Winterbanden
Hoi. Ik heb besloeten om eens in de week s avonds buiten te blijven trainen op mijn racefiets. Alleen zitten er nu hele gladde goedkope banden op. En het lijkt me wat veiliger om er iets op te leggen met wat meer profiel. Ze hoeven niet snel te zijn of zo.
Iemand tips?
Iemand tips?
Profiel leidt bij zulke dunne bandjes niet tot meer grip.
Winterbanden voor fietsen bestaan dan ook niet.
25 of zelfs 28 mm monteren icm met een wat lagere druk gaat wel helpen.
Winterbanden voor fietsen bestaan dan ook niet.
25 of zelfs 28 mm monteren icm met een wat lagere druk gaat wel helpen.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, heb je geen profiel nodig in racebanden. Ze zijn veel te smal om last te hebben van aquaplaning, dus een profiel zal je niet meer grip geven. Wel kun je kiezen voor een bredere band (28 mm).
Winterbanden zijn over het algemeen wat minder lekbestendig gemaakt te voorkomen dat je lek rijdt (in de winter blijft er meer aan je banden plakken en is da kans op lek rijden groter...). Maar ik rij zoals velen het hele jaar op dezelfde banden. Ik rij vrijwel nooit lek (kan me niet herinneren wat de laatste keer was) en ik ben alleen bang voor ijzel of natte bladeren. Maar daar gaat geen band je tegen helpen.
Mijn advies: blijf gewoon met je banden rijden, tenzij je vaak lek rijdt. Als je iets ander wilt kopen, dan kun je voor 28 mm gaan, maar rij gewoon het hele jaar op dezelfde band. Winterbanden zijn echt nergens voor nodig... Succes
Winterbanden zijn over het algemeen wat minder lekbestendig gemaakt te voorkomen dat je lek rijdt (in de winter blijft er meer aan je banden plakken en is da kans op lek rijden groter...). Maar ik rij zoals velen het hele jaar op dezelfde banden. Ik rij vrijwel nooit lek (kan me niet herinneren wat de laatste keer was) en ik ben alleen bang voor ijzel of natte bladeren. Maar daar gaat geen band je tegen helpen.
Mijn advies: blijf gewoon met je banden rijden, tenzij je vaak lek rijdt. Als je iets ander wilt kopen, dan kun je voor 28 mm gaan, maar rij gewoon het hele jaar op dezelfde band. Winterbanden zijn echt nergens voor nodig... Succes
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Laatst gewijzigd door alliance_0 op 20 nov 2017 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40600
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Goedkope stugge banden hebben duidelijk minder grip dan goede soepele. Dus dat kun je nog overwegen. En GP4000s oid.
Less is bore
Dan voel maar eens aan de dikte van het loopvlak bij een Vredenstein superiore-all weather of extreme weather zit wel degelijk verschil in.honza schreef: ↑19 nov 2017 16:24 In tegenstelling tot wat veel mensen denken, heb je geen profiel nodig in racebanden. Ze zijn veel te smal om last te hebben van aquaplaning, dus een profiel zal je niet meer grip geven. Wel kun je kiezen voor een bredere band (28 mm).
Winterbanden zijn over het algemeen wat minder lekbestendig gemaakt te voorkomen dat je lek rijdt (in de winter blijft er meer aan je banden plakken en is da kans op lek rijden groter...). Maar ik rij zoals velen het hele jaar op dezelfde banden. Ik rij vrijwel nooit lek (kan me niet herinneren wat de laatste keer was) en ik ben alleen bang voor ijzel of natte bladeren. Maar daar gaat geen band je tegen helpen.
Mijn advies: blijf gewoon met je banden rijden, tenzij je vaak lek rijdt. Als je iets ander wilt kopen, dan kun je voor 28 mm gaan, maar rij gewoon het hele jaar op dezelfde band. Winterbanden zijn echt nergens voor nodig... Succes
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Ik zweer in de winter bij Continental 4 seasons (25 mm), rijdt iets minder 'soepel' in vergelijking met de GP 40000s II (want meer profiel) maar fantastisch qua lekbestendigheid!
Overigens, ook met de GP 40000s II rijd ik gemiddeld (ruim) minder dan 1x lek per jaar...
Overigens, ook met de GP 40000s II rijd ik gemiddeld (ruim) minder dan 1x lek per jaar...
-
- Forum-lid
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38
Verschil tussen "zomer-" en "winterbanden" is - zo wist mijn FM mij te vertellen - de samenstelling van het rubber. De zomerbanden (Conti GP 4000SII) zouden onder de 8 graden harder/stugger worden, de Conti 4Seasons zouden langer soepel blijven. Het profiel maakt volgens hém niets uit; dat zou alleen maar zijn om "winteruiterlijk" te fingeren.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40600
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Lol, hij herhaalt het verhaal wat hij bij Profile Tyrecentre heeft gehoord zeker?
Less is bore
Over winterbanden bij auto’s wordt inderdaad enorm veel onzin verkondigd. En dat terwijl je met 3 muisklikken zo kunt vinden dat die krengen alleen zin hebben bij sneeuw.
Nadat mijn "winterbanden"van de laatste 2 jaar (Vittoria Rubino's) tot de draad waren versleten heb ik eens op zolder gekeken wat ik nog had liggen om af te rijden en ik vond 2 amper gebruikte Schwalbe Lugano's.....waarvan ik niet eens meer weet waar die vandaan komen...
Ik rij er al weer een week of 5 op, veel nattigheid en tot nu toe bevallen ze best...zelfs rolweerstand niet opvallend beroerd en beter als de Rubino's.
Moraal: het maakt niet echt wat uit, gewoon uit den doppen kijken en attent blijven.
Ik rij er al weer een week of 5 op, veel nattigheid en tot nu toe bevallen ze best...zelfs rolweerstand niet opvallend beroerd en beter als de Rubino's.
Moraal: het maakt niet echt wat uit, gewoon uit den doppen kijken en attent blijven.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig