welke ketting ?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
een durace ketting denk ik.
Maar shimano dura ace kan ook, type weet ik niet, kan 10 speed zijn, maar ook 11 speed.
Iets duurzamer is een ultegra of een 105 ketting. Schakelt waarschijnlijk ook nog goed (als is "goed" geen gedefinieerde waarde).
En anders ene SRAM of KMC ketting, vaak wat voordeliger, duurzaamheid prima, makkelijk te wisselen door de quick link. Schakelt ruim voldoende, misschien zelfs wel goed.
Maar shimano dura ace kan ook, type weet ik niet, kan 10 speed zijn, maar ook 11 speed.
Iets duurzamer is een ultegra of een 105 ketting. Schakelt waarschijnlijk ook nog goed (als is "goed" geen gedefinieerde waarde).
En anders ene SRAM of KMC ketting, vaak wat voordeliger, duurzaamheid prima, makkelijk te wisselen door de quick link. Schakelt ruim voldoende, misschien zelfs wel goed.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Campagnolo kettingen zijn het meest slijtvast en ook het stilste maar helaas zijn ze niet goedkoop. Ander nadeel is dat er standaard geen snelschakeltje bij zit. Die kun je er wel bijkopen (KMC of SRAM) maar dan wordt de gehele ketting nóg duurder. Zou budget geen rol spelen zou dit mijn keuze zijn.
KMC komt standaard wél met snelschakel en is goedkoop. Helaas heeft dat een keerzijde. De kettingen gaan niet lang mee en ze maken veel herrie, zeker met bepaalde smeermiddelen en/of als ze ouder worden.
SRAM en Shimano kettingen plaats ik in de middenmoot. Ik kies zelf voor mijn Di2 fiets voor SRAM kettingen omdat ze a) iets goedkoper zijn dan Shimano b) standaard met snelschakel komen c) wat stiller zijn.
KMC komt standaard wél met snelschakel en is goedkoop. Helaas heeft dat een keerzijde. De kettingen gaan niet lang mee en ze maken veel herrie, zeker met bepaalde smeermiddelen en/of als ze ouder worden.
SRAM en Shimano kettingen plaats ik in de middenmoot. Ik kies zelf voor mijn Di2 fiets voor SRAM kettingen omdat ze a) iets goedkoper zijn dan Shimano b) standaard met snelschakel komen c) wat stiller zijn.
Heb je Dura Ace Di2 11 speed dan had ik een 11 speed ketting gekocht. Met 10 speed natuurlijk een 10 speed ketting. Kettingen zijn zo duur niet, dus ik had 2 dura ace kettingen gekocht met 2 kmc sluitstukjes en dan elke 1000 kms wisselen. Dan ben je zo 8000 km verder.
ben erg tevreden over KMS 11 SL, dat ze niet stil zijn zoals Havana aangeeft herken ik niet (misschien mis ik referentie), ik vind hem vrij stil. Wel slijten ze vrij snel, na 6000km is ie bij mij wel op (en dat met weinig slecht weer ritten en goed onderhoud).
Zoals gezegd, het hangt bij KMC ook sterk van het smeermiddel af. Bijv. KMC + wax is een drama.
Bij onze oosterburen is de Shimano cn-hg601 voor €20 te koop mét quicklink (en is daarmee goedkoper dan de KMC X11-93). De XT/Ultegra variant met quicklink (hg701) kost ook zoiets.
De Dura-ace (hg 901, met quicklink) is er goedkoper dan de KMC x11sl (37 vs 39 euro)...
Ik kan me daarnaast ook haast niet voorstellen dat een cheapo SRAM PC1110 (11 euro) hetzelfde is als een SRAM RED (30 euro).
Ik zou dus niet zonder meer een heel merk over een kam scheren.
De Dura-ace (hg 901, met quicklink) is er goedkoper dan de KMC x11sl (37 vs 39 euro)...
Ik kan me daarnaast ook haast niet voorstellen dat een cheapo SRAM PC1110 (11 euro) hetzelfde is als een SRAM RED (30 euro).
Ik zou dus niet zonder meer een heel merk over een kam scheren.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent