Garmin 1000/820, Wahoo Elemnt Bolt of Hammerhead Karoo
Ik wil een fietsnavigatie aanschaffen maar ben nog steeds aan het twijfelen tussen deze modellen:
- Garmin 1000 (reeds mee gereden)
- Wahoo Element Bolt
- Hammerhead Karoo
Ik kom er niet uit. Alles heeft plussen en minnen.
Wat ik over het algemeen zoek:
- Duidelijk en overzichtelijke navigatiescherm;
- Mogelijkheid om onderweg naar huis te navigeren (als je een uur aan het fietsen bent) - en daarin bijvoorbeeld 3 opties worden voorgesteld;
- Mogelijkheid om route te laten herberekend als je bijvoorbeeld een andere afslag neemt. Om op die manier weer op de route terecht te komen;
Ik houd er van om soms een eind weg te fietsen, maar ook een andere afslag te nemen dan de route "vooraf" aangaf. Om op die manier ook zelf nog wat vrijheid te hebben en niet continue 2 op 'het lijntje' van de navigatie te rijden.
Het herbereken van de route kan volgens mij wel met de Garmin 1000. Echter is is die fietscomputer zo geavanceerd dat ik veel opties ook niet zal gebruiken (race-modus, live segmenten, gemiddelde tijden etc).
Van de Hammerhead Karoo weet ik dat niet. Ik weet dat Wahoo Element Bolt de route niet kan herbereken en je dus echt aan de route "vast" zit?
Iemand advies ?
- Garmin 1000 (reeds mee gereden)
- Wahoo Element Bolt
- Hammerhead Karoo
Ik kom er niet uit. Alles heeft plussen en minnen.
Wat ik over het algemeen zoek:
- Duidelijk en overzichtelijke navigatiescherm;
- Mogelijkheid om onderweg naar huis te navigeren (als je een uur aan het fietsen bent) - en daarin bijvoorbeeld 3 opties worden voorgesteld;
- Mogelijkheid om route te laten herberekend als je bijvoorbeeld een andere afslag neemt. Om op die manier weer op de route terecht te komen;
Ik houd er van om soms een eind weg te fietsen, maar ook een andere afslag te nemen dan de route "vooraf" aangaf. Om op die manier ook zelf nog wat vrijheid te hebben en niet continue 2 op 'het lijntje' van de navigatie te rijden.
Het herbereken van de route kan volgens mij wel met de Garmin 1000. Echter is is die fietscomputer zo geavanceerd dat ik veel opties ook niet zal gebruiken (race-modus, live segmenten, gemiddelde tijden etc).
Van de Hammerhead Karoo weet ik dat niet. Ik weet dat Wahoo Element Bolt de route niet kan herbereken en je dus echt aan de route "vast" zit?
Iemand advies ?
Bij de Wahoo zit ook een "naar huis" functie op, verder een heel duidelijk scherm.
Ik heb zelf overigens de Wahoo Elemnt (de grotere versie),
is ook mijn eerste fietsnavigatie, super tevreden mee.
Is nog een duidelijker scherm als de Bolt en een lange batterijduur,
Mijn maat heeft een Garmin 820,
de batterij sprong gisteren bij een rit van 4 uur al weer in de bespaarstand.
Scherm van de Wahoo is niet in kleur, maakt het wat rustiger en eenvoudiger.
Route er op zetten kinderspel en zeer snel.
De Hammerhead zou ik mooi laten liggen, zit nog in de "ontwikkelingsfase".
Bikers are not alone
Dank voor je reactie. Wat mijn grootste vraag is, is of het makkelijk bij de Wahoo om , als je van de route afwijkt weer "terug" op de route te komen , via navigatie. Of bijvoorbeeld het startpunt te vinden. De Garmin herberekent dan de route, dat doet de Wahoo volgens mij niet?puffdaddy schreef: ↑18 feb 2018 13:27 Bij de Wahoo zit ook een "naar huis" functie op, verder een heel duidelijk scherm.
