Allrounder - gravel of zelfbouw?
Geplaatst: 03 feb 2018 10:50
Meningen en ervaringen gevraagd over mijn nieuwe fiets. Uitgangspunt: een snelle allrounder met racestuur.
Mijn ritten: vooral woonwerk 25km per dag, verhard, door weer en wind in normale kleding. Soms kinderzitje achterop.
Als optie 1 zie ik een nieuwe lichting gravel bikes. Bijv. de Cube Nuroad Exc is een bijna perfecte match. Voor stadsritjes met kind zou ik dan mijn huidige fiets ernaast moeten houden denk ik.
Optie 2 is zelfbouw. Overjarige groep op een licht maar stevig werkpaardframe zetten en verder opbouwen. En die fiets dan 100% van de tijd inzetten. Ik zie als voordeel dat ik dan op cruciale onderdelen niet hoef te bezuinigen.
Derailleur (105 minimaal) gaat het sowieso worden. Spatborden en bagagedrager achter ook. Vaste verlichting valt over te twisten. Banden zou ik aan snelle 35mm touring denken want lekbestendigheid is een must.
Vragen waar ik graag meer van te weten kom:
Ik ben handig (heb net simpele derailleur vervangen en afgesteld) maar tijd is geld. Is zelfbouw uberhaupt een optie? Eventueel de moeilijke zaken aan FM overlaten?
Ik wil graag goede remmen maar simpele techniek is ook belangrijk (zelf onderhouden). Hydraulische schijfremmen voel ik veel voor maar ik begrijp best dat zeer goede velgremmen ook voldoende kunnen zijn. Maar: mijn huidige fiets heeft goedkope v-brakes en vooral de zompigheid, slecht remmen bij regen en enorme vervuiling op de banden ben ik wel echt goed klaar mee.
Het totaalbeeld (prijs/kwaliteit) bij zelfbouw moet wel kloppend blijven.
Ik heb andere topics met aandacht gevolgd maar de nieuw vs zelfbouw kan ik nog weinig over vinden. Dank voor alle inzichten vast.
Mijn ritten: vooral woonwerk 25km per dag, verhard, door weer en wind in normale kleding. Soms kinderzitje achterop.
Als optie 1 zie ik een nieuwe lichting gravel bikes. Bijv. de Cube Nuroad Exc is een bijna perfecte match. Voor stadsritjes met kind zou ik dan mijn huidige fiets ernaast moeten houden denk ik.
Optie 2 is zelfbouw. Overjarige groep op een licht maar stevig werkpaardframe zetten en verder opbouwen. En die fiets dan 100% van de tijd inzetten. Ik zie als voordeel dat ik dan op cruciale onderdelen niet hoef te bezuinigen.
Derailleur (105 minimaal) gaat het sowieso worden. Spatborden en bagagedrager achter ook. Vaste verlichting valt over te twisten. Banden zou ik aan snelle 35mm touring denken want lekbestendigheid is een must.
Vragen waar ik graag meer van te weten kom:
Ik ben handig (heb net simpele derailleur vervangen en afgesteld) maar tijd is geld. Is zelfbouw uberhaupt een optie? Eventueel de moeilijke zaken aan FM overlaten?
Ik wil graag goede remmen maar simpele techniek is ook belangrijk (zelf onderhouden). Hydraulische schijfremmen voel ik veel voor maar ik begrijp best dat zeer goede velgremmen ook voldoende kunnen zijn. Maar: mijn huidige fiets heeft goedkope v-brakes en vooral de zompigheid, slecht remmen bij regen en enorme vervuiling op de banden ben ik wel echt goed klaar mee.
Het totaalbeeld (prijs/kwaliteit) bij zelfbouw moet wel kloppend blijven.
Ik heb andere topics met aandacht gevolgd maar de nieuw vs zelfbouw kan ik nog weinig over vinden. Dank voor alle inzichten vast.