Hoi,
Voor de winter gebruiken zowel mijn vrouw als ik dezelfde tacx. Mijn vrouw heeft een 9-speed Shimano systeem, ik een 10 speed. We hebben op dit moment 1 trainingswiel voor de tacx. Om hier samen gebruik van te kunnen maken hebben we de volgende opties:
- Iedere keer de cassette wisselen als de ander wil fietsen
- Een extra wiel aanschaffen zodat we ieder ons eigen wiel hebben
Allemaal leuk en aardig, maar ik dacht misschien nog wat geld en moeite te kunnen besparen. Als het wiel met daarop de 9 speed cassette van mijn vrouw ook zonder wijziging in mijn fiets gezet kan worden, dan zou dat natuurlijk super zijn. Ik heb een kleine test gedaan en dit lijkt te werken alhoewel hij natuurlijk wel minder soepel schakelt. Maar het is maar voor binnen.
Kan dit kwaad? Zie ik iets over het hoofd? Of gaat dit gewoon goed? Iemand hier ervaring mee?
9 speed cassette op 10 speed fiets
Als je maar een kransje of 3-5 gebruikt kan het werken, meer leidt tot missers want de "pitch" verschilt 0,4 mm per kransje.
In de praktijk is een afwijking van 1 mm nog werkbaar, dus als je in het midden van je wenskransjes afstelt is 5 kransjes haalbaar.
Waarschijnlijk moet je wel de derailleur opnieuw afstellen en dat lijkt me vrij vervelend als je de fiets ook afwisselend buiten en binnen wil gebruiken, kan je net zo goed even de cassette wisselen.....
Kwaad kan het IMO niet.
In de praktijk is een afwijking van 1 mm nog werkbaar, dus als je in het midden van je wenskransjes afstelt is 5 kransjes haalbaar.
Waarschijnlijk moet je wel de derailleur opnieuw afstellen en dat lijkt me vrij vervelend als je de fiets ook afwisselend buiten en binnen wil gebruiken, kan je net zo goed even de cassette wisselen.....
Kwaad kan het IMO niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
Persoonlijk gebruik ik op de tacx maar 1 verzet, de rest regel ik met de weerstandsknop. Indien je zonder afstellen al 1 knap verzet ratelvrij kunt gebruiken, dan zou ik niet eens wisselen.
Indien je wel wilt kunnen schakelen op de tacx, dan zit er inderdaad niet veel anders op dan de cassette te wisselen tot je een 2e set wielen hebt.
Indien je wel wilt kunnen schakelen op de tacx, dan zit er inderdaad niet veel anders op dan de cassette te wisselen tot je een 2e set wielen hebt.