aankoopadvies
Geplaatst: 17 mar 2018 21:51
Beste forumleden.
Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe racefiets die ik zal aankopen via leasing via mijn werk. Met mijn leasebudget zit ik een prijsbudget te zoeken van 2300 - 2500 € cataloguswaarde
Mijn situatie:
30j, 2 meter groot, 94,5BBL, 97kg
Op vandaag rijd ik met een 12 jaar oude fiets (toen +- 800 euro, merk U. Scanini) toendertijd gekocht, zonder over geometrie of maat na te denken, gewoon grootste kader en daarmee basta. Fiets heeft jarenlang stil gestaan maar 2 jaar geleden toch van onder het stof gehaald... en doe sinds dien 1 à 2 recreatieve ritten per week in het "fietsseizoen" (100 à 200 km per week in de scheldevalei en vlaamse ardennen aan 25 à 30 km/uur) Ben geen slecht weer rijder, dus bij vrieskoud of veel nattigheid zal ik niet zo snel buiten komen.
De exacte geometrie van de huidige fiets heb ik niet nagemeten, maar voelt wel duidelijk vrij "racy" aan, wil zeggen: hard, lang en diep. Eigenlijk zit de fiets goed gezien het feit dat hij zonder nadenken gekocht is. Na 2 uur fietsen krijg ik wel soms een lichte last van de onderrug en de handen. Tegelijk vind ik het wel heel aangenaam om mij eens goed "plat" te kunnen leggen. Heb wel eens op een pure "comfort" racefiets met rechte zit gezeten en dat vond ik helemaal niet leuk...
Ik ben dus op zoek naar de gulden middenweg
Nu de zoektocht:
heb reeds een aantal fietswinkels afgelopen om fiets te bekijken en raad te winnen. Ondermeer over maatvoering en geometry. Unaniem kreeg ik een antwoord dat een maat 61 wel moet lukken voor mij, echter de ene LBS stuurde mij meer naar een endurance geometry en schijfremmen vanwege mijn lengte en gewicht en de andere raadde mij toch een meer "race" fiets aan gezien ik graag eens plat lig, en ik op zo een fiets ook wel comfort zou kunnen vinden.
Op de voorlopige shortlist staan nu volgende 2 bikes:
Cannondale Synapse Carbon Disc 105
Cannondale LBS was een groot voorstander van hydraulische schijfremmen en pushte mij meer naar een pure endurance geometry, vandaar kwamen we bij de Synapse, ook maat 61, uit. LBS heeft een toestel beschikbaar waarop we via een dynamische meting mijn perfecte positie kunnen bepalen indien ik voor deze fiets kies.
LBS had ook een testfiets binnen, maar wel maat 58 en korte stuurpen, toch een kort ritje gemaakt, maar heeft weinig referentie aangaande comfort gegeven aangezien ik echt gewrongen op de fiets zat met mijn lengte. Toch de Kluisberg opgereden en voelde wel lekker licht en strak aan. Schijfremmen deden hun werk in de (licht natte) afdaling
BMC Teammachine SLR02 Two
Was in eerste instantie gekomen om naar een roadmachine met discs te kijken, maar de BMC verkoper stuurde toch meer aan op deze Teammachine vanwege meer "bang for buck" tegenover de Roadmachine en de discs zouden volgens hem geen echte meerwaarde bieden tegenover de nieuwe "direct mount" 105 velgrem.
Ook zou de geometry van de maat 61 volgens hem moeten lukken voor mij en toch het nodige comfort bieden als we wat spelen met het zadel en de stuurpen (het passen zou wel via een statische meting gebeuren)
geen testrit gedaan gezien geen geschikte fiets voor handen was
Synapse is duidelijk voelbaar zwaarder dan de BMC, maar gezien mijn eigen gewicht hecht ik hier weinig waarde aan, ben sowieso geen berggeit.
Esthetisch neig ik heel erg naar de BMC, Ook de "exclusiviteit" spreekt me aan... maar de Cannondale is ook wel knap in het mat Anthraciet nu ik hem in het echt gezien heb (viel tegen op de fotos vond ik) en schijfremmen lijken mij wel een meerwaarde (hoewel de BMC man meer voorstander was van de direct mount velgrem...)
Beide LBS waren er van overtuigd dat ze me op deze fietsen mijn gewenste positie, de gulden middenweg tussen race en comfort, zouden kunnen bieden.
Ik zou kiezen voor 28mm bandjes en is mogelijk op beide fietsen.
Kortom, zit echt nog in twijfel.
Deze week zou ik ook nog eens een Trek LBS binnenstappen... (tips of ervaringen met Trek fietsen in deze klasse zijn welkom)
Dus, mijn vraag nu, wat is jullie mening over deze fietsen? ervaringsdeskundigen met deze types hier?
wat met de schijfremmen tegenover direct mount velgremmen?
hoe vergelijken jullie, als meer specialisten dan mezelf, de geometry van deze fietsen? (volgens de theorie is het een lightweight racer tegenover een endurance bike... maar is er echt zoveel verschil in geometry?)
Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe racefiets die ik zal aankopen via leasing via mijn werk. Met mijn leasebudget zit ik een prijsbudget te zoeken van 2300 - 2500 € cataloguswaarde
Mijn situatie:
30j, 2 meter groot, 94,5BBL, 97kg
Op vandaag rijd ik met een 12 jaar oude fiets (toen +- 800 euro, merk U. Scanini) toendertijd gekocht, zonder over geometrie of maat na te denken, gewoon grootste kader en daarmee basta. Fiets heeft jarenlang stil gestaan maar 2 jaar geleden toch van onder het stof gehaald... en doe sinds dien 1 à 2 recreatieve ritten per week in het "fietsseizoen" (100 à 200 km per week in de scheldevalei en vlaamse ardennen aan 25 à 30 km/uur) Ben geen slecht weer rijder, dus bij vrieskoud of veel nattigheid zal ik niet zo snel buiten komen.
De exacte geometrie van de huidige fiets heb ik niet nagemeten, maar voelt wel duidelijk vrij "racy" aan, wil zeggen: hard, lang en diep. Eigenlijk zit de fiets goed gezien het feit dat hij zonder nadenken gekocht is. Na 2 uur fietsen krijg ik wel soms een lichte last van de onderrug en de handen. Tegelijk vind ik het wel heel aangenaam om mij eens goed "plat" te kunnen leggen. Heb wel eens op een pure "comfort" racefiets met rechte zit gezeten en dat vond ik helemaal niet leuk...
Ik ben dus op zoek naar de gulden middenweg
Nu de zoektocht:
heb reeds een aantal fietswinkels afgelopen om fiets te bekijken en raad te winnen. Ondermeer over maatvoering en geometry. Unaniem kreeg ik een antwoord dat een maat 61 wel moet lukken voor mij, echter de ene LBS stuurde mij meer naar een endurance geometry en schijfremmen vanwege mijn lengte en gewicht en de andere raadde mij toch een meer "race" fiets aan gezien ik graag eens plat lig, en ik op zo een fiets ook wel comfort zou kunnen vinden.
Op de voorlopige shortlist staan nu volgende 2 bikes:
Cannondale Synapse Carbon Disc 105
Cannondale LBS was een groot voorstander van hydraulische schijfremmen en pushte mij meer naar een pure endurance geometry, vandaar kwamen we bij de Synapse, ook maat 61, uit. LBS heeft een toestel beschikbaar waarop we via een dynamische meting mijn perfecte positie kunnen bepalen indien ik voor deze fiets kies.
LBS had ook een testfiets binnen, maar wel maat 58 en korte stuurpen, toch een kort ritje gemaakt, maar heeft weinig referentie aangaande comfort gegeven aangezien ik echt gewrongen op de fiets zat met mijn lengte. Toch de Kluisberg opgereden en voelde wel lekker licht en strak aan. Schijfremmen deden hun werk in de (licht natte) afdaling
BMC Teammachine SLR02 Two
Was in eerste instantie gekomen om naar een roadmachine met discs te kijken, maar de BMC verkoper stuurde toch meer aan op deze Teammachine vanwege meer "bang for buck" tegenover de Roadmachine en de discs zouden volgens hem geen echte meerwaarde bieden tegenover de nieuwe "direct mount" 105 velgrem.
Ook zou de geometry van de maat 61 volgens hem moeten lukken voor mij en toch het nodige comfort bieden als we wat spelen met het zadel en de stuurpen (het passen zou wel via een statische meting gebeuren)
geen testrit gedaan gezien geen geschikte fiets voor handen was
Synapse is duidelijk voelbaar zwaarder dan de BMC, maar gezien mijn eigen gewicht hecht ik hier weinig waarde aan, ben sowieso geen berggeit.
Esthetisch neig ik heel erg naar de BMC, Ook de "exclusiviteit" spreekt me aan... maar de Cannondale is ook wel knap in het mat Anthraciet nu ik hem in het echt gezien heb (viel tegen op de fotos vond ik) en schijfremmen lijken mij wel een meerwaarde (hoewel de BMC man meer voorstander was van de direct mount velgrem...)
Beide LBS waren er van overtuigd dat ze me op deze fietsen mijn gewenste positie, de gulden middenweg tussen race en comfort, zouden kunnen bieden.
Ik zou kiezen voor 28mm bandjes en is mogelijk op beide fietsen.
Kortom, zit echt nog in twijfel.
Deze week zou ik ook nog eens een Trek LBS binnenstappen... (tips of ervaringen met Trek fietsen in deze klasse zijn welkom)
Dus, mijn vraag nu, wat is jullie mening over deze fietsen? ervaringsdeskundigen met deze types hier?
wat met de schijfremmen tegenover direct mount velgremmen?
hoe vergelijken jullie, als meer specialisten dan mezelf, de geometry van deze fietsen? (volgens de theorie is het een lightweight racer tegenover een endurance bike... maar is er echt zoveel verschil in geometry?)