Pagina 1 van 1

startpost: Fietstrainers en accessoires

Geplaatst: 09 jan 2018 11:24
door Edwin
Opmerkingen of aanvullingen? Stuur een PB.
===============================================

Dit deel van het forum gaat over indoor fietstrainers, de software die daar tegenwoordig bij hoort en accessoires. In dit sub-forum kun je al je vragen en ervaringen hierover kwijt. Check eerst even via de zoekfunctie of je vraag niet al een keer aan bod is gekomen voor je een nieuw topic opent. Info over trainen (ftp, vermogen, schema's etc) vind je in Training, voeding en blessures.

Eerst wat uitleg over het indoortrainen. Een overzicht van de diverse software vind je in dit topic.

Wat heb je nodig?
Zeker nodig: Fiets en trainer
Meerwaarde: Smarttrainer, abonnement op software aanbieder, laptop, tablet
Accessoires: Ventilator, zweetdoek, trainingsmat, ant+ dongle,

Smarttrainer of niet
Je kunt je fiets op een goedkope trainer zetten en gewoon beginnen met trappen. Dan ben je aan het indoortrainen. Een stuk leuker wordt het als je gebruik maakt van software met trainingen/wedstrijden/groepsritten en de optie om je fietstrainer aan te sturen. Daarvoor heb je een smarttrainer nodig. Da's een apparaat dat zelf de weerstand kan aanpassen tijdens het fietsen. Dit doet ie door verbinding te maken met je computer, tablet of smartphone. Daarop draaien dan apps of programma's (overzicht verderop) die de trainer kunnen aansturen. Daarmee kun je trainingsprogramma's leuker of efficiënter maken, je kunt er mee Zwiften, Sufferfesten, trainingsvideo's volgen en daarmee 'net echte' bergen mee beklimmen die op een beeldscherm voor je getoond worden. Waarbij het beeld meeloopt met jouw snelheid. Als het in de video steiler wordt, gaat de rem op je trainer zodat je, net als in het echt, harder moet trappen. Je training wordt dus interactief.

Een 'domme' fietstrainer is in feite dus niets meer dan een standaard waar je je fiets op monteert en waarmee je kunt fietsen zonder dat je je verplaatst. Dit soort trainers zijn, logischerwijs, een stuk voordeliger. Toch is het ook hierbij meestal wel mogelijk de weerstand aan te passen. Dat gaat dan via een schakelaar op je stuur die met een kabel aan het vliegwiel verbonden is. Met deze schakelaar zet je de rem en meer of minder op.

Overigens kun je met een 'domme trainer' nog steeds enigszins interactief trainen. Met een snelheidssensor op het achterwiel en een hartslagmeter (of nog beter vermogensmeter), kun je prima verbinding maken met allerlei trainingssoftware en alsnog interactief trainen. Als je harder gaat fietsen, ga je in de software ook harder. Sneller de berg op, of ontsnappen uit het Zwift-peloton. Het enige wat je dan mist is het 'real life' gevoel omdat de trainer gewoon in hetzelfde tempo blijft draaien, of je nu omhoog of omlaag fietst.

Direct drive of wheel-on?
Als je weet of je een smart trainer of een niet-smart trainer wilt komt de tweede belangrijke keuze. Ga je voor een Direct Drive model of een Wheel-on trainer. Direct Drive is duurder, en gebruik je zonder je achterwiel. Je plaatst je fiets rechtstreeks op het vliegwiel waar een cassette opzit en je kunt hiermee over het algemeen grotere weerstand oproepen en je hebt nooit problemen met doorslippen. Iets waar (vooral goedkopere) Wheel-on trainers wel eens last van hebben, zeker als je veel vermogen trapt. Een Wheel-on trainer gebruik je dus met je eigen achterwiel. Je duwt de rol van de trainer tegen je achterband band en daarmee drijf je vervolgens een vliegwiel aan. Door meer of minder te remmen op het vliegwiel kan de weerstand variëren.

Welke fietstrainer moet ik nu kiezen?
Hieronder zetten we de meest bekende modellen op een rij, met de belangrijkste specificaties en de adviesverkoopprijzen. Let wel, die prijzen zijn een richtlijn. Veel aanbieders gaan flink onder deze prijs zitten, even Googlen kan je dus veel euros besparen. Check voor je koopt altijd even of jouw fiets er op past. Niet alle trainers zijn geschikt voor steekassen bijvoorbeeld. En bij sommige merken moet je daarvoor nog losse adapters mee bestellen.

Topsegment, direct drive, interactief
In dit segment is de spoeling dun. Eigenlijk heb je op dit moment slechts keuze uit 4 modellen, die alle drie erg goed zijn. Het gaat om de Elite Drivo, de Tacx Neo Smart, CycleOps Hammer en de Wahoo Kickr. Allemaal toptrainers.

Middensegment
Als je in het middensegment kiest voor een direct drive trainer, dan doe je concessies op het gebied van nauwkeurigheid en de hoeveelheid weerstand die de trainer kan opwekken. Staar je op dat laatste niet blind trouwens. 2200 Watt wegtrappen is weinigen gegeven en ook de trainers in dit middensegment kunnen het je moeilijk zat maken. Denk aan de Tacx Flux, de Elite Direto. Liever een hele goede Wheel-on trainer, kijk dan eens naar de Wahoo Kickr Snap. Die staat bekend om zijn nauwkeurigheid.

Overzicht Fietstrainers
Merken: BKool, CycleOps, Elite, Kinetic, Tacx, Wahoo, Stac Zero

Smart/Interactief
Bkool Smart Pro 2, € 579,  Wheel-on, 1200 Watt
CycleOps The Hammer, € 1299, Direct Drive, 2000 Watt (review hier)
CycleOps Magnus, € 599, Wheel-on, 1500 Watt
Elite Drivo, € 1.399, Direct Drive, 2000 Watt
Elite Direto, € 849, Direct Drive, 1400 Watt
Elite Rampa, € 549, Wheel-on, 800 Watt
Elite Qubo Digital, € 399, Wheel-on, 1600 Watt
Stac Zero Halcyon, €899,99, Wheel-on, 2400 Watt
Tacx Neo Smart, € 1.399, Wheel-on, 2200 Watt
Tacx Flux, € 799, Direct Drive,  1500 Watt
Tacx Genius Smart, € 799, Wheel-on, 2000 Watt
Tacx Bushido Smart, € 679, Wheel-on, 1400 Watt
Tacx Vortex Smart, € 449, Wheel-on, 950 Watt
Tacx Flow Smart, € 299, Wheel-on, 800 Watt
Wahoo Kickr, € 1.199, Direct Drive, 2000 Watt
Wahoo Kickr Snap, € 549, Wheel-on, 1500 Watt (review hier)

Niet zo smart-trainers
CycleOps SuperMagneto Pro, € 419, Wheel-on
CycleOps JetFluid Pro, € 399, Wheel-on
CycleOps Fluid², € 349, Wheel-on
CycleOps Magneto, € 289, Wheel-on
CycleOps Mag+ met adjuster, € 199, Wheel-on
CycleOps Wind, € 169, Wheel-on
Elite Kura, € 849, Direct Drive, 2000 Watt
Elite Turno, € 649, Direct Drive, 1580 Watt
Elite Qubo Fluid, € 339, Wheel-on
Elite Qubo Power, € 299, Wheel-on, 1420 Watt
Elite Novo Force, € 199, Wheel-on
Stac Zero, vanaf $350, Wheel-on
Tacx Satori, € 299, Wheel-on, 950 Watt
Tacx Booster, € 249, Wheel-on, 1050 Watt
Tacx Blue Motion, € 209, Wheel-on, 950 Watt
Tacx Blue Matic, € 159, Wheel-on, 700 Watt
Tacx Blue Twist, € 129, Wheel-on, 700 Watt

Niet interactief trainen
Wil je gewoon een uurtje lekker trappen dan heb je niet per se een interactieve smart-trainer nodig. Dan heb je genoeg aan een stabiele trainer zonder poespas. Die bij voorkeur ook nog een beetje stil is. Een Elite Qubo Fluid bijvoorbeeld, een hele stille trainer. Of de Tacx Satori, voor als je niet teveel wilt uitgeven en toch een goede trainer wilt hebben.

Accessoires
Stilstaand trainen betekent zweten. En trillingen en geluid. Een trainingsmat voor onder je trainer is daarvoor een uitkomst. Je mede-bewoners zullen het dempende vermogen van zo'n mat zeker waarderen.

Er zijn ook speciale zweetdoeken die je boven je frame kunt spannen. Om je kostbare lak niet te laten vergaan door agressief zweet. Verder zijn er tablethouders waarmee je een ipad op je stuur kunt monteren. Handig om je trainingsplan, video of Zwift dichtbij te hebben. Een ventilator kan ook een fijne toevoeging zijn. Zeker als je je flink inspant is het gebrek aan rijwind killing.

Wahoo heeft de Climb net geïntroduceerd, nog niet in de winkel maar hij komt er aan. Een apparaat dat je voorwiel omhoog of omlaag beweegt, afhankelijk van het parcours dat je simuleert. Een grappige, maar prijzige gadget. Ook zijn er speciale standaards te koop waar je een laptop op kwijt kunt, handig als je geen hoge plek vlak voor je fiets hebt op jouw trainingsplekje.

Een meer praktische accessoire is een usb-verlengkabel. Nuttig voor als je een ANT+ dongle dichter bij je trainer wilt brengen. Het voorkomt verbindingsproblemen en kost je weinig.
Nog een accessoire dat van pas kan komen is een voorwielsteun. Bij sommige trainers krijg je er 1 meegeleverd, bij andere niet. Wel een handig ding, je fiets staat beter horizontaal en je voorwiel staat gelijk wat stabieler.