Rugklachten en keuze nieuwe fiets
Beste forumleden, graag een advies over het volgende.
I.v.m. rugklachten die na zo'n 2/2,5 uur jakkeren optreden, heb ik mijzelf op laten meten en daaruit volgde 2 dingen:
- het zadel mocht 5!!!!!cm omhoog
- mijn huidig frame is te klein
Het Cyclefit advies is een framemaat 63/64cm, lengte 604mm, bij een 125mm stuurpen. Bij Roseversand komen ze ongeveer met hetzelfde advies.
Op dit moment heb ik een Van Limpurg met de volgende afmetingen:
- zitbuis (C-T): 620mm
- liggende buis (C-C): 566.7mm
- balhoofdbuis: 210mm
- stuurpen: 130mm
Nu ben ik bij een goed bekend staande FM en Rose geweest.
De FM stelt dat ik geen enkel risico zou moeten nemen, en stelt de Specialized Roubaix voor. Een 61cm frame heeft lengte 600mm en balhoofd 245mm.
Bij Rose raadde ze mij een 63cm frame aan, met lengte 590mm en balhoofd 210mm. Ik was hier verbaasd over, want zit ik dan toch niet weer te kort en te diep. Een 66cm frame is 610mm lang en balhoofd 230mm. De Pro SL 3000 scheelt wel een mooie 1000,00 euro.
Wat zal ik doen? Ik denk dat beide fietsen duidelijk een andere geometrie hebben, en dus een verbetering zijn t.o.v. mijn huidige fiets(-en). Maar de Red Bull is wellicht toch teveel race geometrie, en de Roubaix is toch een smak geld.
Ik ben een fanatieke toerfietser, 1m96 lang en 92kg.
I.v.m. rugklachten die na zo'n 2/2,5 uur jakkeren optreden, heb ik mijzelf op laten meten en daaruit volgde 2 dingen:
- het zadel mocht 5!!!!!cm omhoog
- mijn huidig frame is te klein
Het Cyclefit advies is een framemaat 63/64cm, lengte 604mm, bij een 125mm stuurpen. Bij Roseversand komen ze ongeveer met hetzelfde advies.
Op dit moment heb ik een Van Limpurg met de volgende afmetingen:
- zitbuis (C-T): 620mm
- liggende buis (C-C): 566.7mm
- balhoofdbuis: 210mm
- stuurpen: 130mm
Nu ben ik bij een goed bekend staande FM en Rose geweest.
De FM stelt dat ik geen enkel risico zou moeten nemen, en stelt de Specialized Roubaix voor. Een 61cm frame heeft lengte 600mm en balhoofd 245mm.
Bij Rose raadde ze mij een 63cm frame aan, met lengte 590mm en balhoofd 210mm. Ik was hier verbaasd over, want zit ik dan toch niet weer te kort en te diep. Een 66cm frame is 610mm lang en balhoofd 230mm. De Pro SL 3000 scheelt wel een mooie 1000,00 euro.
Wat zal ik doen? Ik denk dat beide fietsen duidelijk een andere geometrie hebben, en dus een verbetering zijn t.o.v. mijn huidige fiets(-en). Maar de Red Bull is wellicht toch teveel race geometrie, en de Roubaix is toch een smak geld.
Ik ben een fanatieke toerfietser, 1m96 lang en 92kg.
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Ik zou eerst nog een tijdje op je huidige fiets blijven rijden. Wel heeft de huidige fiets een relatief korte bovenbuis tov de zitbuis. Moet echter niet de reden zijn geweest van de rugklachten je zit juist rechterop. Wacht tot het seizoen is afgelopen en ga voor een goede aanbieding als je wat nieuws wilt.
Op zich is het idd zo dat je aan het einde van het seizoen mooie koopjes kunt doen.
Maar ik denk dat mijn zit niet alleen te kort is door het korte frame, maar ook te diep: het hoogteverschil tussen zadel en stuur is zo'n 12cm. Cyclefit raad 9cm aan voor een sportieve stand. Rose 5cm voor een comfortabele.
Daarbij, de Roubaix wordt mij toch al met een 15% aangeboden omdat ze uit de modellen voor 2010 willen lopen.
Maar ik denk dat mijn zit niet alleen te kort is door het korte frame, maar ook te diep: het hoogteverschil tussen zadel en stuur is zo'n 12cm. Cyclefit raad 9cm aan voor een sportieve stand. Rose 5cm voor een comfortabele.
Daarbij, de Roubaix wordt mij toch al met een 15% aangeboden omdat ze uit de modellen voor 2010 willen lopen.
Mee eens, eerst op je huidige fiets blijven rijden nu deze goed is afgesteld. Het opmeten en daadwerkelijk goed afstellen van de fiets blijkt ook een kunst te zijn.
Mijn vorige fiets was er een van Rose en de afstelling was waardeloos. Ze hebben me daar opgemeten en zouden de fiets perfect afstellen. Na de eerste ritten merktte ik al dat daar niets van waar was. Stuurpen was te lang, stond te hoog en het zadel stond veel te hoog. En een spacertoren van heb ik jou daar. Uiteindelijk zelf maar alles afgesteld en daarna 4 jaar met veel plezier op de fiets gereden.
De roubaix kan ik je aanraden. Het is wel een sloping frame, waardoor het bij jouw lengte een hekwerk lijkt.
Mijn vorige fiets was er een van Rose en de afstelling was waardeloos. Ze hebben me daar opgemeten en zouden de fiets perfect afstellen. Na de eerste ritten merktte ik al dat daar niets van waar was. Stuurpen was te lang, stond te hoog en het zadel stond veel te hoog. En een spacertoren van heb ik jou daar. Uiteindelijk zelf maar alles afgesteld en daarna 4 jaar met veel plezier op de fiets gereden.
De roubaix kan ik je aanraden. Het is wel een sloping frame, waardoor het bij jouw lengte een hekwerk lijkt.
Hi Freakish,
Dank voor je tip. Alleen heb ik met mijn huidig frame nog steeds klachten. Vooral het hoogte verschil van >12cm is een probleem denk ik.
De Red Bull is een erg goede fiets voor een vriendelijke prijs. En volgens de verkoper is die ook zo af te stellen dat het hoogteverschil niet zo groot is. Maar ik geloof het niet zo maar. Ik ben bang dat mijn afstelling niet te bereiken is met een Red Bull. Of is dit wel te bereiken?
Dank voor je tip. Alleen heb ik met mijn huidig frame nog steeds klachten. Vooral het hoogte verschil van >12cm is een probleem denk ik.
De Red Bull is een erg goede fiets voor een vriendelijke prijs. En volgens de verkoper is die ook zo af te stellen dat het hoogteverschil niet zo groot is. Maar ik geloof het niet zo maar. Ik ben bang dat mijn afstelling niet te bereiken is met een Red Bull. Of is dit wel te bereiken?
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Nummer 14 schreef:Op zich is het idd zo dat je aan het einde van het seizoen mooie koopjes kunt doen.
Maar ik denk dat mijn zit niet alleen te kort is door het korte frame, maar ook te diep: het hoogteverschil tussen zadel en stuur is zo'n 12cm. Cyclefit raad 9cm aan voor een sportieve stand. Rose 5cm voor een comfortabele.
Daarbij, de Roubaix wordt mij toch al met een 15% aangeboden omdat ze uit de modellen voor 2010 willen lopen.
Probeer je stuurpen eens om te draaien. Deze komt dan in een hoek omhoog te staan. Simpele goniometrie: Hoek 8 graden lengte 13cm => 13 * SIN((8/180) * Pi) = 1,8
Dwz. dat je stuur zo'n 4 cm hoger zal staan.
Heb ik gedaan: nog steeds last.kilometervreter schreef: Probeer je stuurpen eens om te draaien. Deze komt dan in een hoek omhoog te staan. Simpele goniometrie: Hoek 8 graden lengte 13cm => 13 * SIN((8/180) * Pi) = 1,8
Dwz. dat je stuur zo'n 4 cm hoger zal staan.
Volgens mij is mijn frame 3,5cm te kort. Dus zou ik een stuurpen van 16cm moeten hebben. En dan moet er ook nog 3cm in hoogte worden gewonnen. Volgens mij vanuit alle theorie niet een aanrader.
Stuurpen kun je inderdaad nog proberen, maar vind ik nooit echt een oplossing.
De Roubaix is dan een betere optie. Indien die te duur is, kun je nog gaan voor de Secteur. Deze heeft dezelfde geometrie als de Roubaix, maar dan van alu. Bij een goeie Speci-dealer kun je een testrit maken, alleen word het lastig om jouw maat te verkrijgen.
De Roubaix is dan een betere optie. Indien die te duur is, kun je nog gaan voor de Secteur. Deze heeft dezelfde geometrie als de Roubaix, maar dan van alu. Bij een goeie Speci-dealer kun je een testrit maken, alleen word het lastig om jouw maat te verkrijgen.
In welke opzichten vind je de Roubaix/Secteur een betere optie? Een betere optie dan een Red Bull?freakish schreef:Stuurpen kun je inderdaad nog proberen, maar vind ik nooit echt een oplossing.
De Roubaix is dan een betere optie. Indien die te duur is, kun je nog gaan voor de Secteur. Deze heeft dezelfde geometrie als de Roubaix, maar dan van alu. Bij een goeie Speci-dealer kun je een testrit maken, alleen word het lastig om jouw maat te verkrijgen.
Qua geometrie zijn deze modellen aangepast op jouw wensen (afgaande op jouw posts). De zithouding is iets rechter, waardoor de rug ontzien wordt. Dit is met name gericht op de renners die geregeld langere afstanden fietsen.
Red Bull heeft volgens mij geen modellen die zich op dit soort wensen richten. Meer de reguliere racers (kwaliteit is overigens prima in orde).
Red Bull heeft volgens mij geen modellen die zich op dit soort wensen richten. Meer de reguliere racers (kwaliteit is overigens prima in orde).
Klopt, Red Bull heeft niet zoals Specialized, Trek, Scott, Giant en Cannondale, modellen die specifiek gericht zijn op meer comfort. Maar de Red Bulls hebben in verhouding met andere merken wel wat langere frames, voor een meer gestrekte zit.
Daarom dacht ik aan een 66cm Red Bull (uitgaande van een Ultegra groep scheelt mij dit 1000 euro t.o.v. Roubaix). Dit frame heeft een lengte van 610mm (Roubaix: 600mm, en ik heb 604mm nodig). En de balhoofdbuis is 230mm (Roubaix: 245mm).
Verder is een RB Pro SL een heel goed alu frame. En de Roubaix is ook een heel erg goed getest frame van carbon met van die Zertz schokdempers.
Mijn vragen zijn dus eigenlijk:
- wat denken jullie: heeft een 66cm Red Bull ook een geschikte geometrie? (let op: huidig frame is ook domweg te laag met 12cm)
- is die 1000 euro voor de Roubaix gerechtvaardigd vanuit technisch oogpunt?
Daarom dacht ik aan een 66cm Red Bull (uitgaande van een Ultegra groep scheelt mij dit 1000 euro t.o.v. Roubaix). Dit frame heeft een lengte van 610mm (Roubaix: 600mm, en ik heb 604mm nodig). En de balhoofdbuis is 230mm (Roubaix: 245mm).
Verder is een RB Pro SL een heel goed alu frame. En de Roubaix is ook een heel erg goed getest frame van carbon met van die Zertz schokdempers.
Mijn vragen zijn dus eigenlijk:
- wat denken jullie: heeft een 66cm Red Bull ook een geschikte geometrie? (let op: huidig frame is ook domweg te laag met 12cm)
- is die 1000 euro voor de Roubaix gerechtvaardigd vanuit technisch oogpunt?
Eind juli heeft Rose weer magazijnopruiming.
Je kunt dan evt. voor een leuke prijs je fiets uitzoeken, ze stellen hem op maat en je kunt er een rondje mee fietsen.
De mijne heb ik afgelopen winter met dik 600 euro korting mee kunnen nemen en nog geen seconde spijt van gehad.
Je kunt dan evt. voor een leuke prijs je fiets uitzoeken, ze stellen hem op maat en je kunt er een rondje mee fietsen.
De mijne heb ik afgelopen winter met dik 600 euro korting mee kunnen nemen en nog geen seconde spijt van gehad.