105, prima fiets om mee te beginnen, maar na een tijdje raak je toch verlekkert naar iets nieuw en beter.

Mijn oude fiets zoek ik bij te houden voor in de winter of wanneer het nat is.
In de Bakala Academy zal ik me laten opmeten voor de juiste maat, indien mogelijk wil ik dat de nieuwe en oude fiets min of meer dezelfde afstelling hebben.

Mijn voorkeur ging vroeger altijd naar Colnago / Pinarello omdat ik hun lak prachtig vind, al zijn de kaders van Colnago naar mijn mening wat saai.

Vandaar dat ik overweeg om me een Pinarello aan te schaffen, met een budget van maximaal € 5000 lijkt me een dogma echter niet mogelijk, gelukkig is er nog de Gan reeks.

Nu is de vraag, zijn de verschillen tussen de Gan, S en RS belangrijk ? De Gan S is blijkbaar uit dezelfde mal gemaakt als de Dogma F8. Verder zou het verschil in het carbon zitten. Het probleem is dat ik de rode uitvoering van de gewone Gan gewoon het mooiste vind, de rode en zilveren versie van de Gan S kunnen mij ook wel bekoren.

Ik heb alvast bij Hopmans en Van Eyck (België) navraag gedaan voor de prijs (nog een antwoord gehad), nog andere winkels welke jullie aanraden voor een Pina ?

Qua groep lijkt mij de Shimano Ultegra de beste keuze, Dura ace zou een grote hap in het budget betekenen en is waarschijnlijk ook duurder in onderhoud, dan investeer ik liever in betere wielen. Mijn kennis qua wielen is nogal beperkt, momenteel gaat mijn voorkeur naar de Zipp 303, de perfecte combinatie van gewicht & aerodynamica ?

Om het nog even samen te vatten zijn mijn vragen:
Zijn er belangrijke verschillen tussen de gewone Gan, S en RS of is het gewoon kiezen voor de mooiste kleur ?
Zijn er misschien betere alternatieven binnen het budget welke ik over het hoofd zie ?
Welke dealers kunnen jullie aanraden in België (of grensgebied zoals Hopmans), momenteel gaat m'n voorkeur naar Hopmans toe gezien positieve ervaringen.
Qua wielen: zipp 303: opmerkingen of alternatieven welkom, moet enkel binnen het totale budget blijven.

MarcFaFo
Forum-lid

Gebruikersavatar MarcFaFo 20 nov 2017 19:03

Let op de Gan RS/S kunnen een maximale bandbreedte van 23mm aan, volgens de site.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

fizik
Forum-lid

fizik 20 nov 2017 19:09

Als 5000 euro je budget is zou ik nog wat verder kijken dan me blind te staren op een Pina.

Giant, Canyon, Wilier, Bianchi, etc. etc.

Zowel de merken met wat meer (Italiaanse) historie als de jongere merken zouden voor mij in aanmerking komen en ik zou gaan kijken voor een fiets met Ultegra DI2 met schijfremmen, carbon frame en een stel strakke, lichte wielen.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 20 nov 2017 19:32

matt37 schreef: 18 nov 2017 13:12............

met een budget van maximaal € 5000..................

Qua groep lijkt mij de Shimano Ultegra de beste keuze, ....................
Met 5000 Euro budget zou ik toch voor een Di2/Etap groep gaan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 21 nov 2017 00:23

Ik zou voor een Chorus groep gaan als van Italiaans houdt. Dat zit mooi tussen Ultegra en Dura Ace in.

Etap voor 5000 is misschien wel mogelijk maar TS kijkt vooral verlekkerd naar mooie frames. Van met een budgetmerk met een dikke groep zal je dan niet gelukkiger worden. Persoonlijk zou ik voor de Rahza gaan. Die ziet er tenminste nog uit als een echte Pinarello. Maar een overjarige Dogma 65.1 of Prince gaat misschien ook nog wel lukken.
Campagnolo Ultra Dork

matt37
Forum-lid

matt37 21 nov 2017 19:52

Alvast bedankt voor de reacties, ik ga het in het weekend eens wat verder uitpluizen.
Zou graag bij Shimano blijven, bevalt me het meeste. Gezien ik ook nog met m'n oude fiets blijf rijden lijkt het me vervelend om te wisselen tussen shimano / campa.
Woon tussen Leuven en Mechelen, naar West Vlaanderen rijden is misschien toch niet optimaal.

Voor elektrisch schakelen ben ik voorlopig niet zo voor te vinden, lijkt me dat het onderhoud hierdoor alleen maar duurder zal worden, misschien dat Ultegra Di2 wel een optie kan zijn.

sillah75
Forum-lid

sillah75 22 nov 2017 10:37

matt37 schreef: 21 nov 2017 19:52 Alvast bedankt voor de reacties, ik ga het in het weekend eens wat verder uitpluizen.
Zou graag bij Shimano blijven, bevalt me het meeste. Gezien ik ook nog met m'n oude fiets blijf rijden lijkt het me vervelend om te wisselen tussen shimano / campa.
Woon tussen Leuven en Mechelen, naar West Vlaanderen rijden is misschien toch niet optimaal.

Voor elektrisch schakelen ben ik voorlopig niet zo voor te vinden, lijkt me dat het onderhoud hierdoor alleen maar duurder zal worden, misschien dat Ultegra Di2 wel een optie kan zijn.
Ultegra DI2 is electronisch. Voor een budget van 5000EUR vind ik Ultegra persoonlijk nogal een magere groep .

matt37
Forum-lid

matt37 25 nov 2017 15:51

Gisteren en vandaag heel wat fietsenhandels afgereden.
De meesten vertelden inderdaad hetzelfde als wat jullie al aanhaalden, prijs-kwaliteit zijn er betere opties.
Maar wanneer de Pinarello's zie staan weet ik toch weer waarom ik deze keuze maakte, prachtige fietsen.
Bij Hopmans heeft men mij als alternatief de Colnago Concept aangeboden, prachtige fiets aan een scherpe prijs.
Bij het opmeten bij Bakala ga ik zeker vragen of deze maat voor mij geschikt zou zijn, deze wil ik als alternatief houden.
Indien deze niet geschikt zou zijn ga ik dus voor de Gan S of RS gaan.

De Gan S verkoopt men als volledige fiets met Ultegra en Fulcrum racing 3.
Ik heb echter de mogelijkheid gekregen om de wielen te wisselen tegen een beter maar, met Mavic Cosmic's zou ik aan 4800 komen.

Over schijfremmen hoef ik mijn hoofd al niet meer te breken, deze is in België enkel beschikbaar als losse kader, wat het nog duurder zal maken dan nodig.

Nu is het enkel maar de vraag welke wielen ik zou nemen. Het zou een combinatie van comfort, aerodynamica en prijs-kwaliteit moeten zijn, maar misschien is dat veel eisend :roll: .

Hebben jullie ervaring met Van Eyck in België en Hopmans in Bergen op Zoom qua naservice ? (ga zelf uiteraard ook even googlen)

Misschien interessant voor anderen: Voor de kleur te kiezen ben ik doorverwezen naar Carbon bike in Warem, zij zijn de importeur in België en hebben normaal elke kleur in de showroom staan, de meeste fietsenhandels hebben maar enkele Pinarello's staan.

matt37
Forum-lid

matt37 25 nov 2017 17:42

De prijs met de fulcrumwielen is € 4150

matt37
Forum-lid

matt37 26 nov 2017 13:36

Dat is inderdaad een mogelijkheid, als ik de fiets ga bestellen zal ik eerst nagaan wat het prijsverschil is. Als de wielen voor een deftige prijs overnemen denk ik wel dat ik dat ga doen, vermoedelijk ga ik een stel reservewielen toch nooit gebruiken (heb altijd reservefiets).

matt37
Forum-lid

matt37 04 dec 2017 13:12

Zonet langs geweest bij Carbon Bike, ze zijn allemaal mooi.
Zij vertelden mij dat 25mm banden geen probleem zijn (worden zelfs standaard zo geleverd), 28mm zou zelfs mogelijk kunnen zijn. Blijkbaar zou het zo op de site staan omdat er een UCI label op plakt en de keuring met 23mm banden gebeurd was (of zoiets).

De Gan RS in de La Rossa uitvoering is misschien wel de mooiste, maar het prijsverschil tussen de S en RS zal voor een "gewone toerist" niet te verantwoorden zijn. De Gan S lijkt me prijs-kwaliteit de beste keuze (in standaarduitvoering komt deze op 4150 bij Van Eyck). De gewone Gan leveren ze standaard met 105, hij is wel apart verkrijgbaar met Ultegra maar voor die prijs heb je al bijna de Gan S.

Nu twijfel ik alleen over de kleuren, zowel de blinkende rode met mat zwart als omgekeerd zijn prachtig, al valt de rode wat harder op.

Nagowenegank
Forum-lid

Nagowenegank 06 dec 2017 19:03

Als het je kan helpen, heb net gezien dat er ook Pinarello Gan S testfietsen te koop zijn bij peletonbikestore te Kampenhout.

Plaats reactie