Ik wissel, zeker in de stad, nog wel eens van route, maar rijd dan wel de goede richting op. In deze gevallen vind ik het handig dat de navigatie me weer eenvoudig terug kan leiden naar de oorspronkelijke route of zelfs de route herberekend zodat ik gewoon door kan fietsen. Dat is mijn grootste twijfel bij de Wahoo Element Bolt. Die route staat min of meer "vast". Ook als ik een paar andere afslagen maar op weg naar huis, past die dit volgens mij niet aan?
Inderdaad brengt je de Wahoo Elmnt NIET naar de route terug (de Bolt ook niet volgens mij).
Zo gauw je van de route afwijkt flitsen er lichten op en begint het te piepen.
Dus je merkt gauw genoeg als je verkeerd zit, dan is het een kwestie van even terug fietsen en de route weer oppakken. Dit zie je dan weer op het scherm en
opnieuw flitsen de lichten eerst rood dan groen.
Dus je merkt gauw genoeg als je verkeerd zit, dan is het een kwestie van even terug fietsen en de route weer oppakken. Dit zie je dan weer op het scherm en
Bikers are not alone
Is dit ook niet bij de "naar huis " functie? Als je dan van de voorgestelde route afwijkt, dan herpakt het systeem dit ook niet? De vrijheid van even zelf een andere afslag nemen o.i.d. vind ik wel een belangrijk punt.puffdaddy schreef: ↑18 feb 2018 15:58 Inderdaad brengt je de Wahoo Elmnt NIET naar de route terug (de Bolt ook niet volgens mij).
Groot nadeel in mijn ogen. Dan moet ik misschien toch even naar de Garmin 820 kijken. Al wordt die ook niet heel goed beoordeeld.
(voorbeeld: zo fietste ik laatst richting huis op de navigatie van de Garmin 1000 - en wilde ik naar rechts waar de navigatie links aan gaf. Als ik dan rechts fiets, pakt de Garmin de route weer netjes op en rekent de snelste route vanaf daar naar huis. De Bolt doet dit dus niet, en moet je weer naar de "oude route" terugkeren).
Laatst gewijzigd door fsummer op 18 feb 2018 16:10, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
Garmin herberekent alleen met navigatie naar. Dus als je een adres invoert, en daar heen navigeert, zal hij de route herberekenen bij een wijziging van jou kant uit. Zelfde uiteraard bij de functie navigeer naar start. Bij deze functie geeft hij de optie om via de reeds gereden weg te rijden of de snelste route te pakken.
Rijd je een koers, dan wil de Garmin je ook zo snel mogelijk weer naar een bepaald punt op de route voeren, maar dit is zeker niet de meest ideale weg. Kom je zelf verderop weer op de route, dan pakt hij die wel weer netjes op.
Ervaring met andere apparaten heb ik niet, ik ben zeer tevreden met de edge 820.
Rijd je een koers, dan wil de Garmin je ook zo snel mogelijk weer naar een bepaald punt op de route voeren, maar dit is zeker niet de meest ideale weg. Kom je zelf verderop weer op de route, dan pakt hij die wel weer netjes op.
Ervaring met andere apparaten heb ik niet, ik ben zeer tevreden met de edge 820.
Bij de Wahoo kun je wel afwijken van de route als je bijv. niet linksom de stad wilt maar rechtsom kun je dat gewoon doen. Of je rijdt even verkeerd en hebt geen zin om te keren.
Zoom het kaartje wat verder uit en je blijft het spoor zien en kun je er dan weer naar toe rijden. Zodra je weer op koers zit dan pakt de Wahoo het weer op. Hoef je verder niets voor te doen. Deze GPS gooit (gelukkig) niet je hele route door elkaar na een herberekening.
easy piecy.
Zoom het kaartje wat verder uit en je blijft het spoor zien en kun je er dan weer naar toe rijden. Zodra je weer op koers zit dan pakt de Wahoo het weer op. Hoef je verder niets voor te doen. Deze GPS gooit (gelukkig) niet je hele route door elkaar na een herberekening.
easy piecy.
...