Achterlicht met lijntjes - goed voor veiligheid?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik kwam dit achterlicht tegen op pinterest .
Je hebt wel vaker innovaties waarbij ik de waard betwijfel of de kosten te hoog vindt. Bijvoorbeeld het remlicht voor fietsers (bij je velgrem), of de garmin sensor die je waarschuwt voor achteropkomend verkeer.
Als dit werkt, zoals het plaatje laat zien, kan ik mij echter heel goed voorstellen dat bewust/onbewust de marge voor inhalen tussen auto en fietser groter zal worden. Zeker voor de woon-werk fietser in het donker een toevoeging?
Zin of onzin?
Je hebt wel vaker innovaties waarbij ik de waard betwijfel of de kosten te hoog vindt. Bijvoorbeeld het remlicht voor fietsers (bij je velgrem), of de garmin sensor die je waarschuwt voor achteropkomend verkeer.
Als dit werkt, zoals het plaatje laat zien, kan ik mij echter heel goed voorstellen dat bewust/onbewust de marge voor inhalen tussen auto en fietser groter zal worden. Zeker voor de woon-werk fietser in het donker een toevoeging?
Zin of onzin?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Lezyne heeft ze ook (Laser Drive) ;
Lijkt mij op zich een mooie manier om achteropkomend verkeer een beetje te dwingen om met wat ruimte om je toe te rijden
(Al vraag ik me wel af in hoeverre een automobilist die lijntjes op wegdekniveau ziet...)
Lijkt mij op zich een mooie manier om achteropkomend verkeer een beetje te dwingen om met wat ruimte om je toe te rijden
(Al vraag ik me wel af in hoeverre een automobilist die lijntjes op wegdekniveau ziet...)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Onzin, geeft alleen maar voor meer afleiding!
Zorg gewoon voor deugdelijke verlichting op je fiets, geen geknipper en andere poppenkast.
Zorg gewoon voor deugdelijke verlichting op je fiets, geen geknipper en andere poppenkast.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
De Lezyne is een redelijk fel schijnend achterlampje, Of de laserlijnen ook echt goed zichtbaar zijn voor automobilisten durf ik niet te zeggen.
Het voelt desondanks wel prettig als je zoals ik regelnatig op een donker polderweggetje rijdt.
Makkelijk ook dat je het lampje met een usb stekker kunt opladen.
Het voelt desondanks wel prettig als je zoals ik regelnatig op een donker polderweggetje rijdt.
Makkelijk ook dat je het lampje met een usb stekker kunt opladen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Die van Lezyne zou ik al meer vertrouwen in hebben, dat de lijnen fel genoeg zijn, dan het chinees exemplaar uit mijn startpost.
Toepassing is niet gericht op fietspaden (lijkt mij).
Toepassing is ook niet gericht op betere zichtbaarheid (daarvoor moet je inderdaad gewoon deugdelijke verlichting monteren), maar om grotere marge bij passeren te laten ontstaan.
Als je er in de praktijk niets van zult zien, is het nutteloos... dat is nogal wiedes. Maar als je er vanuit gaat dat het wél een goed product is, dus dat je er in de praktijk wel wat van ziet. Is het dan nog steeds onzin, geeft alleen maar meer afleiding en dus meer gevaar? Of creëert het meer ruimte bij inhalen en dus een veiligere situatie?
Je kan ook nog stellen dat dit in Nederland minder snel nuttig is - omdat wij zoveel goed verlichte wegen hebben en ook nog eens veel separate fietspaden. Houd je (smalle) polderwegen over. Maar in het buitenland is de infrastructuur vaak een stuk minder geregeld is, zeker voor fietsers.
Toepassing is niet gericht op fietspaden (lijkt mij).
Toepassing is ook niet gericht op betere zichtbaarheid (daarvoor moet je inderdaad gewoon deugdelijke verlichting monteren), maar om grotere marge bij passeren te laten ontstaan.
Als je er in de praktijk niets van zult zien, is het nutteloos... dat is nogal wiedes. Maar als je er vanuit gaat dat het wél een goed product is, dus dat je er in de praktijk wel wat van ziet. Is het dan nog steeds onzin, geeft alleen maar meer afleiding en dus meer gevaar? Of creëert het meer ruimte bij inhalen en dus een veiligere situatie?
Je kan ook nog stellen dat dit in Nederland minder snel nuttig is - omdat wij zoveel goed verlichte wegen hebben en ook nog eens veel separate fietspaden. Houd je (smalle) polderwegen over. Maar in het buitenland is de infrastructuur vaak een stuk minder geregeld is, zeker voor fietsers.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Zelf heb ik de Laser Drive van Lezyne.
Vooral omwille van de kracht van het achterlicht zelf. Het heeft een zeer felle output en valt erg goed op vanop enkele honderden meters afstand.
De lijntjes die op het wegdek schijnen, zijn vooral een gimmick. Het moet echt al pikdonker zijn, en een egaal wegdek, wil je ze zien. Als ze op de witte wegmarkeringen schijnen dan zie je ze wel goed. Maar ik betwijfel of het echt bijdraagt aan een veiligere fietsomgeving voor de gebruiker.
Achja, baadt het niet, dan schaadt het niet
Vooral omwille van de kracht van het achterlicht zelf. Het heeft een zeer felle output en valt erg goed op vanop enkele honderden meters afstand.
De lijntjes die op het wegdek schijnen, zijn vooral een gimmick. Het moet echt al pikdonker zijn, en een egaal wegdek, wil je ze zien. Als ze op de witte wegmarkeringen schijnen dan zie je ze wel goed. Maar ik betwijfel of het echt bijdraagt aan een veiligere fietsomgeving voor de gebruiker.
Achja, baadt het niet, dan schaadt het niet
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Het enige wat het creëert is schijnveiligheid!
Net als belijning op het wegdek wat de ruimte voor de fietsers aan zou moeten geven, helpt niets automobilisten overschrijden ook deze lijnen en je wordt nog steeds rakelings ingehaald of afgesneden.
Net als belijning op het wegdek wat de ruimte voor de fietsers aan zou moeten geven, helpt niets automobilisten overschrijden ook deze lijnen en je wordt nog steeds rakelings ingehaald of afgesneden.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Een leuke gimmick. Voor je achterlicht (en je achterkant) is het belangrijkste dat je goed zichtbaar bent. Je moet niet over het hoofd gezien worden. Hoe je dat doet, is niet belangrijk. Achterlicht met knippers en lijntjes, reflectievest, zwaailicht op je helm. Kies maar.
Dat is toch ook de bedoeling van een fietslichtje?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25