Kettingblad, casette en ketting vervangen
Goedemiddag,
De ketting van mijn racefiets (Jan Janssen Vuelta uit 2010) is gebroken afgelopen week. Aangezien de bladen en de casette volgens mijn amateuristisch oog ook wel hun beste tijd hebben gehad wil ik graag het hele zooitje zelf gaan vervangen.
Nu kom ik er niet helemaal uit welke onderdelen ik moet bestellen. De crankset is een Shimano Tiagra triple FC 4500/4503/4550. Echter kan ik deze alleen vinden als shimano 105, passen deze er ook op en maakt dat iets uit?
Op dit moment zit er een 9 speed casette op, heeft iemand een suggestie wat een aan te raden casette en ketting is die bij deze opzet passen?
En is het aan te raden die twee kleine wieltjes achter ook te vervangen?
Bijgevoegd wat foto’s die wellicht eea verduidelijken.
Alvast bedankt voor de hulp!
Dirk
De ketting van mijn racefiets (Jan Janssen Vuelta uit 2010) is gebroken afgelopen week. Aangezien de bladen en de casette volgens mijn amateuristisch oog ook wel hun beste tijd hebben gehad wil ik graag het hele zooitje zelf gaan vervangen.
Nu kom ik er niet helemaal uit welke onderdelen ik moet bestellen. De crankset is een Shimano Tiagra triple FC 4500/4503/4550. Echter kan ik deze alleen vinden als shimano 105, passen deze er ook op en maakt dat iets uit?
Op dit moment zit er een 9 speed casette op, heeft iemand een suggestie wat een aan te raden casette en ketting is die bij deze opzet passen?
En is het aan te raden die twee kleine wieltjes achter ook te vervangen?
Bijgevoegd wat foto’s die wellicht eea verduidelijken.
Alvast bedankt voor de hulp!
Dirk
Ketting en cassette: iedere 9 speed ketting voldoet, iedere 9 speed 'shimano compatibele' cassette (shimano zelf, sram, bbb, miche... - die laatste 2 in shimano versie niet in campa. En terwijl ik dit schrijf weet ik niet of er 9 speed sram weg cassettes zijn..). Hoe meer je betaald, hoe lichter en eventueel 'blinkender'... zelden duurzamer.
Mijn idee: buitenblad ziet er slechter uit dan middenblad. Indien middenblad vervangen, dan een voor triple, die heeft stijghulpen. Voor een dubbel niet. Het is boutcirkel 130mm. Aanbeveling: neem twee bladen van hetzelfde merk.
Derailleurwieltjes moeilijk te beoordelen. Begin eens met ze uit elkaar te halen, schoonmaken en flinke lik vet erin. Nieuwe wieltjes van Shimano kosten bijna niets, dus dat kan ook. Is 11tands.
Ketting: KMC 9V ca. 18€. Kettingbladen: kijk eens bij Rose versand.
cassette: https://www.bike-components.de/en/Shima ... ach-p3801/
Derailleurwieltjes moeilijk te beoordelen. Begin eens met ze uit elkaar te halen, schoonmaken en flinke lik vet erin. Nieuwe wieltjes van Shimano kosten bijna niets, dus dat kan ook. Is 11tands.
Ketting: KMC 9V ca. 18€. Kettingbladen: kijk eens bij Rose versand.
cassette: https://www.bike-components.de/en/Shima ... ach-p3801/
Ik hoop dat je wel een caSSette hebt besteld en geen casette, want die moet je opeten....
Vorsprung durch Pedantik