pedaal los krijgen
Ik heb gezocht op internet. Ik denk dat ik het begrijp. maar..
Even een controle dat ik het goed begrepen heb.
Mijn linker pedaal zit vast met een inbus schoef.
Om het los te krijgen moet ik de inbus sleutel tegen de wijzers van de klok indraaien.
Klopt dat?
Even een controle dat ik het goed begrepen heb.
Mijn linker pedaal zit vast met een inbus schoef.
Om het los te krijgen moet ik de inbus sleutel tegen de wijzers van de klok indraaien.
Klopt dat?
Als je op de sleutel kijkt, dus van het center van het frame naar de crank, moet ie inderdaad tegen de klok in los.
Linker pedaal is linker draad. Rechter pedaal is rechter draad.
Linker pedaal draait de rechtsom los. Normale draad is rechter draad en dan is de regel linksom is los.
Nu is de vraag of je linksom of rechtsom moet draaien hangt ook ook nog eens af vanaf welke kant je naar je fiets kijkt. Als je links naast je fiets staat en je kijkt tegen het linkerpedaal aan, dan draai je rechtsom voor los.
Linker pedaal draait de rechtsom los. Normale draad is rechter draad en dan is de regel linksom is los.
Nu is de vraag of je linksom of rechtsom moet draaien hangt ook ook nog eens af vanaf welke kant je naar je fiets kijkt. Als je links naast je fiets staat en je kijkt tegen het linkerpedaal aan, dan draai je rechtsom voor los.
Live fast; die young. mijn blog
Precies. Maar wat ik dan niet snap is wat daar 'tegendraads' aan is. Iedere schroef gaat toch tegen de klok in los? Als je er van boven opkijkt tenminste.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Maar als je aan de inbuskant kijkt, kijk je eigenlijk aan de verkeerde kant. Als je vanaf de pedaalkant naar je crank kijkt draai je andersom...
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Moeilijk hoor, misschien helpt onderstaande tekening, gaat tevens op voor gebruik van een inbussleutel.
Voor het linkerpedaal dezelfde kant op, naar beneden dus.
Voor het linkerpedaal dezelfde kant op, naar beneden dus.
Nee, een schroef/bout met linkse draad gaat los met de klok mee.
Een linkerpedaal dus ook, vanaf de pedaalkant gezien.
Nu nog 1 stap verder en de linker pedaalas van de andere kant met de inbusopname bekijken en dan gaatie los tegen de klok in.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig