Pagina 1 van 5
Waarom al die sloopings
Geplaatst: 24 jun 2010 23:19
door a226183
HEY
kan er me iemand zeggen waarom al die sloopings
En nog zo weinig traditionele kaders?
Geplaatst: 24 jun 2010 23:43
door hell
vooruitgang ?
Geplaatst: 24 jun 2010 23:43
door baron062
Marketing/verkoop/bullshit?
Geplaatst: 24 jun 2010 23:49
door superrose
stijver frame?
niet alle merken doen dat hoor, ik vind het lelijk, 1 fiets van me heeft het en het is zo mtb achtig, zo amerikaans, vind ik
Geplaatst: 24 jun 2010 23:51
door jaapieo
Nee hoor, een frame met slooping hoeft niks stijvers te zijn!
De reden is dat fabrikanten niet meer 20 verschillende frames hoeven te pruduceren met maatje 53/54/55/56/enz.
Maar af kunnen met s/m/l/xl
Puur uit winstbelang van het merk!
Geplaatst: 24 jun 2010 23:55
door superrose
jaapieo schreef:Nee hoor, een frame met slooping hoeft niks stijvers te zijn!
De reden is dat fabrikanten niet meer 20 verschillende frames hoeven te pruduceren met maatje 53/54/55/56/enz.
Maar af kunnen met s/m/l/xl
Puur uit winstbelang van het merk!
dat vertelde iemand me dat de constructie stijver is, blijft toch lelijk
Geplaatst: 24 jun 2010 23:59
door superrose
wikipedia.....
"Een andere, recente, ontwikkeling is die van de sloping frames, afkomstig uit het mountainbiken (zie onderstaand plaatje). Hierbij loopt de bovenste buis (bovenbuis) richting het zadel af. Ook dit verschijnsel kent voor- en tegenstanders. Voorstanders claimen dat op een sloping frame een betere afdalingspositie mogelijk is en dat de frameconstructie sterker is dan een traditioneel frame, omdat de driehoek van het frame kleiner is. Dit laatste argument is overigens (nog) niet bewezen. Critici vinden dat een sloping frame geen aanwijsbare voordelen heeft en typeren het als een modeverschijnsel. Voor de fabrikant echter is het grote voordeel dat slechts enkele maten (bijvoorbeeld S, M, L, XL) geproduceerd hoeven te worden en dit zodoende scheelt in de fabricagekosten. De fijnafstelling van de zitpositie gebeurt dan met extra lange zadelpennen en normale stuurpennen."
maw vul het maar 1, alle theorietjes werken wel
en ze blijven lelijk
Geplaatst: 25 jun 2010 00:20
door litespeed
Dat productievoordeel is de grootste zever! Voor de maatvoering is de locatie waar de bovenbuis op de zitbuis aansluit totaal onbelangrijk. Het gaat enkel om de (effectieve) bovenbuis en de balhoofdbuis.
Geplaatst: 25 jun 2010 00:34
door jasperr
litespeed schreef:Dat productievoordeel is de grootste zever! Voor de maatvoering is de locatie waar de bovenbuis op de zitbuis aansluit totaal onbelangrijk. Het gaat enkel om de (effectieve) bovenbuis en de balhoofdbuis.
Inderdaad!
Zou je ook niet denken dat een frame in maat 52 stijver is als een maat 64? (De driehoeken van een 52 zijn veel kleiner dan een 64) Lijkt mij dus ook van wel.
Geplaatst: 25 jun 2010 00:44
door litespeed
Dat is lastig te zeggen. Te meer omdat men wellicht de wanddiktes van de buizen weer aanpast bij verschillende maten.
Wat je wel met zekerheid kan zeggen is dat een groter frame verticaal stijver is. En ik ben geneigd te zeggen dat een kleiner frame stijver is rondom het bracket voor aandrijfkrachten (bij gelijke wanddiktes).
Geplaatst: 25 jun 2010 00:57
door superrose
jasperr schreef:litespeed schreef:Dat productievoordeel is de grootste zever! Voor de maatvoering is de locatie waar de bovenbuis op de zitbuis aansluit totaal onbelangrijk. Het gaat enkel om de (effectieve) bovenbuis en de balhoofdbuis.
Inderdaad!
Zou je ook niet denken dat een frame in maat 52 stijver is als een maat 64? (De driehoeken van een 52 zijn veel kleiner dan een 64) Lijkt mij dus ook van wel.
huh de driehoeken zijn toch gewoon hetzelfde, een kleine geo heeft dezelfde hoeken als een grote geo hoor, de verhoudingen zijn gelijk toch?
Geplaatst: 25 jun 2010 01:13
door fizik
Het is gewoon mooier, zelfs grote klimrekken zijn dan prima te pruimen.