Fully of Hardtail
Mijn mening:
In Nederland heb je geen fully nodig en heb je zelfs niets aan een fully tenzij je er een dure Fox-demper (of gelijkwaardig) op hebt zitten.
Als je in het buitenland gaat rijden en flinke afdalingen gaat maken, heb je wellicht wat aan een fully.
Maar: de zoekfunctie zal je veel meer inzicht kunnen geven in de voor- nadelen van je keuze.
In Nederland heb je geen fully nodig en heb je zelfs niets aan een fully tenzij je er een dure Fox-demper (of gelijkwaardig) op hebt zitten.
Als je in het buitenland gaat rijden en flinke afdalingen gaat maken, heb je wellicht wat aan een fully.
Maar: de zoekfunctie zal je veel meer inzicht kunnen geven in de voor- nadelen van je keuze.
Ach, niet nodig is wel erg kort door de bocht. Op de diverse Nederlandse hobbeldebobbel routes kan een fully uitstekend tot zijn recht komen.
Er is geen eenduidig antwoord op de vraag. Rijstijl, inzetbereik, aanschaf- en onderhoudskosten zijn zaken die in de keus mee kunnen spelen. Als beginner(?) zou ik kiezen voor een hardtail, om te kijken of het off-road rijden bevalt. Met brede banden, een goede voorvork en eventueel een verende zadelpen kun je het comfort op een hardtail wel wat verhogen.
Er is geen eenduidig antwoord op de vraag. Rijstijl, inzetbereik, aanschaf- en onderhoudskosten zijn zaken die in de keus mee kunnen spelen. Als beginner(?) zou ik kiezen voor een hardtail, om te kijken of het off-road rijden bevalt. Met brede banden, een goede voorvork en eventueel een verende zadelpen kun je het comfort op een hardtail wel wat verhogen.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
mocht het parcours echt te hobbelig en te zwaar worden en de vermoeidheid slaat toe, dan ben je met een fully beter uit. maar ik ben het met kaj eens: brede banden op lage spanning kunnen al veel voor je doen. en fully's zijn net even duurder. eigenlijk moet je kijken of je op de route die je vaak gaat rijden met allebei kunt testen, dan weet je het snel genoeg.
succes met kiezen
succes met kiezen
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Na jaren lang op een hardtail gereden te hebben nu sinds enkele maanden op een fully en ben blij dat ik die overstap gemaakt heb. Comfort is echt stukken hoger, maar ook is de fully sneller. Op het rondje wat ik vaak rij is de gemiddelde snelheid met een fully bijna 2 km/h hoger. En dat lag niet aan de omstandigheden. En was ook niet eenmalig.
Denk wel wat hier al eerder vermeld is dat je al snel in het segment van de duurdere dempers zit.
Het hogere comfort zorgt er voor dat je het ook wat langer kan volhouden.
Als je kan testen dan zou ik het zeker doen, pas dan ga je het verschil echt voelen
Denk wel wat hier al eerder vermeld is dat je al snel in het segment van de duurdere dempers zit.
Het hogere comfort zorgt er voor dat je het ook wat langer kan volhouden.
Als je kan testen dan zou ik het zeker doen, pas dan ga je het verschil echt voelen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13996
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik vind het ook te kort door de bocht in NL geen fully, waar is dat op bebaseerd. Op een aantal routes liggen lange wortelpaden, dat is veel irritanter op een hardtail.
Voor een goede Fully ben je wel minimaal 1700 a 1800 euro kwijt sommige zullen zelfs zeggen iest meer. Een hardtail is gauw 400 a 500 goedkoper met dezelfde kwaliteit onderdelen.
Voor een goede Fully ben je wel minimaal 1700 a 1800 euro kwijt sommige zullen zelfs zeggen iest meer. Een hardtail is gauw 400 a 500 goedkoper met dezelfde kwaliteit onderdelen.
Overigens is de fully van NicoM er niet zomaar eentje.
Een Scott Spark LTD meen ik, dat is een volbloed XC racer. Qua gewicht een stuk lichter dan menig Hardtail.
Een Scott Spark LTD meen ik, dat is een volbloed XC racer. Qua gewicht een stuk lichter dan menig Hardtail.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40636
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
kaj1500 schreef:Overigens is de fully van NicoM er niet zomaar eentje.
Een Scott Spark LTD meen ik, dat is een volbloed XC racer. Qua gewicht een stuk lichter dan menig Hardtail.
En een heeeeeeeeeerlijke fiets
Voor mij nooit geen hardtail meer.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36
Alle Nederlandse en Ardennen routes zijn prima te doen op een hardtail, maar ja, met de juiste fully misschien nog wel sneller. Is dat ook beter?..... nogal persoonlijk en subjectief, maar meer comfort met achtervering, dat absoluut!
De 1e logische (tegen)vraag in dit geval eigenlijk "wat voor een fully?"
Crosscountry, All Mountain, Enduro, Downhill, type fiets is geheel afhankelijk van eigen rijstijl en wat/waar/hoe je er mee wil fietsen.....
De 1e logische (tegen)vraag in dit geval eigenlijk "wat voor een fully?"
Crosscountry, All Mountain, Enduro, Downhill, type fiets is geheel afhankelijk van eigen rijstijl en wat/waar/hoe je er mee wil fietsen.....
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40636
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Een racefully a la Spark, Epic, Scalpel, etc.
Het comfort van zo'n fully voel je op elke singletrack.
Je bent sneller als je dat wilt (kunt langer blijven zitten op stuiterpaden, meer controle, minder vermoeiend op lange termijn, etc) en comfortabeler als je wilt toeren.
Ga je slechts een uurtje knallen op je favo route gewoon een lekkere hardtail kopen.
Ik zou wel wegblijven van de meer all mountain georienteerde bikes zoals een Trek Fuel EX oid; perfect voor de Ardennen en Alpen, maar kost echt snelheid etc op het vlakke.
Het comfort van zo'n fully voel je op elke singletrack.
Je bent sneller als je dat wilt (kunt langer blijven zitten op stuiterpaden, meer controle, minder vermoeiend op lange termijn, etc) en comfortabeler als je wilt toeren.
Ga je slechts een uurtje knallen op je favo route gewoon een lekkere hardtail kopen.
Ik zou wel wegblijven van de meer all mountain georienteerde bikes zoals een Trek Fuel EX oid; perfect voor de Ardennen en Alpen, maar kost echt snelheid etc op het vlakke.
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende